Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Advertisements

Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Datum Naam school Naam presentator
MEER LEZEN, BETER IN TAAL

SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
“Help mij het zelf te doen”
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Bedankt! Sinds ……….delen jullie met veel enthousiasme Boekbaby’s-pakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Korte systematische terugblik Project Interne bedrijfsvoering Scholing en opleiding Materialen Collectie Communicatie Financiën Conclusies Boekstart in.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
<plaats en datum>
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
De BoekStartcoach Conferentie ‘Tel mee met Taal’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Jong geleerd is oud gedaan
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Bedankt! Jullie delen met veel enthousiasme Boekstartpakketten uit aan alle kinderen van 6 maanden.
Voorlezen in de kinderopvang
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichting, advies en instructie
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
CKG de kleine parachute
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
naam gemeente | datum start
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
De BoekStartcoach.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
<plaats en datum>
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Wensen en verwachtingenavond
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering ‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’ Nieuwegein, 8 december 2016 Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering Mede mogelijk gemaakt door:

Tel mee met Taal & Kunst van Lezen Drie programmalijnen: BoekStart (baby’s en kinderopvang) De Bibliotheek op school (basis en voortgezet onderwijs) Leesbevorderingsnetwerken (strategisch landelijk, regionaal, lokaal) De aanpak van laaggeletterdheid kan niet los worden gezien van maatregelen om taalachterstanden en laaggeletterdheid te voorkomen, zoals leesbevordering. Leesbevordering richt zich niet alleen op kinderen met een taalachterstand, maar op alle kinderen. Met leesbevordering streven we immers ook culturele doelen na, zoals leesplezier en het lezen van literaire teksten. We verbinden het aanpakken van laaggeletterdheid bij volwassenen bovendien met het voorkomen van taalachterstanden en het bevorderen van leesplezier bij kinderen. Dit draagt bewezen bij aan taalontwikkeling en kan laaggeletterdheid op latere leeftijd helpen voorkomen4 In de periodes 2008-2011 en 2012-2015

Tel mee met Taal & Kunst van Lezen Hoofddoelstelling Preventie In 2018 zijn in totaal 1 miljoen jonge kinderen tot en met de basisschoolleeftijd bereikt met leesbevorderingsactiviteiten, zodat hun taalvaardigheid en leesplezier toenemen

Actielijn 3 Voortbouwen op 8 jaar Kunst van Lezen Doorontwikkeling en versterken

Actielijn 4A Via BoekStart en de Bibliotheek op school worden laagtaalvaardige kinderen beter bereikt. Stichting Lezen en de KB werken samen met Stichting Lezen & Schrijven. De lokale Bibliotheek ondersteunt consultatiebureaus, kraamzorg, kinderopvang en scholen bij de preventieve aanpak laaggeletterdheid. Bijvoorbeeld VoorleesExpress, BoekStartcoach en Scoor een Boek!

BoekStart voor baby’s

Status Baby circa 3 mnd: ouders krijgen een waardebon om hun baby gratis lid te maken van de Bibliotheek Gratis BoekStartkoffertje met 2 boekjes cadeau Bijna alle Bibliotheken in Nederland doen mee In 2015 zijn 54.000 koffertjes opgehaald; 30% van alle geboren baby’s

BoekStart voor baby’s Gratis lidmaatschap voor je baby Het BoekStartkoffertje met twee boekjes Adviezen over voorlezen Ouder- kind activiteiten Digitaal magazine Boeken-en voorleestips

Theoretische onderbouwing Diverse wetenschappelijke studies tonen aan: vroeg beginnen met voorlezen loont Berg, H. van den (2015). From BookStart to BookSmart: about the importance of an early start with parent-child reading. Leiden: Universiteit Leiden.  - Onder invloed van BoekStart gaan meer ouders al vroeg voorlezen. - Ouders die meedoen met BoekStart en hun baby al voor dat deze acht maanden oud is voorlezen, hebben kinderen die hoger scoren op taal. - De effecten zijn sterker op langere termijn (‘sneeuwbaleffect’). - Vooral temperamentvolle baby’s profiteren ervan als hun ouders meedoen met BoekStart. - BoekStartouders bezoeken vaker de Bibliotheek en zijn bekender met babyboekjes.

