Ontmoetingsschool Arum.
Op weg naar een nieuwe ontmoeting. 2016 – 2017 intensief overleg. De besturen van de Gearhing en de Greiden. De teams van de Opslach en de Hoekstien. De m.r.-en van de beide scholen. Gemengde werkgroepen van beide scholen. De gemeente Sùdwest Fryslân. Noorderwijs (Henriette Kruger en Sjoerd Sol).
Concreet doel. Per 1 augustus 2017 een ontmoetingsschool (samenwerkingsschool) in Arum, onder de vlag van stichting de Greiden.
Op basis van het leerlingenaantal formatie voor een 5-klassige basisschool. We beschikken over 7 lokalen en een gemeenschapsruimte (onderwijsplein). Twee locaties. De groepen 1/2, 3, 4, 5/6, en 7/8 een eigen lokaal. Twee speellokalen.
Opdracht van onze school. Een ontmoeting- (samenwerkings-) basisschool. De school is de gemeenschap van leerlingen, leerkrachten en ouders. De identiteit samengevat in kernwoorden: - Zelfstandigheid. - Uniciteit (eigenaarschap, talenten, competenties). - Samenwerken. - Veiligheid. - Identiteit.
Identiteit. “Ontmoeting” is het centrale woord. Verschillende identiteiten ontmoeten elkaar. Inbreng van iedere leerling, leerkracht en ouder m.b.t levensbeschouwing. Van elkaar te leren, elkaar te verrijken. Kernbegrippen zijn daarbij: Vertrouwen, De waarheid is geen bezit en rechtvaardigheid.
Levensbeschouwing. Het vertrekpunt van levensbeschouwelijke onderwerpen: - De vragen die kinderen stellen. - Niet de antwoorden van de volwassenen. Levensvragen van kinderen: liefde, dood, natuur, geloof, goed en kwaad, mooi en lelijk, vriendschap, bang zijn, pesten. De methode trefwoord is leidraad in onze school.
Wij staan voor: Realisatie van de doelen van het basisonderwijs. (de onderwijskundige doelstellingen). Het welbevinden van het kind. Respect voor en vertrouwen in elkaar. Verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerking. Een open houding. Kwaliteitszorg en bewaking. Uitdagen tot leren.
Wij staan voor: Een rijke, uitdagende leeromgeving. Omgaan met verschillen tussen mensen. ICT geletterdheid. Creativiteit. Kritisch en verantwoordelijk denken. Communiceren. Sociale en culturele vaardigheden. Uniciteit (eigenaarschap, talent en competenties).
Onze slogan is: “ vandaag leren, wat we morgen nodig hebben!”
Onze kernwaarden zijn: De basisbehoefte “relatie”, kinderen veiligheid bieden. De basisbehoefte “competentie”, ontwikkelen en grip krijgen op de leerstof. De basisbehoefte “autonomie”, invloed op wat er in de klas gebeurt. Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid. Een veilige omgeving voor iedereen. Ieder kind is uniek. Samenwerking.
Locaties Groep 1 t/m 4: locatie Opslach. (gr. 1 /2 , gr. 3, gr. 4). Groep 5 t/m 8: locatie Hoekstien. (gr. 5, gr. 6, gr. 7, gr. 8).
Schooltijden (continurooster) Het (bijna) vijf gelijke dagen model van 5 lesuren. Groep 1 t/m 8: alle dagen ’s morgens en ’s middags, groep 1 t/m 4 op vrijdagmiddag vanaf 12 uur vrij. Lesuren: 8.30-12.00 uur en 12.30-14.05 uur (groep 1 t/m 4 op vrijdag van 8.30-12.00 uur). 8:30 14.05 18.00 Maandag Onderwijs oppas/thuis Dinsdag Woensdag onderwijs Donderdag Vrijdag Onderwijs – gr.1 t/m 4 om 12.00 uur vrij
Organisatie continurooster. Groep 1 t/m 8: 8.30-12.00 : lestijd. 10.30-10.45 : pauze. In de ochtendpauze is 1 leerkracht aanwezig op het plein voor groep 5 t/m 8 en 1 leerkracht voor groep 3, 4. Groep 1 en 2 eet het fruit in het eigen lokaal met de groepsleerkracht. Groep 1 en 2 gaat voor of na het fruiteten buitenspelen. Groep 3, 4 en 5 t/m 8 zijn dan binnen. 12.00-12.15 : eten in lokaal met de groepsleerkracht (groep 1 t/m 8). 12.15-12.30 : buiten spelen (groep 1,2, 3, 4 en 5 t/m 8): 2 leerkrachten aanwezig. 12.30-14.05 : lestijd in het lokaal (groep 1 t/m 8).
Kaders continurooster. Cao primair onderwijs; een half uur of twee keer een kwartier pauze tussen 10.00 uur en 14.00 uur. Arbo- regelgeving rust- en arbeidstijden. Beleidsafspraken CBO De Greiden (marge 15 min.). De urenberekening en het vakantierooster: Onderbouw (gr. 1 t/m 4) minimaal 880 lesuren. Bovenbouw (gr. 5 t/m 8) 1000 lesuren. De werktijdsfactor (WTF)/ lesuren van de leerkrachten: te veel / te weinig / in balans.
Formatie standaard op basis van het leerlingenaantal. maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Groep1 14 l.l. Ymmie Yke Yke (ochtend) Groep 2 6 l.l. Hilly onderst. Groep 3 19 l.l. Marja (ochtend) Groep 4 20 l.l. Hilly Hennie Hennie (ochtend) Groep 5 12 l.l. Hinke Rens Groep 6 18 l.l. Groep 7 Manda Manda + Yke (middag 7) Groep 8 17 l.l. Yke (middag 8) Eleonora i.b. Geen locatiecoör-dinator.
Formatie en bezetting in de groepen, schooljaar 2017 – 2018. maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag Groep1 14 l.l. Immy Yke Yke (ochtend) Groep 2 6 l.l. Ymmie Groep 3 19 l.l. Marja (ochtend) Groep 4 20 l.l. Hilly Hennie Hennie (ochtend) Groep 5 12 l.l. Rens Hinke Groep 6 18 l.l. Groep 7 Irene irene Irene (ochtend) Yke (middag 7) Groep 8 17 l.l. Manda Yke (middag 8) Eleonora i.b. Eleonora i.b. Manda: locatiecoördinatie. Ondersteu-ning Hilly (gr. 5 t/m 8).
Zijn er vragen?