En nu?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Hoera, een oudergesprek!
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Leren leren…..en het materiaal?
Kinderen en hun sociale talenten
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Geïntegreerd onderwijs
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Vervang door auteursnaam en datum..
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Klassenmanagement en orde
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Stage: Basisschool de Klingerberg
Loopbaanontwikkeling OOP
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Groepsdynamiek 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Welkom.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Spel en executieve functies
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Omgaan met meerdere talen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018

Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

En nu?

Vermijdend gedrag Door grappen en grollen proberen deze kinderen hun faalangst te verbergen. Dat dit voor anderen af en toe vervelend is, nemen ze op de koop toe   Sterk gedrag Door het aannemen van een aanwezige verbale/fysieke houding verbergen zij hun angst voor nieuwe of complexe taken Prikkelzoekend gedrag Overdreven hulpvaardig gedrag Deze kinderen willen bij iedereen aardig gevonden worden. Bovendien, als je anderen helpt hoef je zelf niet aan je werk Afhankelijk gedrag Deze kinderen willen voortdurend geholpen worden, ook als dat helemaal niet nodig is Ze kunnen hun faalangst onder woorden brengen en proberen zo begrip op te roepen Stil, teruggetrokken gedrag  Deze kinderen zijn heel gesloten en kunnen zich soms moeilijk uitdrukken en lijken te dromen Prikkelvermijdend gedrag

Op kindniveau Waarom zelfsturing van jonge kinderen stimuleren? Door in gesprek te gaan. “Hoe lukt het jou om het zelf te doen?” Door duidelijk en voorspelbaar te zijn Wat – Hoe – Waarmee Kids’ skills

Waar kan ik mijn aandacht op richten? Zorg voor vaste rustmomenten Visualiseren van regels en afspraken: De leerkracht verwoordt zelf de denkstappen hardop en voert deze uit, kind volgt mee WAT- HOE - WAAR(MEE) a. De leerkracht verwoordt denkstappen hardop en kind voert de opdracht uit b. Het kind begeleidt zichzelf fluisterend en voert uit c. Het kind begeleidt en stuurt zichzelf en voert uit Imiteren is leren. Eerst verwoorden en voordoen wat je nadien van kinderen verwacht

Op onderwijsniveau Ervoor zorgen dat kinderen voldoende tijd hebben om te spelen Ideeën aandragen voor bepaalde thema’s die het spel kunnen verrijken Geschikte attributen en speelgoed kiezen Kinderen helpen bij het plannen van hun spel Van een afstandje toekijken hoe het spel verloopt Individuele kinderen die het nodig hebben coachen Voordoen hoe je thema’s of verhaallijnen met elkaar verbinden Laten en zien hoe je meningsverschillen oplost Kinderen aanmoedigen elkaar te helpen bij het spel

Klassenmanagement Van enkelvoudige naar dubbelvoudige taken Van keuze naar planbord Van dagtaak naar mandjeswerk Van stilzitten naar energizer Van luisterhouding naar braingym Van stilteteken naar ‘Stilzitten als een kikker’ Van buiten naar binnen met kinderyoga en massage.

‘De kleine kapitein’ kind aan het roer en spel als ontwikkelkans ‘Kinderen voorbereiden op het schoolse leren bereik je door discipline en autoriteit’ ‘Dit bereik je door veel ruimte te geven aan spel en spelend leren’ Langzaam eigenaar van het gedrag worden. https://youtu.be/fNu48TM-170

Op omgevingsniveau Pedagogen weten het al lang: rust en regelmaat zijn de bouwstenen voor een goede ontwikkeling van kinderen. Terwijl neurologen ervan overtuigd zijn dat juist stimulans van groot belang is voor de ontwikkeling van de hersenen. Maar wat is nu de goede balans tussen prikkelarm en stimulerend?

te veel

te weinig

in balans

Maak duidelijke zones in de school en in de klas, zowel ruimtelijk als functioneel De vormgeving van gebouw en de inrichting moeten samenhangend zijn war betreft uitstraling en kleurgebruik De inrichting sluit aan bij het gebouw: doorlopende lijnen in de klas (kasthoogte gelijk aan deuropening, doorlopende vensterbank, verrijdbare halfhoge kasten van eenzelfde hoogte) De open kasten met werkmateriaal en bakjes met materiaal geven een rustig beeld met duidelijke tekst of pictogrammen over de inhoud Zorg voor voldoende bergruimte Er ontstaat zo een rustig beeld van het klaslokaal met daarin inspirerende ontdekkingen die leerlingen kunnen stimuleren en motiveren

Heb jij nog tips?