bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Doelen van deze presentatie:
Beroepshouding en beroepscode
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Talent in Ontwikkeling
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Talent in Ontwikkeling
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Trauma sensitief lesgeven
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Creëer je zelf!.
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Zichtbaarheid Creëren
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Creëer je zelf!.
Eigenaarschap.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Respect voor het model van de wereld van de ander en dat van mijzelf Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2016 week 5

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om over na te denken vanuit NLP. Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.

Neurologische Niveaus Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Waar? Wanneer? Omgeving

het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

De functies van het onbewuste Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

De functies van het onbewuste Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Het bewuste: de hersenschors hersenschors lymbisch systeem Het onbewuste: 2. het lymbisch systeem hersenstam de hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Linker hersenhelft Rechter hersenhelft

”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Hoe groot is het bewuste? Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 6 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

Hoe neemt ons bewustzijn waar? Proefje met waarnemen van temperatuur Conclusie: We nemen verandering waar vanaf het referentiepunt Het geldt ook voor beslissingen over veel onderwerpen: Wat is je (onbewuste) referentiepunt? De status-quo? De bestaande cultuur? De door jouw verwachte uitkomst? Wat anderen hebben?

Waar ligt je referentiepunt? Van bijna 200 (onbewuste referentiepunt) naar gratis! Wat een buitenkansje!

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Leren om complimenten te geven als leerproces Wat heb je dat goed gedaan! Je hebt een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je hebt moed! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Jij loste het op! Jij deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat heb je dit slim gedaan! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij hebt dit het beste gedaan! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij hebt uitstekend geholpen! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk! Leren om complimenten te geven als leerproces

Leerproces Complimenten geven In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

Oefening Leermeesters A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

All learning, behaviour and change is unconscious

het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. I feel powerless Because she …. He does it again!

Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg test Aan de kant van de oorzaak: Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B 1A Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B 2A Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B 5A

Onbeperkende Overtuigingen

Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw?

Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging. Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas Ik bepaal zelf hoe ik me voel

Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 1 ......................................................................... 3 ......................................................................... 5 ......................................................................... 8 1 2 7 3 6 4 Versterkende overtuiging ............... ............... ........... 5 Voorbeeld 4 . . . . . . . . . . Voorbeeld 5 . . . . . . . . . . Voorbeeld 1 . . . . . . . . . . Voorbeeld 2 . . . . . . . . . . Voorbeeld 3 . . . . . . . . . .

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Loslaten is …….. (K+Overtuigingen) loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

De functies van het onbewuste Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

De functies van het onbewuste Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Het bewuste: de hersenschors hersenschors lymbisch systeem Het onbewuste: 2. het lymbisch systeem hersenstam de hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Hoe groot is het bewuste? Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 6 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

Complimenten geven als een leerproces Wat heb je dat goed gedaan! Je bent een geweldige kracht! Ik laat dit gerust aan jou over! Wat heb jij dat goed opgelost! Geweldig! Bravo! Ik zou het niet zonder jou hebben klaargespeeld! Uitstekend! Uitstekend werk! Blij je aan boord te hebben! Goed! Goed werk! Geweldige houding! Goed gedaan! Goede positieve houding! Uitstekende service! Goede team player! Hiep hiep hoera! Slim gezien! Slimme oplossing! Slim bedacht! Ik wist dat je het kon doen! Ik heb respect voor je! Chapeau! Ik ben trots op je! Ziet er goed uit! Goed idee van je! Magnifiek! Net werk! Niets kan je nu nog stoppen! Uitstekend! Uitstekend werk! Fenomenaal! Opmerkelijk werk! Sensationeel! Spectaculair! Je bent een held! Super gedaan! Super gewerkt! Dat is correct! Dat is uitstekend! Twee duimen voor jou! Je loste het op! Je deed het! Je nam goed initiatief! Je deed je best! Je leverde uitstekend werk! Je bent op het juiste pad! Wat ben jij slim! Hartelijk dank! Ik apprecieer jullie inzet! Dank je wel! Jij staat altijd voor me klaar! Ik ben trots op je! Ik ben blij zo’n fantastisch team te hebben! Ik bewonder je gedrevenheid! Ik kan steeds op je rekenen! Bedankt voor jullie samenwerking! Jij geeft steeds het beste van jezelf! Jij haalt altijd het onderste uit de kan! Een welgemeend dank je wel! Jij hebt een verborgen talent! Jij krijgt dingen voor elkaar! Je hebt me erg geholpen met…! Je hebt het in je! Jij bent de beste! Jij bent een harde werker! Wat een briljant idee! Je hebt veel vooruitgang geboekt! Jij bent uitstekende hulp! Ik weet niet hoe ik je kan bedanken. Mooi werk! Complimenten geven als een leerproces

