NIEL MARKTONDERZOEK Juaro Rosweide Jonathan Anné Esther Koshari Jeroen Brams Victor Vandermeiren Ramses Dreesen Jana De Ryck Marieke de Vries Alice T’Joen
We zijn er bijna wekelijks geweest om de enquêtes af te nemen We zijn er bijna wekelijks geweest om de enquêtes af te nemen. (dit zijn wij voor de kerststal in Niel)
Inhoud Inleiding Methodologie Steekproefbeschrijving Resultaten Situering Doelstelling Methodologie Steekproefbeschrijving Resultaten Ik zal even met jullie overlopen wat er vandaag aan bod zal komen tijdens de presentatie. Eerst komt de inleiding; Jonathan zal jullie de situering uitleggen en daarna komt de doelstelling van dit marktonderzoek Na de inleiding gaan we het hebben over de methodologie, nadien gaan we de steekproef beschrijven en om te eindigen gaan we de resultaten bekijken
Inleiding – Situering In 2014 werd er een onderzoek uitgevoerd in Niel door studenten KDG Het onderzoek bestudeerde de tevredenheid van de inwoners van Niel over het wonen in Niel Hieruit zijn verbeterpunten naar voren gekomen Niel heeft reeds een aantal van deze punten verbeterd Nu hebben we het onderzoek opnieuw uitgevoerd met een licht aangepaste vragenlijst Wij gaan de resultaten van 2017 bespreken en vergelijken met die van 2014 jonathan
Methodologie Type onderzoek Populatie Steekproef Beschrijvend kwantitatief onderzoek Populatie Alle inwoners van Niel tussen 15 en 79 jaar Steekproef Representatieve quotasteekproef naar leeftijd en geslacht met een betrouwbaarheid van 90% en een nauwkeurigheid van 3% Face-to-face straatinterviews 2014 = 613 ondervraagden 2017 = 701 ondervraagden jonathan
Representativiteit Populatie vs. Steekproef alice
Populatie vs. Steekproef Geslacht De populatie waar wij ons op baseren zijn alle inwoners van Niel tussen de 15 en de 79 jaar. Als we deze gaan verdelen op basis van geslacht, zien we dat 51% van de populatie man is en 49% vrouw. De steekproef die we hebben getrokken komt bijna helemaal overeen met de populatie zoals we hier kunnen zien
Populatie vs. Steekproef Leeftijd Als we deze gaan verdelen op basis van leeftijd, zien we dat ongeveer 56% (ongeveer 60%) tussen de 30 en de 59 jaar oud is. 38% is tussen de 30 en de 49 We kunnen dus besluiten dat Niel voornamelijk bestaat uit jonge gezinnen. Ongeveer 20% zijn jongeren en een andere 20% zijn ouderen. We hebben ongeveer dezelfde verhoudingen gehaald
Steekproefbeschrijving 2014 vs 2017 jonathan
2014 vs 2017 Geslacht
2014 vs 2017 Leeftijd
Opleiding Avondonderwijs: 4 A2 Electronica: 3 Snit & Naad: 1 Andere: 9
Activiteit Huisman/huisvrouw: 21 Arbeidsongeschikt: 7 Brugpensioen: 7 Invalide: 7 Werkzoekende (5%) Werkzoekende (6%)
Beroep Verpleegkundige: 2 Muzikant: 1 Andere: 4
Kinderen tussen de 0-24 jaar
Algemene resultaten Een beetje meer over de algemene resultaten
Algemene beoordeling: tevredenheid Als we deze cijfers bekijken, kunnen we zien dat de inwoners van Niel het hier aangenaam wonen vinden en vinden ze het een veilige gemeente. Een werkpunt zal zijn; het aantal winkels en horecazaken laten stijgen.
