Jubelientje leert lezen. Hans Haagen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Lees- en Taalproblemen
Welkom in groep 3 M. Aantjes E. de Boon D. Alderliesten
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Vanaf januari 2006 verkrijgbaar: Muiswerk Rekenen op maat 1.
Informatie-avond Groep 2/3.
De ondersteuning van Connect lezen
Welkom in groep 3.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
REKENEN.
Informatie-avond Groep 3/4
Informatie avond groep 3
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Informatieavond groep 3 WELKOM
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
ouderavond groep 3 - lezen
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Een levensboek voor ouderen
Welkom in groep 3 en 4.
Informatieavond groep 3
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Informatieavond groep 3 en 4 pcbs de Claercamp
Informatieavond groep 3a
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Welkom in groep 3M.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Basisschool Op De Horst
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Op deze avond komt aan bod:  - voorstellen van de juffen  - nieuwe website  - de combinatiegroep / coöperatieve werkvormen werkvormen  - gezamenlijke.
Informatieavond groep 3
Informatieve bijeenkomst
ouderavond groep 3 - lezen
Informatieavond groep 3
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep.
Het belang van voorlezen
Informatieavond groep 3/4
Welkom Uw kind zit dit jaar in groep 3. Groep 3 is een belangrijk jaar waarin de kinderen erg veel leren! In deze PowerPoint wordt de belangrijkste informatie.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Schooljaar Welkom in het eerste leerjaar!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Kinderen effectief helpen met rekenen
Welkom in het eerste leerjaar!
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Welkom in het eerste leerjaar
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 3
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
informatieavond groep 3
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Jubelientje leert lezen. Hans Haagen 'Sssss.'  Jubelientje sist als een slang.  Ze drukt haar potlood hard op het papier.  Naast de  k  en de  u  maakt ze een bochtige  s. Een beetje scheef en een beetje groot, maar dat is juist mooi. Een echte glibber-kronkel-slang. 'K - u - sss!' zegt Jubelientje voldaan. 'Nu staat er kus.' 'Helemaal goed,' zegt oma. 'Kom, dan krijg je d'r een.' Maar voordat oma kan kussen is Jubelientje al weer begonnen met het volgende woord. O p a  schrijft ze.  'Opa!' 'Knap,' zegt oma, 'en nu je eigen naam.' Jubelientje schrijft eerst een  i  en dan een  k. 'I k,' zegt ze, 'ik! Daar staat ik en dat ben ik. Want ik heet Jubelientje...'

Informatieavond groep 3 Welkom Doel van de avond: Inzicht krijgen in de nieuwe leerstof van uw kind.  Wat staat uw kind allemaal te wachten? De volgende nieuwe vakken zal ik vanavond uitgebreid toelichten: - Lezen - Schrijven - Rekenen

Lezen Methode: Veilig leren lezen Verdeeld in kernen Sluit aan bij de belevingswereld van uw kind. N.a.v. verhaal worden nieuwe woorden aangeleerd.

Ik-maan –roos -vis Structureerwoorden. mmm - aa – nnn. Het alfabet wordt niet meer aangeleerd zoals vroeger.tee- ee-en. Wij zeggen: tu- ee-nn Een goede uitspraak is heel belangrijk. Structureerwoord in klanken verdelen. Hakken(auditieve analyse) en plakken(auditieve synthese) Bij letters horen klanken(visuele .analyse) (visuele synthese) dit oefenen wij met de structureerstrook. Het koppelen van een klank aan een letter is erg belangrijk. Letters rappen!

Filmpje

Veilig leren lezen 1 kern duurt 3 weken en bevat 6 nieuwe woorden. Kern 1: ik ,maan, roos, vis, sok,pen Letters die worden aangeleerd: i,m,r,v,s en p Al snel kunnen kinderen toveren met woorden: ik-Mik-rik. klikklakboekje. Vanaf het begin van groep 3 is er al veel niveauverschil in het leren lezen. Het echte communicatieve lezen ervaren de kinderen als zij zelf gaan schrijven. Schrijven vraagt van de kinderen dat zij door hebben dat woorden opgebouwd zijn in klanken en dat letters die klanken weergeven.

