Wettelijk initiatiefrecht?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie advies ‘Ruimte voor duurzame landbouw’ Den Haag, 20 maart 2013
Advertisements

Gastcollege Europees recht 4-VWO Canisius College Nijmegen: “Biertje?” 6 juni 2013 mr. M.F.G. Wools.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
De marketingmixstrategie
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Actualiteiten rondom de Verordening ruimte BMF Oktober 2012 Esther Vos BMF Oktober 2012 Esther Vos.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Landschap beschermen en ontwikkelen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Europese mededingingsregels
Procederen en hoe te vermijden
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Toekomst bestendige natuurregelgeving
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Right to challenge gemeente Utrecht Hier komt ook tekst
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Wet kwaliteitsborging en ICT
Spelregels Digitale stad
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
STARTBIJEENKOMST.
Van beleid tot regelgeving
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Plaats, datum bijeenkomst
Private Kwaliteitborging
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Leegstand en regionale samenwerking
Bid rigging, dat overkomt mij niet!
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

Wettelijk initiatiefrecht? Hoe kunnen we met regelgeving goede maatschappelijke initiatieven een kans geven? 2 oktober 2017

Inhoud Wettelijk initiatiefrecht in wetsvoorstel algemene gelding duurzaamheidsinitiatieven Aanleiding Overwogen alternatieven Opzet wetsvoorstel Mogelijkheid verbreding tot andere beleidsvelden Problematiek free rider/first mover disadvantage/achterblijvers Programma toekomstbestendige regelgeving Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Aanleiding Partijen proberen duurzaamheidsdoelen te realiseren via afspraken Maar afspraken tussen partijen leveren al snel strijd op met kartelverbod Gevolg: mededinging vs. duurzaamheid Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Aanleiding Het kartelverbod: Artikel 101, eerste lid, VWEU/ artikel 6, eerste lid, Mededingingswet Verboden zijn overeenkomsten tussen ondernemingen, besluiten van ondernemersverenigingen en onderling afgestemde feitelijke gedragingen van ondernemingen, die ertoe strekken of ten gevolge hebben dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt of vervalst. Verboden overeenkomsten en besluiten zijn van rechtswege nietig (lid 2) Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Aanleiding Vrijstelling kartelverbod (lid 3): Het eerste lid geldt niet voor overeenkomsten, besluiten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen die bijdragen tot verbetering van de productie of van de distributie of tot bevordering van de technische of economische vooruitgang, mits een billijk aandeel in de daaruit voortvloeiende voordelen de gebruikers ten goede komt, en zonder nochtans aan de betrokken ondernemingen beperkingen op te leggen die voor het bereiken van deze doelstellingen niet onmisbaar zijn, of de mogelijkheid te geven, voor een wezenlijk deel van de betrokken goederen en diensten de mededinging uit te schakelen. Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Aanleiding De Kip van Morgen: Afspraak tussen producenten en supermarkten om ‘plofkip’ te vervangen door duurzamer geproduceerd kippenvlees ACM oordeelt: De afspraak beperkt de concurrentie op de markt voor verkoop van kippenvlees (lid 1) De voordelen van deze afspraak voor dierenwelzijn, milieu en diergezondheid wegen voor de consument niet op tegen de extra kosten per kilo kipfilet (willingness to pay) (lid 3) De afspraak levert dus een niet toegestane beperking van concurrentie op Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Aanleiding Gevoelde problemen: Bedrijfsleven voelt gebrek aan duidelijkheid over toepassing kartelverbod Beperkte ruimte voor duurzaamheidsafspraken (ook onder lid 3) Positie ACM: handhaaft kartelverbod overeenkomstig Mededingingswet wordt tegelijkertijd aangekeken op ‘tegenhouden’ duurzaamheidsafspraken Vraag: Moet de afweging tussen mededinging en duurzaamheid niet door de ACM maar op politiek niveau plaatsvinden? Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Overwogen alternatieven 1. De minister van EZ kan ontheffing of vrijstelling geven van het kartelverbod Afweging: Past niet binnen Europees mededingingsrecht (artikel 101 VWEU) Zou dan alleen voor artikel 6 Mw kunnen gelden Maar beide artikelen hebben bewust dezelfde inhoud Daardoor is ontheffing/vrijstelling niet mogelijk Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Overwogen alternatieven 2. De desbetreffende minister verklaart een duurzaamheidsafspraak algemeen verbindend voor de hele branche Afweging: Als afspraak in strijd is met kartelverbod moet ACM handhaven Kan dus alleen voor afspraken die niet in strijd zijn met het kartelverbod Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Overwogen alternatieven 3. De desbetreffende minister zet op verzoek een duurzaamheidsinitiatief om in gedelegeerde regelgeving Afweging: Er is geen afspraak maar een verzoek om regelgeving waardoor geen strijd met het kartelverbod Komt ook tegemoet aan problemen ‘free ridergedrag’, ‘first mover disadvantage’ en ‘achterblijvers’ Deze optie is gekozen. Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Opzet wetsvoorstel Algemene opzet: Proces: Partijen verzoeken minister(s) algemene gelding te geven aan initiatief Minister checkt of initiatief aan indieningsvoorwaarden voldoet Consultatie + check of geschetste effecten realistisch zijn Afweging betrokken belangen Algemene gelding d.m.v. ministeriële regeling/amvb Reikwijdte: Beperking tot duurzaamheid Wellicht (voorlopig) beperking tot EZ-beleidsterreinen Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Opzet wetsvoorstel Indieningsfase: Waarborgen draagvlak NGO’s, consumenten. Beschrijving inhoud - effecten op doelen, consumenten, Beschrijving inhoud - effecten op handhaving Hoe omgaan met draagvlak onder ondernemers? Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Opzet wetsvoorstel Consultatiefase: Toetsing effecten op consumenten door ACM Bij wie worden duurzaamheidseffecten en neveneffecten gecheckt? Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Opzet wetsvoorstel Besluitvormingsfase (en daarna): Voorhangprocedure Kamers Evaluatie na 4/5 jaar Intrekking mogelijk op verzoek indienende partijen Mogelijkheid right to challenge?: partijen die niet tot de initiatiefnemers behoren en van mening zijn dat ze niet onder de nieuwe regels moeten vallen omdat ze op een andere manier ‘het goede’ doen zouden dan ontheffing of vrijstelling kunnen krijgen Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Mogelijkheid verbreding Het voorgenomen wetsvoorstel lost meer problemen op dan alleen een mededingingsprobleem: First mover disadvantage: een bedrijf gaat niet zelfstandig over tot verduurzaming omdat dit extra kosten oplevert; alleen samen met branchegenoten kan een stap gezet worden, maar dat levert nu juist een kartel op. Free riderproblemen: degenen die niet bijdragen aan een initiatief profiteren wel als ‘free rider’ mee. Achterblijvers: werkelijke verduurzaming komt pas tot stand als iedereen meedoet. Deze problemen kunnen ook op andere terreinen dan duurzaamheid belemmering zijn voor goede maatschappelijke initiatieven. Dus mogelijkheid verbreding? Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Mogelijkheid verbreding Programma toekomstbestendige regelgeving: Toekomstbestendigheid regelgeving vergroten door meer ruimte te creëren voor maatschappelijke ontwikkelingen Bevorderen innovatie (EZ), burgers meer ruimte geven voor eigen initiatieven (BZK) en verbeteren kwaliteit wetgeving (V&J) Aanpak casus (AirBnB, AirDnD, Uber, drones etc.) en ontwikkelen kaders voor ruimtegevende instrumenten Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Mogelijkheid verbreding Ruimtegevende instrumenten: Doelvoorschriften (i.p.v. middelvoorschriften) Techniek-neutrale normen Right to challenge: afwijken van regel voor een gelijkwaardige alternatieve oplossing of een ander publiek doel Experimenteerruimte Best beschikbare techniek: zodra een nieuwe meest doeltreffende techniek tot stand komt moet de sector deze toepassen Delegatie regelgevende bevoegdheden Decentralisatie: ruimte voor maatwerk op lokaal niveau Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Mogelijkheid verbreding Idee wetsvoorstel sluit hierop aan: Stimuleren maatschappelijke initiatieven door wettelijk initiatiefrecht Delegatie van regelgevende bevoegdheid om snel op initiatieven te kunnen inspelen Mogelijkheid om initiatief tijdelijk in lagere regelgeving om te zetten, vooruitlopend op regeling in de specifieke wetgeving (experiment) Right to challenge om degenen die niet bij initiatief betrokken waren, maar wel onder de nieuwe regels gaan vallen, mogelijkheid te bieden voort alternatieven. Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017

Mogelijkheid verbreding Is hier een verbreding mogelijk en wenselijk: Buiten de beleidsterreinen van EZ? Buiten duurzaamheid? Zo ja, op welke terreinen? En hoe dan: Verbreden voorgenomen wet? Aparte wetten op die terreinen? Inbouwen in bestaande sectorwetten? Ministerie van Economische Zaken 2 oktober 2017