13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Digitale leermiddelen
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
DE ONDERWIJSDAGEN, WOENSDAG 14 NOVEMBER Trends in open educational resources in binnen- en buitenland Ria Jacobi (Hogeschool van Amsterdam), Hester Jelgerhuis.
Stichting RechtenOnline
eCompetence Framework (e-CF)
Digitale leermiddelen in het mbo
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Werken aan het beroep van morgen
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Les 4 - UGC & Social Media I-C1F,
OpenSource Schoolboeken Joeri Oudshoorn. Doorbraakproject 2007 Open Source Schoolboeken Carrièreperspectief voor docenten Goedkopeup-to-datelesmethoden.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Inrichten van een dienst Weblectures
Clicker Questions for Build an Atom
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Meer innovatieve professionals
Training digitale didactiek
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Vrije Technologie Onderwijsprogramma (VTO) Bijeenkomst Onderwijsveld MBO/HBO - 24 april 2009.
OPEN brainstorm.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
het programmeren voorbij
Zoekt en gij zult vinden! Open leermaterialen
Open Badges en microcredentialing
Voeg hier een foto van het product in
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Workshop Samen Organiseren
Richard West University of Georgia
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Wat betekent “OPEN” voor jou?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Programma Bruggen Bouwen
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Vormgeving van experimenten voor beter beleid Hoe experimenten kunnen bijdragen aan aantoonbaar effectiever beleid Jaap van den Herik LCDS Universiteit.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
Modellen voor architectuur
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10 uurInformatiemarkt 14:45 uurWorkshopronde 1 15:55 uurWorkshopronde 2 17:00 uurPlenaire afsluiting, informatiemarkt & borrel Programma

Online, inline, open: wat moeten we ermee? Robert Schuwer

Agenda Enkele begrippen Wat speelt er? Hoe is de situatie in Nederland? Hoe pakken we dit op bij Fontys?

CC-BY Hester Jelgerhuis Enkele begrippen CC-BY Hester Jelgerhuis

Wat is open? Oxyman

Wat zijn OER? Open Educational Resources Open leermaterialen Vrij beschikbaar Gebruiker heeft rechten onder voorwaarden "Global OER Logo in Dutch" by Jonathasmello - Own work. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons

Welke rechten? 5R –Retain (behouden) –Reuse (gebruik as-is) –Revise (bewerken) –Remix (combineren) –Redistribute (verspreiden) Onder voorwaarden Pete Forsyth

Voorwaarden: open licentie Creative Commons

Wat is een MOOC? Massive Open Online Course © Dave Blazek

Wat is open online onderwijs? Services en/of onderwijsinspanning (deels) open Gratis beschikbaar Grotendeels online Leermateriaal is OER Onderwijs heeft open kenmerken (klassiek)

CC-BY Ria Jacobi Wat speelt er?

Twee ambities op openheid In 2025 delen alle docenten in het hoger onderwijs hun leermaterialen In 2025 erkennen instellingen elkaars MOOC´s

Middel, geen doel

Congresanalyse congressen 218 papers Lessons learned

Verbinden biedt kansen

Conclusie: pioniersfase voorbij Trend: aandacht voor adoptie (incl. open policy) Trend: bereiken nieuwe doelgroepen Trend: aandacht voor effectiviteit van open onderwijs Trend: verbinden van “openness”

CC-BY Hester Jelgerhuis Hoe is de situatie in Nederland?

bit.ly/oermoocnl2016

HBO: 12 Uni: 10 UMC: 4 HBO: 4 Uni: 11 UMC: 1 HBO: 13 Uni: 9 UMC: 2

CC-BY Hester Jelgerhuis Hoe pakken we dit op bij Fontys?

Bottom-up of top-down? Welke hindernissen? Waarom?

Voor FHICT: Efficiency Innovatie Kwaliteit Samenwerking Welke argumenten zouden in jouw afdeling/opleiding gelden? Brad.K; Joel Bombardier

Welke hindernissen? Onvoldoende besef Onvoldoende strategische visie op onderwijs Businessmodellen Verlies regionale identiteit? Open licenties en copyright Onvoldoende digitale vaardigheden bij docenten en staf Vindbaarheid van juiste OER Kwaliteit van OER Menselijke factoren Strategisch Tactisch Operationeel Wat zou bij jouw afdeling/opleiding de belangrijkste hindernis zijn?

Bottom-up of top-down? Eerst beleid? Eerst experiment? Of beide parallel? Onderzoek OER Research Hub

Dank u voor uw bassoonvenlo robertschuwer.nl

13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10 uurInformatiemarkt 14:45 uurWorkshopronde 1 15:55 uurWorkshopronde 2 17:00 uurPlenaire afsluiting, informatiemarkt & borrel Programma