Voldoende winkels/horeca Restaurant: 16 Bloemenwinkel: 8 Kruidenier: 8 Bistro, tearoom,…: 6 63% van de mensen vinden dat er te weinig winkels/horecazaken aanwezig zijn in het dorp. De meeste mensen missen vooral een slagerij, kledingwinkels supermarkten
Resultaten Verkeersinfrastructuur jonathan
Conclusie verkeersinfrastructuur: tevredenheid
Doorgaand zwaar vrachtverkeer Minder hinder: aanleg Kwaede Wielstraat
Heraanleg straten Vaartstraat: 18 Boomsestraat: 4 Wirixstraat: 3
Aangepast aan zwakke weggebruiker
Te smalle straten Emiel Dewittstraat: 3 Kerkstraat: 1 Dorpstraat: 1
Heraanleg fietspaden Overal: 11 Boomsestraat: 7
Heraanleg voetpaden Overal: 10 Emiel Dewittestraat: 10 Boomsestraat: 6 Vaarstraat: 4
Gevaarlijke straten Stationstraat: 6 Kerkstraat: 4 Emiel Dewittstraat: 4
Verkeersinfrastructuur Openbaar vervoer Nu een beetje over het openbaar vervoer
Openbaar vervoer 38% gebruikt het openbaar vervoer waarvan de meesten (61%) enkel de bus nemen Van de 701 ondervraagden hebben er 264 gezegdhet openbaar vervoer te gebruiken
Conclusie openbaar vervoer: tevredenheid We kunnen concluderen dat de haltes van De Lijn, het treinstation, de verbindingen en het onderhoud van de bushaltes zeer goed zijn en dat de verbindingen van de NMBS en de weekenddienst van de lijn een aandachtspunt/werkpunt zijn en dat de weekenddienst van de NMBS een uitroepteken is
Weekenddienst De Lijn 66% van de bus gebruikers zijn tevreden over de weekenddienst van de lijn. Diegenen die niet tevreden zijn, vinden dat dit ligt aan het feit dat er te weinig bussen zijn voor de weekenddienst. Anderen vinden het spijtig dat er geen nachtbussen rond rijden in het weekend
Verbindingen NMBS Er is een kleine stijging in het aantal tevreden treinreizigers over de verbindingen, maar er is een grotere stijging in de mensen die NIET tevreden zijn over de verbindingen De reden hiervoor is dat de verbindingen heel slecht geregeld zijn en dat er ook weinig zijn
Weekenddienst NMBS 81% van de treinreizigers zijn niet tevreden over de weekenddienst van de NMBS, om de simpele reden dat er geen weekenddienst is
Bevolking Baby’s en Peuters jonathan
Aantal mensen met kinderen tussen 0-3 jaar Opvang baby’s en peuters: voldoende opvang Aantal mensen met kinderen tussen 0-3 jaar
Behoefte aan opvang
Bevolking Onderwijs alice
Kinderen tussen 3 en 14 jaar 24% van de inwoners van Niel hebben kinderen tussen de 3 en de 14 jaar oud (daling van 5% in 3 jaar)
Vervoer naar school mensen met schoolgaande kinderen + kinderen tussen 15-19 jaar opgeteld = 210
Veilige weg naar school Geen fietspad: 2 Geen zebrapad: 2 Andere: 2 Het aantal mensen dat de weg naar school veilig vinden, is gestegen met 28%. Als we hier gaan kijken waarom de ouders of kinderen de weg niet veilig vinden, dan zien we dat er vooral last is van doorgaand verkeer en dat de snelheden niet gerespecteerd worden Alles is eigenlijk positief geëvolueerd, behalve de te smalle fiets- en voetpaden De percentages lijken hoog, maar We moeten er wel rekening mee houden dat er maar 67 respondenten vonden dat de weg naar school niet veilig is
Voldoende scholen in Niel 77% is tevreden over het aantal scholen in Niel Het aantal mensen dat niet tevreden is over het aantal scholen, is gedaald met 6%. De redenen waarom ze niet tevreden zijn, heeft te maken met dat niet de juiste opleiding voor hun kind ter beschikking is, dat er teveel kinderen zijn in de scholen en dat er eigenlijk weinig middelbare scholen zijn
Kinderen naar school in Niel 56% van de kinderen die in Niel wonen, gaan ook effectief naar school in Niel De meerderheid van die kinderen, gaan naar Sint Hubertus en op de tweede plaats naar de GBS
