Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag
2. Het hoeve- en streekproductenbeleid van de provincie Antwerpen wil de promotie van hoeve- en streekproducten naar de consument toe vergemakkelijken via diverse kanalen, het uitbouwen van verschillende distributienetwerken faciliteren, zodat producten van verschillende producenten op een efficiënte manier bij de diverse afnemers geraken producentenvorming stimuleren, zodat producenten diverse ondernemersvaardigheden verder ontwikkelen Lokale producenten - distributie Trigger = subsidie en budget Landbouw in de kijker budget Landbouw in de kijker : via projectwerking landbouw in de kijker zetten
Stap 1 : project definiëren Hoe bereiken ? Wat hebben we voor ogen ? Met wie ?
Stap 1 : project definiëren Overleg met/tussen bestaande producenten (aanbodoverzicht, promotiemogelijkheden, mogelijkheden tot onderlinge verkoop) Overleg met supermarkten en buurtwinkels om hoeve- en streekproducten op te nemen in hun assortiment Informatie en vorming voorzien voor bestaande en nieuwe producenten
Stap 1 : project definiëren Promotionele acties (Landbouwdag/kerstmarkt) Onderlinge samenwerking tussen lokale producenten, thuisverkoop en detailhandel stimuleren: –Rechtstreekse link tussen partners verzekeren –Regelmatig overleg (infovergaderingen en praktische contacten) tussen alle deelnemers –Structureel organiseren van transport
Stap 2 : inventariseren Waar zitten ze ? Welke producenten ? Welke producten ? => overleg gemeente + Distrikempen + Rurant
Stap 3 : tools Acties Logo : via academie Website : extra module
Detailhandel & horeca Kookclubs Lokale kampplaatsen Bed & breakfasts Gebruik van producten bij activiteiten van de gemeente MEGA-scholen Stap 4 : andere stakeholders
–Vorming richten op: Kleinhandel (winkelinrichting) Thuisverkoop (winkelinrichting en bestellingen) Automaten (vergunning en bekendmaking) Voedselveiligheid / etikettering Stap 5 : acties
Organisatie smaakbeurs Wie : producenten Detailhandel & horeca B&B’s Megascholen => Vraagt originele aanpak Stap 5 : acties Wat : kennis maken/B2B netwerk uitbouwen
Organisatie smaakbeurs Stap 5 : acties Organisatie smaakbeurs -wees orgineel -Op een “raar moment -Herhaling -inkleding Stap 5 : acties
Deelname Kerstmarkt/Landbouwdag Wat : kennis maken grote publiek Wie : Producenten => met eigen producten => eigen setting => extra oefening rond prijssetting
Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Horeca : laagdrempelige instap gesprekken aanknopen laagdrempelige instap bv. koffie met speculaas - Toerisme : moederdag “Proef-Heist-kist”
Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Picknick van gemeentepersoneel -Ontwikkelen van dessertjes => prijs eraan koppelen -Doedag personeel : - teambuilding bv. proevertjes choco
Stap 6 : actieradius vergroten Samenwerkingen zoeken -Locale pers -Bv. reclamebladen waarin een stukje redactioneel => het verhaal -Nieuwe media : Facebook
Tips : -Hou het doel goed voor ogenHou het doel goed voor ogen -Zorg ervoor dat iedereen er de win-win van zietZorg ervoor dat iedereen er de win-win van ziet -Bouw vertrouwen opBouw vertrouwen op