Netwerkbijeenkomst “leiding geven aan het nieuwe profiel intersectoraal” 13 Februari Amersfoort welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Open Huis 2014 Kernteam Techniek.
Advertisements

Breed <…………………….. en smal <.> Wijnand Hootsen 18 maart 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Administratie Administratie Handel & Administratie
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Informatiebijeenkomsten Techniek juni 2013
Regiobijeenkomsten Jan van Hilten, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De eerste stap om te komen tot een inrichting van de sector Techniek.
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Kansen met Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichting tweede klas GT
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
Voorlichting ouders / verzorgers 2e klassen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
WELKOM.
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Macrodoelmatigheid in het VMBO in Z.O. Groningen Door: Anne de Vries, teamleider ROC Noorderpoort Wim Boerkamp, extern projectleider TiB.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
MOBILITEIT &TRANSPORT. DE VAKSCHOLEN 1. ZORG EN WELZIJN 2. SPORT EN DIENSTVERLENING 3. TECHNIEK EN VORMGEVING DEZE RICHTINGEN WORDEN GEVOLGD IN HET EERSTE.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Intersectoraal VMBO en decanaat
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2
Scholengemeenschap Lelystad
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Januari 2017.
Kiezen in klas 2 Vanavond: Overstap van onderbouw naar bovenbouw
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Programma Vmbo Kb (vestiging Oosterhout) Mavo+ (vestiging Fabritius)
PIE een vak voor de toekomst
Op weg naar je eigen talent
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Profiel: Bouwen, Wonen & Interieur
Volop keus, durf te kiezen
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Aanleiding Zorg over terugloop aanbod techniekvakken
PIE een vak voor de toekomst
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
PIE een vak voor de toekomst
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Voorlichtingsavond klas 2 PROFIELKEUZE VOOR KLAS 3
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Op weg naar je eigen talent
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Netwerkbijeenkomst “leiding geven aan het nieuwe profiel intersectoraal” 13 Februari Amersfoort welkom

Programma Van examenprogramma naar onderwijsprogramma Organisatie 1 (planning tijdpad en invoering) Organisatie 2 -Nieuw onderwijs en de betekenis voor schoolleiding, docenten en leeromgeving - Nieuw onderwijs en het aanbod in de regio - Vijf stappen voor goede keuzes Inventarisatie van ervaringen, analyse van opbrengsten Evaluatie bijeenkomst Afronding (uiterlijk 17.00 uur)

leerlingaantallen jaar 3+4 per sector 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 VMBO Beroepsgericht - leerlingaantallen jaar 3+4 per sector Intersectoraal Zorg&Welzijn Techniek Economie Landbouw

Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen Even vooraf: Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen NB: Techniek Breed

Visie en uitgangspunten Intersectoraal examenprogramma: oriënterend en uitstel van studie- en beroepskeuze; loopbaanontwikkeling (LOB geïntegreerd in het totale onderwijsprogramma) 21e eeuwse vaardigheden (meegroeien met de kennis maatschappij) toekomst gericht actieve relatie met de (ontwikkelingen op de) regionale arbeidsmarkt schoolspecifieke programma’s inhoudelijke en didactische afstemming met het regionale mbo Afstemming AVO <> Beroepsoriënterende deel Daagt uit tot een praktisch onderwijsprogramma

Stand van zaken examenprogramma en wat eraan vooraf ging…. Visiedocument Voorjaar 2013 IVC Mei 2013 oplevering 1e concept Juni/december doorontwikkeling Overleg leiding IVC en regiegroep 6 december profiel oplevering 31 januari concept examenprogramma 7 maart >> staatssecretaris

Professionele kennis en vaardigheden probleemoplossingsvaardigheden hanteren en op grond daarvan conclusies trekken en keuzes maken; eenvoudige onderzoeksactiviteiten verrichten en op grond daarvan beargumenteerde keuzes maken; mediawijs handelen: kritisch en bewust omgaan met (digitale) media; het begrip duurzaamheid (her)kennen, benoemen en toepassen. Op basis daarvan komen tot bewuste afwegingen en relaties leggen tussen milieu, mensen en werkprocessen in arbeid en beroep (people, planet en profit); ondernemende vaardigheden tonen: initiatief tonen, innoveren; verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemen (her)kennen, benoemen en toepassen bij de begrippen maatschappelijk producten en diensten; verschillen en overeenkomsten benoemen tussen profit en non/profit;

Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel Profiel Intersectoraal Diensten 1. Organiseren van een activiteit   Aannemen, organiseren, plannen, voorbereiden, uitvoeren en opruimen van een activiteit Denk aan: draaiboek opstellen, (milieu)-vergunningen, veiligheid, logistiek en routing, inschakelen deskundigen 2. Presenteren, promoten, verkopen Afhankelijk van doel en doelgroep, mondeling en schriftelijk (digitaal) communiceren en daarbij een passende mediumkeuze maken Denk aan: nieuwsbrief, telefoongesprek, verkoopgesprek voeren, social media en activiteiten op gebied van promotie, reclame, voorlichten, informeren, etc. 3. Materieel product maken Producten ontwerpen, vervaardigen, doorontwikkelen, repareren Denk aan: werktekeningen lezen, (een deel van een) product ontwerpen, een tekenprogramma gebruiken, design, decoratie belettering, maquette en prototype maken 4. Multimediaal product maken Een media-uiting met behulp van ICT realiseren Denk aan: een instructie- of voorlichtingsfilm maken, een website ontwerpen en samenstellen, een applicatie maken Producten Duurzaamheid Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel

