WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
© Twynstra Gudde 9 & 10 juni 2005 De organisatie als werkgemeenschap 1 Opkomst nieuwe organisaties (1) –Organisatie –Taken –Functie –Individu –Organisatie.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
De quick scan!!! Plaza Sportevenementen en Economie ‘s Hertogenbosch, 15 maart 2013Albert van Schendel 1.
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Wonen en zorg in de maatschappelijke context Binnenlands Bestuur 25 september 2014 Hans Vos Gebiedsdirecteur Wijchen en Maas en Waal Programmadirecteur.
Aanvragen bij het Oranje Fonds. Carolien Brugman Projectadviseur.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Sportevenementen: the next step
een nieuwe LEADER periode
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Vraaggericht aanbod creëren. Lage Mierde, 13 november 2012Albert van Schendel 1.
Presentatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
1 Programma  Welkomstwoord wethouder Roos van Gelderen  Toelichting Wethouder Jan-Jaap de Haan  Waar staan we nu qua proces en thema’s?  Discussie.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Raadsledenbijeenkomst April Enkele resultaten enquete Ongeveer 1700 raadsleden bereikt 270 ingevulde enquetes retour (16%) 138 positieve reacties.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
WIL Wonen Integratie Leefbaarheid Yvette Koedijk: of 06 - Caroline Lindner of 06.
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Maatschappelijke kracht van de sport
Burgerhout Bruist Editie 2017.
“Topsportevenementen en participatie”
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Samen werken aan leefbaarheid
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Topsport en breedtesport
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
De meerwaarde van side-events
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
De meerwaarde van side-events
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap Emmen, 25 juni 2015

Meta-analyse maatschappelijke effecten sportevenementen Portfolio Expertgroep Olympische Kennis Meta-analyse maatschappelijke effecten sportevenementen De legacy van grote sportevenementen

Waarom legacy? Sportevenementen meestal (deels) gefinancieerd uit publieke middelen en worden daarom geacht maatschappelijke waarde te creëren voor de gemeenschap Bron: Gratton, Shibli, & Coleman (2005); Dickson, Benson, & Blackman (2011); Hiller, (2000) Steeds meer sportevenementen in Nederland: - Jaarlijks ongeveer 600 sportevenementen - 5,2 miljoen volwassenen nemen minimaal 1x deel (4/10) - 77 miljoen bezoeken aan sportevents/wedstrijden - Best bekeken programma’s op televisie - Overheden investeren € 30m; sponsoren € 63m; bezoekers € 1.000m - 4.000 professionals (3%) en 112.000 vrijwilligers (7%) De legacy van grote sportevenementen

Stakeholders Bron: Bowdin e.a. (2012) en Freeman (2010) De legacy van grote sportevenementen

Organisatieproces Bron: Slender, H. (2015) op basis van Preuss, H. (2007) De legacy van grote sportevenementen

Maatschappelijke thema’s Impact Leverage/ legacy Economie Economische impact Werkgelegenheid Multiplier Vestigingsklimaat Marketing en toerisme Bezoekers Media-aandacht Imago Toerisme Sportief Deelnemers (side)event Demonstration & trickle down effect Talentontwikkeling Gezondheid Rolmodellen Sociaal/cultureel Trots Identiteit Cohesie Participatie Integratie Educatie Sociaal kapitaal & sociale netwerken Leefbaarheid Duurzaamheid Duurzaam organiseren Agenderen De legacy van grote sportevenementen

Belangrijkste thema’s (City/sport) marketing Participation/cohesion Economics Knowledge/education Health/well-being Infrastructure Environment Objectives Researched evaluation De legacy van grote sportevenementen

Impact, leverage, legacy Legacy management - Side-events - Thema - Beleving/aankleding - Communicatie - Draagvlak - Follow-up - Inbedding in beleid - Buttom-up - Netwerkbenadering Type evenement Impact Legacy Mega event Major event Hallmark event Special event Local event Economie Marketing Sportief Gezondheid Sociaal/cultureel Duurzaamheid Economie Marketing Sportief Gezondheid Sociaal/cultureel Duurzaamheid De legacy van grote sportevenementen

Aanbevelingen Sportevenementen primair inzetten voor intrinsieke doel: beleving, plezier, ontspanning, ontmoeting Maatschappelijke doelen vragen leverage: - economie > langere aantrekkelijke evenementen - media/toerisme > mediaplan, showcase - sportief/gezondheid > agenderen, katalysator beleid - sociaal/cultureel > buttom-up inzetten op verbindingen - duurzaamheid > agenderen, showcase Succesfactoren: - Verbinding met bestaandbeleid en programma’s - Side-events en hoofdevent in één organisatie - Tijd nemen voor buttom-up aanpak - Draagvlak De legacy van grote sportevenementen

Vragen? Dan voor uw interesse in mijn presentatie. Meer informatie? h.w.slender@pl.hanze.nl @HansSlender hanze.nl/lectoraatsportwetenschap De legacy van grote sportevenementen