Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie en gebruikershandleiding versie 3.0 Mei 2010 Arthur Kleijn
Advertisements

De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Invullen e-profiel Ga naar
Werkveldtraining 26 september 2013
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
Iedere dag rapportdag! Three Ships Gebruikersdag 2011 Jasper Grannetia Three Ships Frans de Kubber Gerald Wullems Rijn IJssel.
Wat is Pearson XTRA? De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux
Informatie en gebruikershandleiding versie 2 April 2009 Arthur Kleijn
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Herontwerp PDG-opleiding
Je wil met een groepje vrienden afspreken?
Examinering Conferentie BTG HTVF
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Wat is Pearson XTRA? De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
De nieuwe studiewebsites van Pearson Benelux Vergroot je kennis met behulp van gevarieerd studie- en oefenmateriaal Wat is Pearson.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Beroepspraktijkvorming De procedure
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Instructie leerling- activatiecode
Workshop “Beoordelen”
Instructie systeem: organisatiedeel Klik op button ‘aanmelden organisatie' op
Subsidie individueel vervoer:
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Hoe gebruik ik easy transfer?. Als je een nieuwe pc hebt gekocht, kun je met Windows Easy Transfer je bestanden, , foto's en instellingen overzetten.
Pemprl.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Inschrijven MBO-avond 1 maart MBO-avond op 1 maart 2016 Wat: - voorlichtingen door ROC Nijmegen, Rijn IJssel, de Leijgraaf, Defensie en St Lucas.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
1 Stagevoorlichting Schooljaar Anouk Boog.
Training SomToday DINSDAG 19 APRIL. Wat doen we vandaag ?  Inloggen  Studiewijzer aanmaken  Studiewijzer indelen  Huiswerk invoeren  Studiewijzer:
Noorderportal voor studenten
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Informatieavond MOH leerjaar Vakschool Wageningen
Aanvraagproces AMIF.
Voorlichting BPV voor Studenten
Inschrijven MBO-avond 9 februari 2017
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Agenda in Slim Agenda in Slim is een kantoor agenda
MBO-dag: Gebruik Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Voorlichting BPV leerjaar 1
Digitaal wedstrijd formulier
Kiezen voor keuzedelen
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Marlon de Wilde | 9 februari 2017
Proces Opnames analyse
Subsidie individueel vervoer:
Gebruikerstraining Digitaal Doorstroomdossier Regio Rijnmond
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Inschrijven MBO-avond 20 maart 2018
Handleiding Interactief Aankoop systeem (IAS)
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Handleiding NODR Schade App
Marlon de Wilde | september 2018
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
Informatie BPV Beroeps Praktijk Vorming BPV beter bekend als stage
Marlon de Wilde en Kim Maas | september 2019
Transcript van de presentatie:

Digitaal BPV-werkboek: Instructie Praktijkopleiders Verwelkom de cursisten. Stel jezelf voor.

Film digitaal BPV-werkboek Allereerst even een filmpje

Digitaal BPV-werkboek Met ingang van schooljaar 2016-2017 gaan alle 1e jrs. studenten van Rijn IJssel Vakschool Wageningen: werken met de nieuwe KD’s (Kwalificatie Dossiers) werken met het digitale BPV-werkboek Studenten van leerjaar 2 & 3 werken nog met het bekende papieren BPV-werkboek (en in de oude KD’s).

Doel digitaal BPV-werkboek Is geen taken- / opdrachtenboek! Het BPV-werkboek: geeft overzicht van uit te voeren werkzaamheden meet de ontwikkeling van de student registreert de ontwikkeling van de student beoordeelt de samenhang van het uitvoeren van de activiteiten

Begrippen Kerntaken, werkprocessen, activiteiten Hoe zat dat? Ontwikkelingsgericht = meten & beoordelen Basis: De student is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren. Gevorderd: De student is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren. Kwalificerend = beoordelen (examineren  op z’n vroegst vanaf 2017-2018) Competent: De student is in staat om de kerntaak zelfstandig uit te voeren en de onderliggende werkprocessen op elkaar af te stemmen.

Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het? Nu de praktijk Hoe ziet het boek eruit? Hoe werkt het?

Rollen Student - de student is “in control” en neemt het initiatief Bedrijf -rol als praktijkopleider / beoordelaar School -rol als docent -rol als BPV-begeleider / beoordelaar -rol als beheerder: Horeca  Ruurd Riewald & Igor Klein FD  Agnes van Hoorn Bak  Maresa van der Borgh TR & algemeen  Wilma Pecht

Ga naar de website http://examenwerk.praktijkbeoordelen.nl/

Registreren, goedkeuren en inloggen Kies button Bedrijf Registreren Eerst moet de praktijkopleider(s) zich registreren via  Zie verdere werkwijze volgende dia 2. De beheerder keurt deze aanmeldingen goed 3. Vervolgens kan iedereen inloggen → Noteer je inloggevens!! Geen account? Registreer je hier

Registreren als praktijkopleider Vul bedrijfsnaam in (bedrijf dient SBB erkend te zijn) Vul schoolnaam student in = Rijn IJssel Vakschool Wageningen Bakkerij / Facilitair/ Horeca / Toerisme Vink kwalificatie(s) aan Vul NAW gegevens in Vul uw e-mailadres bedrijf in Vul een wachtwoord in Noteer uw wachtwoord Klik op registreren U ontvangt een email als de aanmelding is verwerkt NOTE: praktijkopleider kan rechts bovenaan andere taal instellen

