Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Van duurzaam energie-initiatief naar Met Elkaar Voor Mekaar
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
HARTENBOER  Wie zijn we – waar staan we voor  Korte keten  Consumenten  Producenten  Distributie  Partners.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Stichting Dijk van een Kust
Landschapszorg ABL zet zich in voor het ecologisch beheer van landschappen en domeinen, hoofdzakelijk door begrazing met schapenkuddes en voor het organiseren.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
4 P´s en 3 R-en MK01.
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Facebook Zie de kansen!.
Marketing presentatie
Werken aan een draagvlak voor KM in jouw organisatie 22 oktober 2013.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Workshop Sponsorwerven. Fondsenwerven Geweldig! Jij kunt door middel van deelname en fondsenwerven het leven van Amsterdamse dakloze honden aanzienlijk.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Project Betekenisvol Ontmoeten
Guidea Kenniscentrum Toerisme en Horeca vzw. Wie is Guidea?
Start to Run 2015 Informatie (nieuwe) locaties. 2 Ontwikkelingen De loopsport zit nog steeds in de lift (3 e loopgolf) Versnipperde loopsportmarkt (initiatieven.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
V AN S TEUNPUNT NAAR K NOOPPUNT Erna van Bussel Ursela van Dijk.
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
Kennisnetwerk bedrijventerrein- management. Waarom een kennisnetwerk? Eerdere doelstelling om informatiedoorstroming vanuit verschillende beleidsdomeinen.
Hoe kan je > voor KiKa ophalen? ●Plan van aanpak. ●Begin zo vroeg mogelijk. ●Welke acties passen bij jou? ●Blijf dicht bij jezelf!!! ●Commitment.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
1 Lokale Voedseldag Gent Traject korte keten regio Brugge _vrijdag 30 september 2016.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
CROWDFUNDING - AKTIVITEITEN NIEUWBOUWPLAN KLEEDKAMERS
Bevraging streekproducten
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
De provincies gaan lokaal
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Mogelijkheden Korte Keten in uw gemeente?
Marketingplan.
Proef Lekker Geel ter inspiratie VVSG Proef Lekker Geel.
Hoeve- en streekproducten Vlaamse Ardennen Maandag 25 februari 2013
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
VOORLICHTINGSCEL Resultaten 2017
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Plaats, datum bijeenkomst
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
voor een samenleving met veerkracht
Een co-arts in uw kring?! Tine Van Haegenborgh 26/11/2016
Koloniën van Weldadigheid
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag

2. Het hoeve- en streekproductenbeleid van de provincie Antwerpen wil de promotie van hoeve- en streekproducten naar de consument toe vergemakkelijken via diverse kanalen, het uitbouwen van verschillende distributienetwerken faciliteren, zodat producten van verschillende producenten op een efficiënte manier bij de diverse afnemers geraken producentenvorming stimuleren, zodat producenten diverse ondernemersvaardigheden verder ontwikkelen Lokale producenten - distributie Trigger = subsidie en budget Landbouw in de kijker budget Landbouw in de kijker : via projectwerking landbouw in de kijker zetten

Stap 1 : project definiëren Hoe bereiken ? Wat hebben we voor ogen ? Met wie ?

Stap 1 : project definiëren Overleg met/tussen bestaande producenten (aanbodoverzicht, promotiemogelijkheden, mogelijkheden tot onderlinge verkoop) Overleg met supermarkten en buurtwinkels om hoeve- en streekproducten op te nemen in hun assortiment Informatie en vorming voorzien voor bestaande en nieuwe producenten

Stap 1 : project definiëren Promotionele acties (Landbouwdag/kerstmarkt) Onderlinge samenwerking tussen lokale producenten, thuisverkoop en detailhandel stimuleren: –Rechtstreekse link tussen partners verzekeren –Regelmatig overleg (infovergaderingen en praktische contacten) tussen alle deelnemers –Structureel organiseren van transport

Stap 2 : inventariseren Waar zitten ze ? Welke producenten ? Welke producten ? => overleg gemeente + Distrikempen + Rurant

Stap 3 : tools Acties Logo : via academie Website : extra module

Detailhandel & horeca Kookclubs Lokale kampplaatsen Bed & breakfasts Gebruik van producten bij activiteiten van de gemeente MEGA-scholen Stap 4 : andere stakeholders

–Vorming richten op: Kleinhandel (winkelinrichting) Thuisverkoop (winkelinrichting en bestellingen) Automaten (vergunning en bekendmaking) Voedselveiligheid / etikettering Stap 5 : acties

Organisatie smaakbeurs Wie : producenten Detailhandel & horeca B&B’s Megascholen => Vraagt originele aanpak Stap 5 : acties Wat : kennis maken/B2B netwerk uitbouwen

Organisatie smaakbeurs Stap 5 : acties Organisatie smaakbeurs -wees orgineel -Op een “raar moment -Herhaling -inkleding Stap 5 : acties

Deelname Kerstmarkt/Landbouwdag Wat : kennis maken grote publiek Wie : Producenten => met eigen producten => eigen setting => extra oefening rond prijssetting

Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Horeca : laagdrempelige instap  gesprekken aanknopen  laagdrempelige instap bv. koffie met speculaas - Toerisme : moederdag “Proef-Heist-kist”

Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Picknick van gemeentepersoneel -Ontwikkelen van dessertjes => prijs eraan koppelen -Doedag personeel : - teambuilding bv. proevertjes choco

Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Locale pers -Bv. reclamebladen waarin een stukje redactioneel => het verhaal -Nieuwe media : Facebook

Tips : -Hou het doel goed voor ogenHou het doel goed voor ogen -Zorg ervoor dat iedereen er de win-win van zietZorg ervoor dat iedereen er de win-win van ziet -Bouw vertrouwen opBouw vertrouwen op