De ZIN van samen werkend en onderzoekend leren: van teams naar netwerken Gaby Jacobs Lector Persoonsgerichte Praktijkvoering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Informeel leren en….. social media
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Begeleidingsplannen GGZ
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
moderniseren van het curriculum.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Professional Development Schools - Rijnmond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Meer innovatieve professionals
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Social work Week 2.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Leren & Professionaliseren Innoveren CfD Miriam Goes Joost Ruland excellent opleidenvergroten van innovatiekracht.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
Multidisciplinair Zorg Innovatie Centrum (M-ZIC)
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Integraal sociaal werk
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Met Minder Meer en Beter
De driehoeksverhouding
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

De ZIN van samen werkend en onderzoekend leren: van teams naar netwerken Gaby Jacobs Lector Persoonsgerichte Praktijkvoering

Professionele werkplaats “Een plaats waar studenten, docenten en professionals uit het werkveld samenwerken aan het beantwoorden van onderzoeksvragen uit de praktijk.”

Vragen 1.Wat is de bedoeling? 2.Hoe deze vormgeven? 3.Wat zijn succesfactoren? 4.Wat zijn de opbrengsten? 5.Wat is de toekomst?

ZIC / ZIN: Zorg Innovatie Centrum/Netwerk

ZIC/N

1. Wat is de bedoeling? Leren met elkaar 1. Ontwikkelen relaties/identiteit/ waarden 2. Kennisontwikkeling 3. Uitvoeren projecten en activiteiten 4. Praktijkontwikkeling Persoonlijke professionaliteit Instrumentele professionaliteit Transformatieve professionaliteit Onderzoekende professionaliteit

Doelen ZIC/ZIN In principe alle doelen Prioritering afhankelijk van: -fase student / medewerker -aard ZIC/ZIN -begeleiding -visie en doelen organisatie / afdeling

2. Hoe vorm geven? Ontwikkeling ZIC/ZIN geleidelijk, passend bij de context en tempo beroepspraktijk Stap 1: Het verbinden van een LP-er, een docentcontactpersoon en stagiaires aan de organisatie. Stap 2: Kleinschalige onderzoeksmatige verbetertrajecten in het kader van stage en afstuderen Stap 3: Verbinden van verbetertrajecten in de beroepspraktijk met onderzoeksprogramma’s vanuit het lectoraat

3. Wat zijn succesfactoren? 1.Lecturer Practitioner als ‘boundary crosser’ 2.Afspraken over rollen en samenwerkingsdoelen 3.Een overleg- en evaluatiestructuur die zich kenmerkt door dialoog en co-creatie 4.Structuren die een krachtig en duurzaam leerklimaat ondersteunen (bv. onderwijsruimte, periodieke bijeenkomsten) 5.Samenhang met beleid instelling 6.Verbinding met onderzoeksprogramma hogeschool

Praktijkgericht onderzoek als vliegwiel voor leren en innoveren Evidence based practice: Praktijkgericht onderzoek waarin wetenschappelijke kennis, beroepsmatige kennis en expertise en ervaringskennis rondom een bepaald vraagstuk worden geïntegreerd (Rycroft-Malone et al., 2004; McCormack, Manley & Titchen, 2013) Leren op het kruispunt van kennisbronnen; meerdere perspectieven en de spanningen daartussen

Facilitering Context Voettekst13 Wetenschappelijke kennis (literatuur) Professionele kennis (beroepspraktijk) Ervaringskennis (leven) Bron: McCormack, Manley & Titchen, 2013)

4. Wat zijn de opbrengsten? Beroepspraktijk: leren op de werkplek, binnen teams en bestaande structuren; ondersteuning HBO-werk en leerklimaat; innovatieprojecten Docenten / LP-ers: voeling met actuele ontwikkelingen in de beroepspraktijk; ontwikkeling competenties in coaching en onderzoek Studenten: krachtige leeromgeving voor ontwikkeling professionaliteit FHMG / de opleidingen: stageplaatsen van hoge kwaliteit & curriculumvernieuwing Lectoraat / praktijkgericht onderzoek hogeschool: kennisontwikkeling rondom actuele thema’s uit de beroepspraktijk.

5. Wat is de toekomst? Relatie tussen teamleren (Homan, 2001) en innovaties in de verpleegkunde zeer beperkt aangetoond (Timmermans et al, 2012) Teamleren is geschikt voor doel 1 en 3, maar minder voor 2 en 4: kennisontwikkeling en innovatie bij complexe en dynamische vraagstukken ‘…teams are but one probably overrated form among a growing multitude of fluid forms of organizing collaborative work’ (Engeström, 2008: 194) Van teams naar ‘knots’ (Engeström, 2008)

Leren in ‘knots’ Negotiated knotworking: geen centrum van coördinatie en controle; geen vaste routines of verbanden; initiatief verandert voortdurend (‘distributed agency’)

Co-configuratie 1.Een adaptief product of dienst 2.Continue uitwisseling tussen cliënt, organisatie en dienst 3.Voortdurende afstemming en aanpassing 4.Actieve input van de cliënt 5.Meerdere samenwerkende dienstverleners 6.Expansive learning: wederzijds leren van de interacties en voortdurend herontwerpen van handelen, grenzen en relaties

Het ZIC als ‘knot’? 1.Multidisciplinair ZIC (bv. Libra) 2.ZIN in de wijk: verbinden van verpleegkundig team met andere wijkteams, cliënten, mantelzorgers, ervaringsdeskundigen 3.De Wever: het ZIC in de ketenzorg

Professionele werkplaats wordt ‘knotworking’ “Dynamische en meervoudige verbindingen waarin studenten, docenten, professionals uit diverse disciplines, cliënten, naastbetrokkenen en ervaringsdeskundigen op een gelijkwaardige wijze samenwerken aan complexe en steeds veranderende vraagstukken in de praktijk.”

doelen die inspireren passie die bindt werkprocessen die creativiteit losmaken

Bronnen Dechant, K., Marsick, V. en Kasl, E. (1993). Towards a model of team learning. Studies in continuing education 15 (1), Engeström, Y (2008). From teams to knots. Activity-theoretical studies of collaboration and learning at work. Cambridge: Cambridge University Press. Homan, T. (2001). Teamleren, theorie en facilitatie. Schoonhoven: Academic Service. Timmermans, O., Linge, R. van, Petegem, P. van, Rompaey, B. van & J. Denekens (2012). Team learning and innovation in nursing, a review of the literature. Nurse Education Today, 32, Li, L.C., Grimshaw, J.M., Nielsen, C., Judd, M., Coyte, P.C., Graham, I.D. (2009). Use of communities of practice in business and health care sectors: a systematic review. Implementation Science, 4, 27.