WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap Emmen, 25 juni 2015
Meta-analyse maatschappelijke effecten sportevenementen Portfolio Expertgroep Olympische Kennis Meta-analyse maatschappelijke effecten sportevenementen De legacy van grote sportevenementen
Waarom legacy? Sportevenementen meestal (deels) gefinancieerd uit publieke middelen en worden daarom geacht maatschappelijke waarde te creëren voor de gemeenschap Bron: Gratton, Shibli, & Coleman (2005); Dickson, Benson, & Blackman (2011); Hiller, (2000) Steeds meer sportevenementen in Nederland: - Jaarlijks ongeveer 600 sportevenementen - 5,2 miljoen volwassenen nemen minimaal 1x deel (4/10) - 77 miljoen bezoeken aan sportevents/wedstrijden - Best bekeken programma’s op televisie - Overheden investeren € 30m; sponsoren € 63m; bezoekers € 1.000m - 4.000 professionals (3%) en 112.000 vrijwilligers (7%) De legacy van grote sportevenementen
Stakeholders Bron: Bowdin e.a. (2012) en Freeman (2010) De legacy van grote sportevenementen
Organisatieproces Bron: Slender, H. (2015) op basis van Preuss, H. (2007) De legacy van grote sportevenementen
Maatschappelijke thema’s Impact Leverage/ legacy Economie Economische impact Werkgelegenheid Multiplier Vestigingsklimaat Marketing en toerisme Bezoekers Media-aandacht Imago Toerisme Sportief Deelnemers (side)event Demonstration & trickle down effect Talentontwikkeling Gezondheid Rolmodellen Sociaal/cultureel Trots Identiteit Cohesie Participatie Integratie Educatie Sociaal kapitaal & sociale netwerken Leefbaarheid Duurzaamheid Duurzaam organiseren Agenderen De legacy van grote sportevenementen
Belangrijkste thema’s (City/sport) marketing Participation/cohesion Economics Knowledge/education Health/well-being Infrastructure Environment Objectives Researched evaluation De legacy van grote sportevenementen
Impact, leverage, legacy Legacy management - Side-events - Thema - Beleving/aankleding - Communicatie - Draagvlak - Follow-up - Inbedding in beleid - Buttom-up - Netwerkbenadering Type evenement Impact Legacy Mega event Major event Hallmark event Special event Local event Economie Marketing Sportief Gezondheid Sociaal/cultureel Duurzaamheid Economie Marketing Sportief Gezondheid Sociaal/cultureel Duurzaamheid De legacy van grote sportevenementen
Aanbevelingen Sportevenementen primair inzetten voor intrinsieke doel: beleving, plezier, ontspanning, ontmoeting Maatschappelijke doelen vragen leverage: - economie > langere aantrekkelijke evenementen - media/toerisme > mediaplan, showcase - sportief/gezondheid > agenderen, katalysator beleid - sociaal/cultureel > buttom-up inzetten op verbindingen - duurzaamheid > agenderen, showcase Succesfactoren: - Verbinding met bestaandbeleid en programma’s - Side-events en hoofdevent in één organisatie - Tijd nemen voor buttom-up aanpak - Draagvlak De legacy van grote sportevenementen
Vragen? Dan voor uw interesse in mijn presentatie. Meer informatie? h.w.slender@pl.hanze.nl @HansSlender hanze.nl/lectoraatsportwetenschap De legacy van grote sportevenementen