Netwerkbijeenkomst “leiding geven aan het nieuwe profiel intersectoraal” 13 Februari Amersfoort welkom
Programma Van examenprogramma naar onderwijsprogramma Organisatie 1 (planning tijdpad en invoering) Organisatie 2 -Nieuw onderwijs en de betekenis voor schoolleiding, docenten en leeromgeving - Nieuw onderwijs en het aanbod in de regio - Vijf stappen voor goede keuzes Inventarisatie van ervaringen, analyse van opbrengsten Evaluatie bijeenkomst Afronding (uiterlijk 17.00 uur)
leerlingaantallen jaar 3+4 per sector 5000 10000 15000 20000 25000 30000 35000 40000 45000 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 VMBO Beroepsgericht - leerlingaantallen jaar 3+4 per sector Intersectoraal Zorg&Welzijn Techniek Economie Landbouw
Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen Even vooraf: Lerarenregister pilot Grafimedia Vmbo groen Invoering nieuwe profielen NB: Techniek Breed
Visie en uitgangspunten Intersectoraal examenprogramma: oriënterend en uitstel van studie- en beroepskeuze; loopbaanontwikkeling (LOB geïntegreerd in het totale onderwijsprogramma) 21e eeuwse vaardigheden (meegroeien met de kennis maatschappij) toekomst gericht actieve relatie met de (ontwikkelingen op de) regionale arbeidsmarkt schoolspecifieke programma’s inhoudelijke en didactische afstemming met het regionale mbo Afstemming AVO <> Beroepsoriënterende deel Daagt uit tot een praktisch onderwijsprogramma
Stand van zaken examenprogramma en wat eraan vooraf ging…. Visiedocument Voorjaar 2013 IVC Mei 2013 oplevering 1e concept Juni/december doorontwikkeling Overleg leiding IVC en regiegroep 6 december profiel oplevering 31 januari concept examenprogramma 7 maart >> staatssecretaris
Professionele kennis en vaardigheden probleemoplossingsvaardigheden hanteren en op grond daarvan conclusies trekken en keuzes maken; eenvoudige onderzoeksactiviteiten verrichten en op grond daarvan beargumenteerde keuzes maken; mediawijs handelen: kritisch en bewust omgaan met (digitale) media; het begrip duurzaamheid (her)kennen, benoemen en toepassen. Op basis daarvan komen tot bewuste afwegingen en relaties leggen tussen milieu, mensen en werkprocessen in arbeid en beroep (people, planet en profit); ondernemende vaardigheden tonen: initiatief tonen, innoveren; verantwoord en maatschappelijk betrokken ondernemen (her)kennen, benoemen en toepassen bij de begrippen maatschappelijk producten en diensten; verschillen en overeenkomsten benoemen tussen profit en non/profit;
Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel Profiel Intersectoraal Diensten 1. Organiseren van een activiteit Aannemen, organiseren, plannen, voorbereiden, uitvoeren en opruimen van een activiteit Denk aan: draaiboek opstellen, (milieu)-vergunningen, veiligheid, logistiek en routing, inschakelen deskundigen 2. Presenteren, promoten, verkopen Afhankelijk van doel en doelgroep, mondeling en schriftelijk (digitaal) communiceren en daarbij een passende mediumkeuze maken Denk aan: nieuwsbrief, telefoongesprek, verkoopgesprek voeren, social media en activiteiten op gebied van promotie, reclame, voorlichten, informeren, etc. 3. Materieel product maken Producten ontwerpen, vervaardigen, doorontwikkelen, repareren Denk aan: werktekeningen lezen, (een deel van een) product ontwerpen, een tekenprogramma gebruiken, design, decoratie belettering, maquette en prototype maken 4. Multimediaal product maken Een media-uiting met behulp van ICT realiseren Denk aan: een instructie- of voorlichtingsfilm maken, een website ontwerpen en samenstellen, een applicatie maken Producten Duurzaamheid Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel
