En nu?
Vermijdend gedrag Door grappen en grollen proberen deze kinderen hun faalangst te verbergen. Dat dit voor anderen af en toe vervelend is, nemen ze op de koop toe Sterk gedrag Door het aannemen van een aanwezige verbale/fysieke houding verbergen zij hun angst voor nieuwe of complexe taken Prikkelzoekend gedrag Overdreven hulpvaardig gedrag Deze kinderen willen bij iedereen aardig gevonden worden. Bovendien, als je anderen helpt hoef je zelf niet aan je werk Afhankelijk gedrag Deze kinderen willen voortdurend geholpen worden, ook als dat helemaal niet nodig is Ze kunnen hun faalangst onder woorden brengen en proberen zo begrip op te roepen Stil, teruggetrokken gedrag Deze kinderen zijn heel gesloten en kunnen zich soms moeilijk uitdrukken en lijken te dromen Prikkelvermijdend gedrag
Op kindniveau Waarom zelfsturing van jonge kinderen stimuleren? Door in gesprek te gaan. “Hoe lukt het jou om het zelf te doen?” Door duidelijk en voorspelbaar te zijn Wat – Hoe – Waarmee Kids’ skills
Waar kan ik mijn aandacht op richten? Zorg voor vaste rustmomenten Visualiseren van regels en afspraken: De leerkracht verwoordt zelf de denkstappen hardop en voert deze uit, kind volgt mee WAT- HOE - WAAR(MEE) a. De leerkracht verwoordt denkstappen hardop en kind voert de opdracht uit b. Het kind begeleidt zichzelf fluisterend en voert uit c. Het kind begeleidt en stuurt zichzelf en voert uit Imiteren is leren. Eerst verwoorden en voordoen wat je nadien van kinderen verwacht
Op onderwijsniveau Ervoor zorgen dat kinderen voldoende tijd hebben om te spelen Ideeën aandragen voor bepaalde thema’s die het spel kunnen verrijken Geschikte attributen en speelgoed kiezen Kinderen helpen bij het plannen van hun spel Van een afstandje toekijken hoe het spel verloopt Individuele kinderen die het nodig hebben coachen Voordoen hoe je thema’s of verhaallijnen met elkaar verbinden Laten en zien hoe je meningsverschillen oplost Kinderen aanmoedigen elkaar te helpen bij het spel
Klassenmanagement Van enkelvoudige naar dubbelvoudige taken Van keuze naar planbord Van dagtaak naar mandjeswerk Van stilzitten naar energizer Van luisterhouding naar braingym Van stilteteken naar ‘Stilzitten als een kikker’ Van buiten naar binnen met kinderyoga en massage.
‘De kleine kapitein’ kind aan het roer en spel als ontwikkelkans ‘Kinderen voorbereiden op het schoolse leren bereik je door discipline en autoriteit’ ‘Dit bereik je door veel ruimte te geven aan spel en spelend leren’ Langzaam eigenaar van het gedrag worden. https://youtu.be/fNu48TM-170
Op omgevingsniveau Pedagogen weten het al lang: rust en regelmaat zijn de bouwstenen voor een goede ontwikkeling van kinderen. Terwijl neurologen ervan overtuigd zijn dat juist stimulans van groot belang is voor de ontwikkeling van de hersenen. Maar wat is nu de goede balans tussen prikkelarm en stimulerend?
te veel
te weinig
in balans
Maak duidelijke zones in de school en in de klas, zowel ruimtelijk als functioneel De vormgeving van gebouw en de inrichting moeten samenhangend zijn war betreft uitstraling en kleurgebruik De inrichting sluit aan bij het gebouw: doorlopende lijnen in de klas (kasthoogte gelijk aan deuropening, doorlopende vensterbank, verrijdbare halfhoge kasten van eenzelfde hoogte) De open kasten met werkmateriaal en bakjes met materiaal geven een rustig beeld met duidelijke tekst of pictogrammen over de inhoud Zorg voor voldoende bergruimte Er ontstaat zo een rustig beeld van het klaslokaal met daarin inspirerende ontdekkingen die leerlingen kunnen stimuleren en motiveren
Heb jij nog tips?