Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE? Klaas Visser UvA
Vandaag Tutoraat en mentoraat Wat is wat en wat zijn de verschillen Wat doen wij er mee in de opleiding Psychologie UvA Waarom doen we het zo, welk doel hebben we en wat is de onderbouwing? Specifiek aandacht voor BSA Discussie: wat kunnen jullie er mee?
Vooraf Half jaar voor het afstuderen Alumnionderzoek De rol van de docent Alumnionderzoek Metacognitieve vaardigheden Sterke en zwakke kanten Wat te doen?
Leerdoelen en Learning Outcomes Vroeger kennis & inzicht, vaardigheden en attitudes Sterk gericht op overdragen van docent > student Nu meer gericht op “learning outcomes” Focus op vaardigheidsdoelen in samenhang met kennisdoelen Biggs & Tang: Constructive Alignment
Vaardigheidsdoelen i.s.m. kennis Basisvaardigheden – Parafraseren, Analyseren, Evalueren Voorwaarden voor – Wetenschappelijk denken Uiten zich in – Communiceren – Reflecteren
Didactische aanpak vanaf jaar 1 Nadruk op autonomie ondersteuning Naast colleges verplichte practicumgroepen Verzorgd door practicumbegeleiders Jonge afgestudeerden of masterstudenten Begeleiders zijn vooral tutor maar ook mentor
Tutor of mentor Tutor ondersteunt het leerproces Gericht op leerprocesondersteuning Leert de student zelfstandigheid Helpt de student zelf kennis te vergaren Mentor stimuleert de reflectie Mentorgesprekken Binnen een leerlijn professionele vaardigheden
Propedeuse Psychologie
Activiteiten leerprocesondersteuning Practicumgroepen wetenschappelijk denken Samenhang en opbouw over het hele jaar Altijd voorbereidende opdrachten > zelfde niveau Opdrachten over de stof van die week In combinatie met digitale weekopdrachten Speciale projecten: beroepsoriëntatie, onderzoek, praktijkopdrachten Veel aandacht voor wetenschappelijke schrijfopdrachten 5 papers en een eindpaper in juni
Onderbouwing Zelfstandig studeren moet je leren Motivatie (Self Determination Theory) Autonomie (autonomie ondersteuning) Competentie (veel feedback, veel toetsen, veel hulp) Verbondenheid (vaste groepen van 15 studenten) Zorgt voor gekend en gezien worden en erbij horen Self determination theory: Ryan & Deci
Mentoraat Onderdeel van leerlijn professioneel gedrag Relatie met leerdoelen hele opleiding Leren reflecteren, krijgt later vervolg
Mentoraat Eerste gesprek najaar Reflecteren op eigen studiegedrag Doelen stellen Relatie met BSA Heterogeniteit: Verwijzen naar honoursprogramma, studiegroep Doelen stellen: Schippers et al: goal setting intervention, 2015
Mentorgesprekken hoe? Student bereidt een aantal vragen over zijn/haar gedrag als student voor Hoe studeer je, tijdsbesteding, tevredenheid, resultaten, doelen, verbeterpunten, gedragsverandering Bespreekt dat met de mentor (concretisering) Centraal staat: het is haar leven, zijn studie, haar toekomst, zijn keuzes, etc.
Mentoraat Tweede gesprek in januari Specifiek BSA georiënteerd Voor studenten die overwegen te stoppen op 1 februari
BSA Aansluiting bij motiverende gespreksvoering Open vragen stellen Reflectief luisteren Bevestigen Samenvatten Informatie en advies geven (en eventueel doorverwijzen) Miller & Rollnick, sluit aan op de autonomiegedachte in de SDT
BSA dus niet Bang maken Statistieken sturen met kansen op (weinig) succes Demotiveren Onderzoek bij economie van A.S. Booij; onderzoek gezondheidsvoorlichting, G.J. Kok o.a.
Derde mentorgesprek Februari/maart na start tweede groep Zowel reflectie als vooruit kijken Internationalisering Keuze specialisatie Werkveldorientatie Masterkeuze (selectie eisen)
Leerlijn Professioneel Gedrag daarna Tweede studiejaar Opnieuw practicumgroepen en mentorgesprekken Gesprekspracticum Practicum Onderzoek en Rapportage Specifieke aandacht onderzoek- en beroepsethiek Later afhankelijk specialisatiekeuze en master