Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Advertisements

Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Studiesucces door integratie werkvormen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Onderzoeksvaardigheden
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Studiecoach Bijeenkomst
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
De eisen aan de (aankomende) student
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Studieloopbaanbegeleiding
Eerstejaarsproblemen
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Voorlichtingsavond 5 havo
Naar het voortgezet onderwijs
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Bachelor Medische Hulpverlening
Startcollege B2 Psychologie
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
motiverende gespreksvoering
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Motiverende gespreksvoering
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Rollen binnen het werkplekleren
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Coaching in regioleren
Motiveren: de ins en outs!
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Gesprekstechnieken Les 3.
Differentiatie in de klas
Gepersonaliseerd leren
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
LOB 4 MAVO Schooljaar
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Academie voor Bouw & Infra
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE? Klaas Visser UvA

Vandaag Tutoraat en mentoraat Wat is wat en wat zijn de verschillen Wat doen wij er mee in de opleiding Psychologie UvA Waarom doen we het zo, welk doel hebben we en wat is de onderbouwing? Specifiek aandacht voor BSA Discussie: wat kunnen jullie er mee?

Vooraf Half jaar voor het afstuderen Alumnionderzoek De rol van de docent Alumnionderzoek Metacognitieve vaardigheden Sterke en zwakke kanten Wat te doen?

Leerdoelen en Learning Outcomes Vroeger kennis & inzicht, vaardigheden en attitudes Sterk gericht op overdragen van docent > student Nu meer gericht op “learning outcomes” Focus op vaardigheidsdoelen in samenhang met kennisdoelen Biggs & Tang: Constructive Alignment

Vaardigheidsdoelen i.s.m. kennis Basisvaardigheden – Parafraseren, Analyseren, Evalueren Voorwaarden voor – Wetenschappelijk denken Uiten zich in – Communiceren – Reflecteren

Didactische aanpak vanaf jaar 1 Nadruk op autonomie ondersteuning Naast colleges verplichte practicumgroepen Verzorgd door practicumbegeleiders Jonge afgestudeerden of masterstudenten Begeleiders zijn vooral tutor maar ook mentor

Tutor of mentor Tutor ondersteunt het leerproces Gericht op leerprocesondersteuning Leert de student zelfstandigheid Helpt de student zelf kennis te vergaren Mentor stimuleert de reflectie Mentorgesprekken Binnen een leerlijn professionele vaardigheden

Propedeuse Psychologie

Activiteiten leerprocesondersteuning Practicumgroepen wetenschappelijk denken Samenhang en opbouw over het hele jaar Altijd voorbereidende opdrachten > zelfde niveau Opdrachten over de stof van die week In combinatie met digitale weekopdrachten Speciale projecten: beroepsoriëntatie, onderzoek, praktijkopdrachten Veel aandacht voor wetenschappelijke schrijfopdrachten 5 papers en een eindpaper in juni

Onderbouwing Zelfstandig studeren moet je leren Motivatie (Self Determination Theory) Autonomie (autonomie ondersteuning) Competentie (veel feedback, veel toetsen, veel hulp) Verbondenheid (vaste groepen van 15 studenten) Zorgt voor gekend en gezien worden en erbij horen Self determination theory: Ryan & Deci

Mentoraat Onderdeel van leerlijn professioneel gedrag Relatie met leerdoelen hele opleiding Leren reflecteren, krijgt later vervolg

Mentoraat Eerste gesprek najaar Reflecteren op eigen studiegedrag Doelen stellen Relatie met BSA Heterogeniteit: Verwijzen naar honoursprogramma, studiegroep Doelen stellen: Schippers et al: goal setting intervention, 2015

Mentorgesprekken hoe? Student bereidt een aantal vragen over zijn/haar gedrag als student voor Hoe studeer je, tijdsbesteding, tevredenheid, resultaten, doelen, verbeterpunten, gedragsverandering Bespreekt dat met de mentor (concretisering) Centraal staat: het is haar leven, zijn studie, haar toekomst, zijn keuzes, etc.

Mentoraat Tweede gesprek in januari Specifiek BSA georiënteerd Voor studenten die overwegen te stoppen op 1 februari

BSA Aansluiting bij motiverende gespreksvoering Open vragen stellen Reflectief luisteren Bevestigen Samenvatten Informatie en advies geven (en eventueel doorverwijzen) Miller & Rollnick, sluit aan op de autonomiegedachte in de SDT

BSA dus niet Bang maken Statistieken sturen met kansen op (weinig) succes Demotiveren Onderzoek bij economie van A.S. Booij; onderzoek gezondheidsvoorlichting, G.J. Kok o.a.

Derde mentorgesprek Februari/maart na start tweede groep Zowel reflectie als vooruit kijken Internationalisering Keuze specialisatie Werkveldorientatie Masterkeuze (selectie eisen)

Leerlijn Professioneel Gedrag daarna Tweede studiejaar Opnieuw practicumgroepen en mentorgesprekken Gesprekspracticum Practicum Onderzoek en Rapportage Specifieke aandacht onderzoek- en beroepsethiek Later afhankelijk specialisatiekeuze en master