Intersectoraal VMBO en decanaat welkom ©stg. Vmbo intersectoraal
Aandachtsgebieden decanaat Bekendheid met intersectoraal VMBO Vakwerkplan intersectoraal en decanaat Verkenning van de keuzeprocessen Aansluiting intersectoraal VMBO >> MBO LOB Quick Scan Intersectoraal Werkboek decanaat intersectoraal
Programma: Voorstelronde Informatie over intersectoraal VMBO LOB Quick Scan Intersectoraal (Kwaliteit Werkboek Intersectoraal) Aansluiting intersectoraal VMBO >> MBO Werboek decanaat vanuit het perspectief
Intersectorale VMBO programma’s Leerjaar 2008/2009 2009/2010 2010/2011 Totaal aantal leerlingen 11.453 17.605 21.829 Aantal scholengemeenschappen Platform VMBO Intersectoraal: 114 Aantal vmbo locaties > 148 Totaal inclusief SDV, ICT-route en Technologie in de GL: 220 sg.
Visie en uitgangspunten Intersectoraal: oriënterend en sectoroverstijgend programma; loopbaanontwikkeling verkenningsbasis voor de verdere beroepskolom actieve relatie met de (ontwikkelingen op de) regionale arbeidsmarkt inhoudelijke en didactische afstemming met het regionale mbo afstemming algemeen vormende en beroepsgerichte vakken;
Ontwikkeltraject Programma ‘Ruimte’ Inter- sectoraal Opbrengsten Onderwijsleerproces Opbrengsten
“schooldeel biedt geheel” Uitstroomvarianten CSPE “schooldeel biedt geheel” Technologie & Commercie Technologie & Dienstverlening Dienstverlening & Commercie GL N.B. Koppeling tussen de uitstroomvarianten en de domein structuur binnen het MBO!
Examenprogramma Basis- en Kaderberoepsgerichte Leerweg CE B K Moet op SE Mag op SE Keuze SE IS 1 Oriëntatie op de sectoren Techniek, Zorg en Welzijn en Economie B/K IS 2 Algemene professionele vaardigheden X IS 3 Intersectorale methodische vaardigheden x IS 4 Technologie en Dienstverlening X* IS 5 Technologie en Commercie IS 6 Dienstverlening en Commercie IS 7 Sport en Gezondheid IS 8 Voedsel en gezondheid IS 9 Onderneming, handel en administratie IS 10 Multi- en Grafimedia IS 11 Productie, meten, regelen en sturen IS 12 Veiligheid, Energie en Milieu IS 13 Welzijn IS 14 Transport, Logistiek en Magazijnbeheer IS 15 Dierenland IS 16 Cross Country IS 17 Kunst, Cultuur en Media
Examenprogramma Gemengde / Theoretische Leerweg. CSPE SE ITI/2a Professionele Vaardigheden X ITI/3a Informatietechnologie ITI/5a Ontwerpen en realiseren ITI/7a Commercieel handelen 1 ITI/9a Organiseren IS 4 Technologie en Dienstverlening IS 5 Technologie en Commercie IS 6 Commercie en Dienstverlening IS 7 Sport en Gezondheid IS 8 Voedsel en gezondheid IS 9 Onderneming, handel en administratie IS 10 Multi- en Grafimedia IS 11 Productie, meten, regelen en sturen IS 12 Veiligheid, Energie en Milieu IS 13 Welzijn IS 14 Transport, Logistiek en Magazijnbeheer IS 15 Dierenland IS 16 Cross Country IS 17 Kunst, Cultuur en Media
Waartoe intersectoraal? (1) Doelen (2) Wat leren ze (3) Hoe leren ze en met wie (4) Leerproces (5) Middelen en materialen (6) Waar leren ze (7) Wanneer leren ze? (8) Toetsing (9) Werken aan kwaliteit (10)
Intersectoraal in relatie tot LOB: Herkenbare beroepen verdwijnen, nieuwe beroepen kondigen zich aan Employability Competentie ontwikkelingen op MBO Verandering maatschappij Andere eisen aan ons onderwijs
De LOB Quick Scan Platform VMBO Intersectoraal
Reflectiemoment 1: LOB quick scan: Hoe ervaar je de werkbaarheid hiervan? Uitkomsten voor je eigen school?