Conclusie onderwijs: tevredenheid Wat kunnen we concluderen over het hoofdstuk onderwijs? Dat de meerderheid tevreden is over de scholen maar dat de weg van en naar school onveilig is, net zoals dat het verkeer rond de scholen onveilig is
Veilig verkeer rondom scholen Fout parkeren: 5 Geen fietspad: 2 Rijden te snel: 1 Er is een stijging van Rechterkant absolute getallen ipv percentages 2014: 66% = 39 59% = 35 32% = 19 31% = 18 24% = 14 12% = 7 22% = 13 2017: 36% = 19 47% = 25 19% = 12 15% = 8 17% = 9 2% = 1 36% = 19 Andere Foutparkeren 5 Geen fietspad 2 Rijden te snel 1
Bevolking Jongerenactiviteiten alice
Voldoende jongerenactiviteiten Er zijn 210 mensen met kinderen tussen 3 en 14 + 15 – 19 jongeren 62% vindt dat er genoeg jongeren activiteiten worden georganiseerd De 12% die niet tevreden zijn, vinden vooral dat er te weinig sportactiviteiten worden gehouden
Bevolking Activiteiten 60+ jonathan
Voldoende activiteiten 60+
Tevredenheid beleid 60+
Vrije Tijd Uitgaansleven & Sport alice
Voldoende uitgaansmogelijkheden Resto: 20 Café: 16 Bistro: 8 Koffiebar: 6 4% meer mensen vinden dat er voldoende uitgaansmogelijkheden zijn, maar ook het aantal mensen die vinden dat er niet genoeg uitgaansmogelijkheden zijn is met 4% gestegen Wat de mensen eigenlijk het meeste missen zijn loungebars, jongerencafés en andere uitgaansmogelijkheden (waaronder restauranten, …)
Jeugdhuis Jokot: verbetering voor uitgaansleven Sinds 2015 is het jeugdhuis Jokot er, ongeveer de helft van de ondervraagden vindt dit een verbetering voor het uitgaansleven Wanneer we vroegen waarom het geen verbetering was, vond 17% de locatie niet goed gelegen
Jeugdhuis Jokot: bezocht 80% van de ondervraagden was er nog nooit geweest Van diegenen die er geweest waren, was 82% positief over het jeugdhuis
Sporten 54% van de ondervraagden sport Fiesten: 35 Wandelen: 32 Aerobic: 16 Dans: 12 54% van de ondervraagden sport Wat de meeste doen is lopen, fitnessen en zwemmen
Tevreden over sportcomplex 62% is tevreden over de sporthal van Niel 26% van diegenen die niet tevreden waren (35 mensen) vonden het aanbod te beperkt of 14% vond het gebouw verouderd
Vrije Tijd Cultuur jonathan
Tevreden over serviceverlening bibliotheek
Gekende activiteiten cultuurraad
Tevredenheid activiteiten cultuurraad
Straatbeeld en Mileu alice
Conclusie straatbeeld & milieu: tevredenheid We kunnen concluderen dat de ophaling van huisvuil en het geen hinder hebben van evenementen zeer positief zijn, dat onderhoud van de openbare plaatsen, de verfraaiing van de straten en de aanwezigheid van groen in de straten aandachtspunten zijn en dat het aantal zitbanken een werkpunt is Op elk onderdeel is er een positieve stijging te merken, dus Niel is goed bezig
Hinder sluikstorten Jammer genoeg is er een stijging in het ondervinden van sluikstorten (3% meer dan in 2014) Het sluikstorten is gestegen aan de glascontainers, in de landbouwstraat en aan de visputten
Tekort aan zitbanken Heideplaats: 4 Sporthal:4 Algemeen: 3 Maar 28% van de respondenten heeft een tekort aan zitbanken (daling tegenover 2014) Waar is er vooral een tekort aan zitbanken? Dit is vooral aan het centrum en de dijk
OCMW en Welzijn jonathan
Welzijngids
Voldoende sociale woningen
Informatie en communicatie alice
Conclusie gemeentehuis: tevredenheid
Openingsuren infobalie
Avondopeningen gemeentehuis
Conclusie informatie & communicatie: kennis
Conclusie informatie & communicatie: tevredenheid
Niel Echo
Sociale media pagina
Informatievergaderingen
Digitale infoborden
Website
App
Snorren? -> Link naar Frituur De Snor
Bedankt voor uw tijd & aandacht! jonathan