overzicht KEUZEDELEN nieuw VMBO E & O H & B & R Z & W B & W & I P & I & E M & T INTERSECTORAAL Economie & Ondernemen Horeca & Bakkerij & Recreatie Zorg & Welzijn Bouw & Wonen & Interieur Produceren & Installeren Energie Mobiliteit & Transport ‘7e profiel’ D&P 1 Commercieel 2 1 Gastheerschap 2 1 Uiterlijke verzorging breed Constructieve aansluitingen & 1 Afwerking 1 Plaat- & Constructiewerk 1 Motorsystemen 1 Multimedia 2 Secretarieel 2 Brood & 2 Broodspecialiteiten 2 Haarverzorging 2 Schoonmetselwerk 2 Booglassen 2 Aandrijf- & Remsysteem 2 Theater & Podium 3 Logistiek 2 3 Keuken 2 3 Huidverzorging Schilderen van hout & 3 steenachtige ondergronden 3 Klimaattechnologie 3 Elektronica 3 Techniek & Samenleving 4 Administratie 2 4 Recreatie 2 4 Hand- & Voetverzorging Interieurbouw & Stands & 4 Betimmeringen 4 Procestechniek 4 Bedrijfswagens Natuurlijke omgeving & Landschap 5 Ondernemen 5 Patisserie 5 Wonen & Welzijn & Zorg Bouwkundig onderhoud & 5 Renovatie 5 Zonne- & Windenergie 5 Fietstechniek 5 Sport & Leefstijl 6 Webshop 6 De bijzondere keuken 6 Wonen & Huishouding 6 Gevelopeningen Werktuigkundig & 6 Elektronisch onderhoud 6 Gemotoriseerde tweewielers 6 Vrije tijd & Recreatie 7 Vormgeving 7 Traiteur 7 Verzorging 7 Daken & Kapconstructies 7 Utiliteitinstallaties 7 Carrosseriebouw 7 Duurzame groene productie 8 Mode & Design Facilitaire 8 Dienstverlening 8 Dagbesteding 8 Vloeren 8 Booglassen 2 8 Autoschade & Spuiten 8 Gamemaker   9 Facilitaire dienstverlening 9 Bouwmethoden & Bouwstijlen 9 CNC technieken 9 Verbrandingsmotoren 9 Robotica 10 Beveiliging & Veiligheid 10 Bijzonder metselwerk 10 Drinkwater & Sanitair Ritvoorbereiding & 10 Ritafhandeling 10 Lifestylde 11 Gebouwenbeheer 11 Scheidingswanden 11 Dakbedekking 11 Mobiele werktuigen 12 Sport & Bewegen 12 Wandafwerking 12 Verspaningstechnieken Operationele 12 magazijnwerkzaamheden Voorkomen van ongevallen 13 en EHBO Schilderen & Spuiten van 13 metalen en kunststof ondergronden 13 Woon- & Kantoortechnologie 14 Communicatie 14 Onderhoud schilderwerk 14 Procestechniek 2 15 Glaszetten 15 Besturing & Automatisering 16 Meubelmaker Mobiele 16 Communicatietechnologie 17 Bouw- & Woonrijp maken 17 Nutsvoorzieningen Terreinafwerking Interieurontwerp & Design 18 Koudetechniek

Profieldelen 1, 3 en 4 kleuren de aansluiting nadrukkelijker in via ‘producten’ werkvelden. Profieldelen 1, 2 en 4 kleuren de aansluiting nadrukkelijke in via ‘dienstverlening’ werkvelden. Duurzaamheid Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel

Voorbeeld van aansluiting op domeinen MBO 1,3, 4 Ambacht, laboratorium, gezondheidstechniek   4.1. Ambachtelijke techniek 4.2. Gezondheidstechniek 4.3. Laboratoriumtechniek 1,2, 4 Media en vormgeving 5.1. Mediatechniek 5.2. Mediavormgeving 5.3. Evenemententechniek 5.4. Ruimtelijke vormgeving Informatie en communicatietechnologie 6.1 ICT en media 6.2 Kantoorautomatisering 6.3 Digitaal onderzoek Mobiliteit en Voertuigen 7.1. Mobiliteitstechniek 7.2. Carrosserietechniek Transport, scheepvaart en logistiek 8.1. Scheepvaart 8.2. Luchtvaart 8.3. Wegtransport 8.4. Logistiek

Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Analysemodel leerdoelen huidige onderwijs- of schoolprogramma’s versus de leerdoelen profieldelen. * Maak een keuze uit de huidige onderwijsprogramma’s Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Profieldeel 1. Organiseren van een activiteit 1.1. Een voorlopige opdracht bespreken met de opdrachtgever. 1.2. Een opdracht aannemen van een opdrachtgever 1.3. De organisatie van een activiteit plannen 1.4. Een activiteit voorbereiden 1.5. Facilitaire werkzaamheden uitvoeren 1.6. Wet- en regelgeving op het terrein van veiligheid en milieu herkennen, benoemen en toepassen   Profieldeel 2 Presenteren, promoten en verkopen 2.1. Verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen hanteren. 2.2. Promotie activiteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren 2.3. Informatie verstrekken en instructie geven gericht op een doelgroep Profieldeel 3 Materieel product maken voor een opdrachtgever 3.1. Een (eenvoudig) product/werkstuk ontwerpen 3.2. Een schaalmodel/maquette/prototype vervaardigen 3.3. Het ontwerp geschikt maken voor vervaardiging met nieuwe (print)technieken 3.4. Een product afwerken Profieldeel 4 Multimediaal product maken 4.1. Een digitaal ontwerp maken voor onder andere een website, poster, flyer of brochure. 4.2. Een instructie- of voorlichtingsfilm maken. 4.3. Een website ontwerpen en samenstellen. 4.4 Aan de hand van een programma van eisen een applicatie ontwerpen, maken of samenstellen.