Aansluiting VMBO intersectoraal>>MBO
Opleidingsdomein volgens het MBO Uitstroomvariant VMBO Relatie tussen de intersectorale uitstroomvarianten en de opleidingsdomeinen, studierichtingen in het MBO 1 Opleidingsdomein volgens het MBO Studierichting Uitstroomvariant VMBO 1. Bouw en infra 1.1. Bouwkunde 1.2. Infrastructuur Technologie en Commercie - 2. Afbouw, hout en onderhoud 2.1. Hout en Meubel 2.2. Stukadoren en afbouw 2.3. Schilderen en onderhoud 2.4. Schoonmaak en glazenwassen Dienstverlening en Commercie 3. Techniek en procesindustrie 3.1. Werktuigbouwkunde 3.2. Elektrotechniek 3.3. Installatietechniek 3.4. Procesindustrie 3.5. Vliegtuigbouwkunde 4. Ambacht, laboratorium, gezondheidstechniek 4.1. Ambachtelijke techniek 4.2. Gezondheidstechniek 4.3. Laboratoriumtechniek 5. Media en vormgeving 5.1. Mediatechniek 5.2. Mediavormgeving 5.3. Evenemententechniek 5.4. Ruimtelijke vormgeving Technologie en Dienstverlening T & D of D & C T & C of T en D 6. Informatie en communicatietechnologie 6.1 ICT en media 6.2 Kantoorautomatisering 6.3 Digitaal onderzoek 7. Mobiliteit en Voertuigen 7.1. Mobiliteitstechniek 7.2. Carrosserietechniek 8. Transport, scheepvaart en logistiek 8.1. Scheepvaart 8.2. Luchtvaart 8.3. Wegtransport 8.4. Logistiek 9. Handel en Ondernemerschap 9.1. Detailhandel en groothandel 9.2. Management en Ondernemerschap 9.3. Mode en interieurindustrie 9.4. Textiel en tapijtindustrie D & C en T & D
Opleidingsdomein volgens het MBO Uitstroomvariant VMBO 2 Opleidingsdomein volgens het MBO Studierichting Uitstroomvariant VMBO 10. Economie en administratie 10.1. Administratieve dienstverlening 10.2. Zakelijke dienstverlening 10.3. Commerciële dienstverlening Dienstverlening en Commercie - 11. Veiligheid en Sport 11.1. Defensie 11.2. Publieke Veiligheid 11.3. Sport en Bewegen Alle drie uitstroomvarianten D & C of T & D 12. Uiterlijke verzorging 12.1. Kappers 12.2. Schoonheidsverzorging 12.3. Voetverzorging 13. Horeca en Bakkerij 13.1. Horeca 13.2. Brood en banket 13.3. Facilitaire Dienstverlening D & C of Technologie en Dienstverlening 14. Toerisme en recreatie 14.1. Toerisme 14.2. Recreatie 15. Zorg en Welzijn 15.1. Verpleging en verzorging 15.2. Gezondheidsondersteuning 15.3. Maatschappelijke zorg 15.4. Pedagogisch werk 15.5. Cultureel werk 16. Voedsel, natuur en leefomgeving 16.1. Voeding, teelt en verwerking 16.2. Voeding en handel 16.3. Verse voeding 16.4. Natuur en groene ruimte 16.5. Natuur en vormgeving 16.6. Zorg, natuur en gezondheid 16.7. Dier 16.8. Groen, grond en infra
Aansluiting bovenbouw >> MBO Reflectiemoment 2: Aansluiting bovenbouw >> MBO Hoe ervaar je de relatie tussen jouw school en het MBO als het gaat om de aanmelding van intersectorale leerlingen*? Heb je een ‘gespreksagenda’ met betrekking tot de intake van jouw leerlingen? * Mocht je nog geen ervaring hebben met intersectorale leerlingen, bekijk de vraag dan vanuit de huidige situatie.
onderbouw>> bovenbouw Reflectiemoment 3: onderbouw>> bovenbouw Hoe is het keuzeproces in de onderbouw georganiseerd richting bovenbouw? Kun je voorbeelden geven? Wat is jouw rol als decaan/LOB begeleider hierin met het oog op de komende voorlichting? Tip: presentatie platform
WERBOEK DECANAAT INTERSECTORAAL Waar sluit de huidige methode aan op het intersectorale programma? Wat ontbreekt?
Aansluiting VMBO>>MBO Aansluiting onderbouw/bovenbouw Werkboek Afspraken met het oog op de volgende bijeenkomst: LOB scan Aansluiting VMBO>>MBO Aansluiting onderbouw/bovenbouw Werkboek