Leerproces Complimenten geven In tweetallen: Bedenk tenminste 6 complimenten voor iemand met wie je je relatie wilt verbeteren. Geef complimenten op elk neurologisch niveau. Gemeend Voor de ontvanger acceptabel (het voelt echt) Niet te groot: je bent een kanjer Niet te klein: je soms wel een klein beetje aardig Op maat: je bent iemand die open staat voor je vrienden

Oefening Leermeesters A vertelt aan B van welke drie mensen je het meest hebt geleerd (leermeesters). A beantwoordt de volgende vragen: Welke kwaliteiten hadden zij waardoor je van hen leerde? Welke context (voorwaarden) creëerden, zodat jij kon leren? Hoe motiveerden zij jou? Als je je leermeesters nu zou kunnen spreken, wat zou je ze laten weten? B doet hetzelfde

Vier basis vóóronderstellingen All learning behaviour and change is unconscious O G Aan de kant van de oorzaak gaan staan Onbeperkende Overtuigingen Het centraal zenuwstelsel kan geen ontkenning vast houden

All learning, behaviour and change is unconscious

het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar het bewuste: interne voorstelling het scherm maakt een klein deel van wat in de PC zit zichtbaar de PC verwerkt alles maar onzichtbaar het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg onbewuste het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. I feel powerless Because she …. He does it again!

Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg Achter in de bus? Of …. Achter het stuur?

Oorzaak  Gevolg test Aan de kant van de oorzaak: Kruis bij elke vraag één antwoord aan die je het meeste aanspreekt. Aspect van communicatie Sco-re Waar focus je op? Ik ben meestal gericht op 'bereiken' Ik wil vaak problemen voorkomen, vermijden. 1A 1B 1A Waar denk je aan? Ik denk eerst aan de oplossing van een probleem. Ik denk eerst aan de oorzaak van een probleem. 2A 2B 2A Tegen of samen? Ik voel de ander tegenover me, ik denk in 'zij, jullie, ieder voor zich' Ik denk in 'wij en samen', 3A 3B 3B Omgang met elkaar: Er wordt over elkaar gepraat, vaak in verwijten, de ander hoeft daar niet bij te zijn. Er wordt met elkaar gepraat, we durven de confrontaties (met respect) aan. 4A 4B 4B Helpen of aanvallen? De ander wil mij meestal wel helpen. Het voelt alsof anderen mij vaak willen aanvallen. 5A 5B 5A

Onbeperkende Overtuigingen

Overtuigingen Welke beperkende overtuigingen heb je? Of je buurman/vrouw?

Van verzwakkende gedachte naar versterkende overtuiging. Negatieve Verzwakkende Gedachte Wat wil ik specifiek wel? (klein, dicht bij) Versterkende overtuiging, die je graag zou willen hebben Die nieuwe baas zal me wel slecht vinden Ik wil me goed voelen onafhankelijk van mijn baas Ik bepaal zelf hoe ik me voel

Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 1 ......................................................................... 3 ......................................................................... 5 ......................................................................... 8 1 2 7 3 6 4 Versterkende overtuiging ............... ............... ........... 5 Voorbeeld 4 . . . . . . . . . . Voorbeeld 5 . . . . . . . . . . Voorbeeld 1 . . . . . . . . . . Voorbeeld 2 . . . . . . . . . . Voorbeeld 3 . . . . . . . . . .