3 leesfasen Globale benadering van woorden (woorden op pakken) Analyse naar hun samenstellende klanken (auditief) en letters(visueel). Hakken en plakken Zelf produceren van nieuwe woorden. Sommige kinderen kunnen al lezen en schrijven. Zij bevinden zich in fase 2. De meeste kinderen moeten nog leren lezen en schrijven en bevinden zich in fase 1.

Basisbegrippen bij lezen We schrijven en lezen van links naar rechts. Woord kunnen analyseren en synthetiseren = Hakken en plakken. Juiste volgorde van klanken kunnen onthouden. Betekenis van het woord kennen.

Spellend lezen Op een bepaald moment moet het kind in staat zijn een nieuw woord te kunnen spellen.(ontsleutelen) Spellend lezen is de elementaire leeshandeling Leren lezen noemen we technisch lezen. Als het kind dit beheerst kan het ook begrijpen wat het leest. Hiervoor is veel oefening nodig. Het werk van de dag wordt in zekere zin bepaald door het woord van die dag. B.v. Het woord vis: verhaal, plaat,kringgesprek, biologieles, liedje, handvaardigheidsles. 2 dagen aan een woord. VLL bevat veel mooi spelmateriaal.

Groep 3 Eerste halfjaar Tweede halfjaar Alle letters met de bij- behorende klanken worden aangeleerd. leren van letters nieuwe woorden maken. Woorden moeten klankzuiver zijn. Raak-raakun Tweede halfjaar Hier worden de verschillende leesmoeilijkheden behandeld. Zoals niet klanzuivere woorden:peer en geen pir en de toonloze e in me en we. Ook worden er al een paar verschillende spellingsregels behandeld. (hond,ramen,trappen)

Ik hoop dat uw kind veel plezier zal krijgen in lezen! Voorlezen Boek van de week. Leeshoek Bezoek aan de bibliotheek. Boeken uitleen.

Schrijven                                                                                 

schrijfmethode Schrijven van de aangeleerde woorden is een van de moeilijkste dingen. Wij lezen leesletters en schrijven schrijfletters. We oefenen op vele manieren: in de lucht met je wijsvinger, met de neus op je tafel. Pengreep, schriftligging en de schrijfhouding zijn heel belangrijk In het tweede half jaar van groep 3 leren de kinderen de letters aan elkaar te schrijven

rekenen

Rekenrijk Realistische rekenmethode heel anders dan de traditionele rekenmethode die u waarschijnlijk heeft gehad. Kinderen zijn veel actiever met rekenen bezig en zodoende leren ze alles te ontdekken en te ervaren op het gebied van rekenen . Onderwerpen in het rekenboek sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Rekenen heeft een goede opbouw van concreet naar schematisch.

Basisvaardigheden Om in groep 3 te kunnen werken met rekenrijk moeten kinderen de volgende vaardigheden bezitten: - getallen tot en met 10 kunnen herkennen. - kunnen tellen tot en met 20 - resultatief kunnen tellen - begrippen als meer, minder, evenveel, voor, achter,links en rechts kennen, enz.

In de eerste 5 weken moeten de kinderen de getallen tot en mat 10 leren schrijven. Dit doen we aan de hand van een verhaaltje, tekening en oefenen in het getallenschrift. Kinderen leren ongestructureerde hoeveelheden te tellen.

Veel tijd voor getalbegrip Tellen van hoeveelheden. Plaats van getal in getallenrij. Eerst tot 20 later tot 100 Tellen met sprongen. Inzicht krijgen in opbouw van getallen. 10 +3 getallen tot en met 20 worden inzichtelijk gemaakt met eierdozen.

+ en - sommen Vroeger was dit vaak droge stof. Nu leren de kinderen het doormiddel van het bushaltespel: (buschauffeur, bushaltes) Eerst spelen, dan op papier  later schematischer pijlentaal Er wordt in groep 3 veel gebruik gemaakt van concreet materiaal. Later leren de kinderen tellen met vijfstructuur  7 = 5|+2 Vanaf de vijf verder tellen Verdubbelingssstructuur  8 = 4+4

The end