overzicht KEUZEDELEN nieuw VMBO E & O H & B & R Z & W B & W & I P & I & E M & T INTERSECTORAAL Economie & Ondernemen Horeca & Bakkerij & Recreatie Zorg & Welzijn Bouw & Wonen & Interieur Produceren & Installeren Energie Mobiliteit & Transport ‘7e profiel’ D&P 1 Commercieel 2 1 Gastheerschap 2 1 Uiterlijke verzorging breed Constructieve aansluitingen & 1 Afwerking 1 Plaat- & Constructiewerk 1 Motorsystemen 1 Multimedia 2 Secretarieel 2 Brood & 2 Broodspecialiteiten 2 Haarverzorging 2 Schoonmetselwerk 2 Booglassen 2 Aandrijf- & Remsysteem 2 Theater & Podium 3 Logistiek 2 3 Keuken 2 3 Huidverzorging Schilderen van hout & 3 steenachtige ondergronden 3 Klimaattechnologie 3 Elektronica 3 Techniek & Samenleving 4 Administratie 2 4 Recreatie 2 4 Hand- & Voetverzorging Interieurbouw & Stands & 4 Betimmeringen 4 Procestechniek 4 Bedrijfswagens Natuurlijke omgeving & Landschap 5 Ondernemen 5 Patisserie 5 Wonen & Welzijn & Zorg Bouwkundig onderhoud & 5 Renovatie 5 Zonne- & Windenergie 5 Fietstechniek 5 Sport & Leefstijl 6 Webshop 6 De bijzondere keuken 6 Wonen & Huishouding 6 Gevelopeningen Werktuigkundig & 6 Elektronisch onderhoud 6 Gemotoriseerde tweewielers 6 Vrije tijd & Recreatie 7 Vormgeving 7 Traiteur 7 Verzorging 7 Daken & Kapconstructies 7 Utiliteitinstallaties 7 Carrosseriebouw 7 Duurzame groene productie 8 Mode & Design Facilitaire 8 Dienstverlening 8 Dagbesteding 8 Vloeren 8 Booglassen 2 8 Autoschade & Spuiten 8 Gamemaker 9 Facilitaire dienstverlening 9 Bouwmethoden & Bouwstijlen 9 CNC technieken 9 Verbrandingsmotoren 9 Robotica 10 Beveiliging & Veiligheid 10 Bijzonder metselwerk 10 Drinkwater & Sanitair Ritvoorbereiding & 10 Ritafhandeling 10 Lifestylde 11 Gebouwenbeheer 11 Scheidingswanden 11 Dakbedekking 11 Mobiele werktuigen 12 Sport & Bewegen 12 Wandafwerking 12 Verspaningstechnieken Operationele 12 magazijnwerkzaamheden Voorkomen van ongevallen 13 en EHBO Schilderen & Spuiten van 13 metalen en kunststof ondergronden 13 Woon- & Kantoortechnologie 14 Communicatie 14 Onderhoud schilderwerk 14 Procestechniek 2 15 Glaszetten 15 Besturing & Automatisering 16 Meubelmaker Mobiele 16 Communicatietechnologie 17 Bouw- & Woonrijp maken 17 Nutsvoorzieningen Terreinafwerking Interieurontwerp & Design 18 Koudetechniek
Profieldelen 1, 3 en 4 kleuren de aansluiting nadrukkelijker in via ‘producten’ werkvelden. Profieldelen 1, 2 en 4 kleuren de aansluiting nadrukkelijke in via ‘dienstverlening’ werkvelden. Duurzaamheid Maatschappelijk verantwoord Publiek en commercieel
Voorbeeld van aansluiting op domeinen MBO 1,3, 4 Ambacht, laboratorium, gezondheidstechniek 4.1. Ambachtelijke techniek 4.2. Gezondheidstechniek 4.3. Laboratoriumtechniek 1,2, 4 Media en vormgeving 5.1. Mediatechniek 5.2. Mediavormgeving 5.3. Evenemententechniek 5.4. Ruimtelijke vormgeving Informatie en communicatietechnologie 6.1 ICT en media 6.2 Kantoorautomatisering 6.3 Digitaal onderzoek Mobiliteit en Voertuigen 7.1. Mobiliteitstechniek 7.2. Carrosserietechniek Transport, scheepvaart en logistiek 8.1. Scheepvaart 8.2. Luchtvaart 8.3. Wegtransport 8.4. Logistiek
Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Analysemodel leerdoelen huidige onderwijs- of schoolprogramma’s versus de leerdoelen profieldelen. * Maak een keuze uit de huidige onderwijsprogramma’s Leerdoelen profieldelen T&C* T&D* D&C* GL* Voorbeelden/Voorstellen Profieldeel 1. Organiseren van een activiteit 1.1. Een voorlopige opdracht bespreken met de opdrachtgever. 1.2. Een opdracht aannemen van een opdrachtgever 1.3. De organisatie van een activiteit plannen 1.4. Een activiteit voorbereiden 1.5. Facilitaire werkzaamheden uitvoeren 1.6. Wet- en regelgeving op het terrein van veiligheid en milieu herkennen, benoemen en toepassen Profieldeel 2 Presenteren, promoten en verkopen 2.1. Verschillende manieren van communicatie en communicatiemiddelen hanteren. 2.2. Promotie activiteiten beoordelen, verbeteren en uitvoeren 2.3. Informatie verstrekken en instructie geven gericht op een doelgroep Profieldeel 3 Materieel product maken voor een opdrachtgever 3.1. Een (eenvoudig) product/werkstuk ontwerpen 3.2. Een schaalmodel/maquette/prototype vervaardigen 3.3. Het ontwerp geschikt maken voor vervaardiging met nieuwe (print)technieken 3.4. Een product afwerken Profieldeel 4 Multimediaal product maken 4.1. Een digitaal ontwerp maken voor onder andere een website, poster, flyer of brochure. 4.2. Een instructie- of voorlichtingsfilm maken. 4.3. Een website ontwerpen en samenstellen. 4.4 Aan de hand van een programma van eisen een applicatie ontwerpen, maken of samenstellen.