The 30 million word gap Hoeveel woorden horen kinderen? • Een kind uit een gezin met ongeschoolde/laaggeschoolde ouders hoort 615 woorden per uur. • Een kind uit een gezin met ouders met een redelijke opleiding hoort 1.251 woorden per uur. • Een kind uit een gezin met hoogopgeleide ouders hoort 2.153 woorden per uur.   Na vier jaar betekent dit dat een kind uit een gezin waar veel gepraat wordt 30 miljoen woorden meer heeft gehoord dan een kind uit een ‘zwijgzaam’ gezin! Dit wordt ook wel de kloof van 30 miljoen genoemd . De gevolgen voor de woordenschatontwikkeling zijn enorm, temeer omdat bleek dat de woorden die in zwijgzame gezinnen werden gebruikt veel minder gevarieerd waren dan de woorden in de praatgrage gezinnen. Kinderen uit gezinnen waar weinig gepraat wordt hebben in die eerste jaren dus veel minder kans om een flinke woordenschat te ontwikkelen. De kinderen uit deze gezinnen bouwen in drie jaar tijd een woordenschat van 525 woorden op, terwijl de kinderen uit de praatgrage gezinnen op die leeftijd al 1.100 woorden kennen. Dit is een belangrijk gegeven, want de omvang van de woordenschat heeft een grote invloed op het leren lezen en het leren begrijpen van teksten. Daar komt bij dat in gezinnen waar weinig wordt gepraat de taal over het algemeen minder gevarieerd is en minder uitnodigt tot interactie. Bron: Hart & Risley (1995)

De positieve spiraal van Mol & Bus (2011) Wie vaak leest in zijn vrije tijd, ziet de leesvaardigheid groeien, en gaat als gevolg daarvan weer vaker lezen (Mol, 2010 Stichting Lezen beschouwt dit als de positieve spiraal van het lezen. De spiraal pakt optimaal uit als deze vroeg in gang wordt gezet en geen onderbrekingen krijgt. De leesontwikkeling begint idealiter in de babytijd, om vervolgens een leven lang door te lopen. Stichting Lezen noemt dit de doorgaande leeslijn1. Door kennismaking met de wereld van de literatuur en het boek vergroten kinderen spelenderwijs hun woordenschat en verhogen kinderen en jongeren hun taalniveau. Een gunstig, maar doorslaggevend neveneffect is dat, dankzij de continue groei van leesvaardigheid, taalachterstanden teruggedrongen worden, waardoor minder kans ontstaat op laaggeletterdheid.

Bereik BoekStart 13% van de laagopgeleide ouders haalt het BoekStart-koffertje op 38,3% van de hoogopgeleide ouders haalt het BoekStart-koffertje op veel ouders op zoek zijn naar tips en suggesties om de verbale interactie met moeilijke kinderen te verbeteren. Voor laagopgeleide ouders is het ook belangrijk dat ze meer inzicht krijgen in de intensiteit en kwaliteit van de interactie met hun kind en de noodzaak om interacties te intensiveren

BoekStart 2.0 Meer laagtaalvaardige gezinnen bereiken: ● Verrijking ● Ondersteuning ● Doorverwijzing Er is nog weinig bekend over hoe laaggeletterde ouders effectief ondersteund kunnen worden

Pleidooi voor meer aandacht voor leesbevordering door het consultatieburau. Iedere ouder profiteert van de inzet van de JGZ professional. Meer op maat aandacht geven aan het belang van voorlezen en voorbeeldgedrag laten zien.

Advies en voorlichting   Moeder gaf aan niet voor te lezen omdat haar kindje zo beweegelijk is.

Welkom Deze e-learningmodule ondersteunt je bij het stimuleren van voorlezen bij het jonge kind (0-4 jaar) met het doel het leesplezier en de taal/spraak-ontwikkeling positief te beïnvloeden. Na het doorlopen van deze module weet je meer over voorlezen aan jonge kinderen en hoe de leesontwikkeling verloopt. De praktische en tactische aanwijzingen ondersteunen je bij het in gesprek gaan met ouders en hen aan te moedigen zo vroeg mogelijk met voorlezen te beginnen. Daarnaast kun je ouders helpen via BoekStart de weg te vinden naar de Bibliotheek. De e-learningmodule duurt ongeveer 45 minuten. Nadat je de module hebt doorlopen, maak je een toets die uit 20 meerkeuzevragen bestaat. Als je hiervoor slaagt, ontvang je een accreditatiepunt. Filpje maakt onderdeel uit van de elearning waarin aandacht is voor het adviseren van laagtaalvaardige gezinnen.

Presentatie Een van de meest aansprekende interventies is de BS coach. Yvonne van de Logt van Bibliotheek Rivierenland heeft met de BoekSatrtcoach een laagdrempelige aanpak gevonden om ouders beter te bereiken via het consultatiebureau. De BS coach regelmatig aanwezig op het cb en geeft ouders informatie, tips en direct al lichte voorleesondersteuning.

Opdracht Hoe kunt u vanuit uw eigen organisatie of werkgebied taalzwakke gezinnen bereiken met leesbevordering? ● Wie heb je nodig? (partners) ● Wat heb je nodig? (materialen, expertise etc) ● Waar en hoe benader je de doelgroep? ● Hoe kun je ouders ondersteunen; wat werkt het beste in je praktijk?