Ik kan goed communi ceren Voorbeeld: Vruchten: Wat levert je deze versterkende overtuiging op? 8 1 1 ik kan makkelijker contact maken met collega’s 2 ik ben succesvoller in mijn werk 2 7 3 ik kan makkelijker voor mezelf opkomen 3 6 4 versterkende overtuiging: Ik kan goed communi ceren 5 Voorbeeld 4 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me moed Voorbeeld 1 Goed gesprek met partner gisteren Voorbeeld 5 De onderhandelingen gisteren verliepen goed Voorbeeld 2 Wat ik tegen X zei kwam goed over . Voorbeeld 3 Wat ik zei tegen mezelf zei gaf me K+

Loslaten is …….. (K+Overtuigingen) loslaten is doorgaan met liefhebben, het is herkennen, dat een ander het zelf moet doen loslaten is mezelf open opstellen, het is me realiseren, dat ik een ander in zijn volle waarde laat loslaten is ruimte geven, toestaan dat de dingen gaan zoals ze gaan loslaten is machteloosheid ruilen voor acceptatie, de uitkomst laten zijn zoals die komt loslaten is niet een ander willen veranderen, maar nagaan hoe ik mijzelf anders zou kunnen opstellen om het beste aan een ander te geven loslaten is niet zorgen voor, maar geven om een ander loslaten is niet uit handen nemen, maar ondersteunen loslaten is niet oordelen, maar toestaan, dat de ander ook een bijzonder mens is (net als ikzelf), allebei met een eigen model van de wereld loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen, maar accepteren, dat de ander zijn eigen weg gaat loslaten is niet beschermen, maar toestaan, dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet loslaten is inzien, dat de ander zich niet laat controleren, maar dat ik alleen zelf kan streven naar degene die ik droom te zijn

Het centrale zenuwstelsel is kan geen ontkenning vast houden Denk niet aan dit roze olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursusavond Denk aan het grijze olifantje

Leer om complimentjes te geven met het sandwich feedback model Wat ik specifiek goed vind van wat je deed ….(over het gedrag) Wat je wellicht nog beter zou kunnen doen in de toekomst…… Wat ik goed vind, hoe je je hiervoor hebt ingespannen.

Rapport open je hart oog contact match, aanpassen bereidheid te volgen respecteer het model van de wereld van de ander open je hart oog contact match, aanpassen aandacht geven bereidheid te volgen creëer emotionele verbinding bouw vertrouwen op gebruik het zelfde representatie systeem

Pacing and Leading: Volgen en Leiden B Leading

Ankeren De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Anker: Elke stimulus die geassocieerd wordt met een specifieke response. De korte weg naar jouw eigen ‘bronnen’ Motivatie Humor Energie Liefde Kracht Zelfvertrouwen Geluk Rust

Wat gebeurt er met jouw emoties bij het zien en horen van dit verhaal? intensiteit emotie tijd Hoe zou je deze emotie van jou noemen?

Ankeren met de ‘circle of excellence’

Hoe maak je de ‘circle of excellence’? Vouw het blaadje in de lengte dubbel Knip vanaf de vouw op 2 cm van het einde aan beide zijden naar boven tot 1 cm van de rand. Knip langs de vouw Knip langs de vouwen

Ankeren Het zetten van een anker emotie Belangrijk: start einde intensiteit emotie Je vertelt je verhaal tijd Belangrijk: De intensiteit van de ervaring. Hoe intenser, hoe sterker je de bron voelt, hoe sterker jouw anker. Zie, hoor, voel, ruik, proef zoals het was!

Ankeren emotie start eind tijd intensiteit De vier stappen om te ankeren Bedenk welke gebeurtenis in de toekomst je tegen op ziet. Welke ‘bron’ zou je helpen om deze gebeurtenis succesvoller te maken? Bijv. motivatie; humor; energie; liefde; kracht; zelfvertrouwen; rust……... Herinner een levendige positieve ervaring met een waardevolle bron. Stap in de cirkel op het hoogste punt van de emotie (zie grafiek). Stap eruit op het moment dat de emotie afneemt Break state. 3 Herhaal dit met verschillende of met dezelfde bronnen met verschillende herinneringen. 4 Vuur het anker af terwijl aan het toekomstige moment denkt als test.