Praktijkopleider meten en beoordelen Meetmoment per student Klik vanuit je startscherm bij studenten op inzien betreffende student en betreffende kerntaak & werkprocessen Klik op meetmomenten Doe dit gedurende de stage minimaal 2x/elke 4-5 weken, vaker mag/kan Doe dit ook als student nog niet alle werkprocessen heeft gedaan/kunnen doen Klik op toevoegen Klik op bewerken

Praktijkopleider meten en beoordelen Meetmoment per student Vul per werkproces de evaluatie in Vul in nooit, soms, vaak of altijd Klik op desbetreffende bolletjes Klik op volgende werkproces Kies opslaan, je kunt nog bewerken of later verder gaan met invullen Kies vastleggen, je evaluatie kun je niet meer bewerken (definitief)

Praktijkopleider meten en beoordelen Meetmoment per student Als indicatoren op vaak of altijd aanvinkt worden heeft de student niveau basis Als alle indicatoren op vaak of altijd aanvinkt worden EN ze in samenhang plaatsvinden heeft de student niveau gevorderd Opmerking toevoegen Kies opslaan, meting kan nog bewerkt worden Kies vastleggen, meting kan niet meer bewerkt worden

Praktijkopleider meetmoment inzien Klik op meetmomenten Vink bij zelfevaluatie student betreffend meetmoment aan Klik op inzien Werkplan; leerdoelen, acties en resultaten Zelfevaluatie per werkproces; zelfde vragen voortgangsmeting praktijkopleider Reflectie; verslag volgens STARRT-methode over de betreffende werkprocessen

Praktijkopleider meetmoment inzien Meetmoment vergelijken Klik op overzicht om voortgangsmetingen te vergelijken Klik op meetmomenten vergelijken (vink aan) om voortgangsmeting met zelfevaluatie student te vergelijken Voer aan de hand hiervan een voortgangsgesprek met de student

Praktijkopleider taken inzien Taken per periode inzien Klik op planning Klik op omschrijving bedrijf Klik op meetmomenten (werkplan, zelfevaluatie en reflectie) Klik op bewijsmateriaal Klik op beoordeling Klik op verslag (download, print en onderteken eind BPV)

Praktijkopleider student overnemen Studenten overnemen Praktijkopleider kan studenten van andere praktijkopleider overnemen Klik vanuit je startscherm bij studenten onderaan op student overnemen Selecteer juiste student met zijn/haar praktijkperiodes en klik rechts op overnemen Klik op Ja (definitief)

Digitale Praktijkmap wie doet wat? Student: Voor aanvang van de stage Praktijkperiode aanmaken (= totale stageperiode) Bedrijf, praktijkopleider & BPV-docent koppelen Tijdens de stage Planning maken van de werkzaamheden/taken/bewijsstukken Beschrijving Bedrijf maken Meetmomenten invullen  per meetmoment: Wk 1Werkplan (afspraken/concrete acties/resultaten) Wk 1-5  Trainen van de werkprocessen, taken etc. Wk 5  Meten!! * Zelfevaluatie invullen * Praktijkbegeleider beoordeling invullen * Functioneringsgesprek (n.a.v. beoordelingen) * Vastleggen (LL)  automatisch naar * Reflectie (n.a.v. gesprek)  daarna door naar volgende meetmoment

Digitale Praktijkmap wie doet wat? School geeft aan studenten aan: hoeveel meemomenten (beoordelingen) er minimaal zijn welke kerntaken & werkprocessen er getraind moeten worden welke taken / bewijsstukken er opgeleverd moeten worden Bedrijf: Begeleidt de student tijdens de praktijk Beoordeelt de student per meetmoment Bespreekt deze beoordeling in een “functioneringsgesprek” Leest en beoordeelt de taken / bewijsstukken De voortgang van BPV-opdrachten zijn zowel voor student, bedrijf als school per praktijkperiode (op afstand) inzichtelijk.

Digitale Praktijkmap Papieren versie nooit kwijt, vergeten ed. Altijd en overal beschikbaar 1 plek waar je alles vastlegt Systeem voor ieder gelijk en (op afstand) inzichtelijk Zelfde systeem andere ROC’s en alle MBO-opleidingen Stuurt het proces aan van meten, beoordelen of kwalificeren Draagt bij aan borging van opleiden en examineren Flexibel in te zetten op werkproces en kerntaak Administratieve verlichting Automatische aanpassing/update Geïntegreerde vertaaloptie EN/FR/SP/DU Beveiligd

Uitleg en vragen Heeft u nog vragen over het systeem? Neem contact op met de BPV-coördinatoren van Rijn IJssel Vakschool Wageningen: Horeca  Ruurd Riewald r.riewald@rijnijssel.nl Igor Klein i.klein@rijnijssel.nl Facilitair  Agnes van Hoorn a.v.hoorn@rijnijssel.nl Bakkerij  Maresa van der Borgh m.v.d.borgh@rijnijssel.nl Toerisme &  Wilma Pecht w.pecht@rijnijssel.nl algemeen Digitaal BPV-werkboek Succes met digitaal meten, beoordelen & kwalificeren Vat kort samen wat er tijdens deze training is behandeld. Loop de aan het begin van de training geïnventariseerde leerwensen met de deelnemers door en vink af welke zijn behandeld. Beantwoord, indien mogelijk, de nog openstaande vragen. Laat de deelnemers een evaluatieformulier invullen. Vraag mondeling een reactie op de cursus: wat neem je mee van vandaag naar de praktijk? Tips en tops. Sluit de bijeenkomst af.