Multi-disciplinaire invoering e-HRM Een case Jacques J.A. Hylkema Arnout Esser
De UWV-organisatie Uitvoeringsorganisatie WW, WIA, Ziektewet. 1,8 mio uitkeringen per maand. Divisiestructuur met landelijke dekking medewerkers. Gedecentraliseerde HRM-organisatie.
De context Organisatie Medewerker Leidinggevende “gemandateerd” “UWV” “ontzorgen” E-HRM wordt samenwerkende staven
Vertrouwen Klant van rechtmatigheid naar klantgerichtheid Medewerker Culturele organisatie wijzigingen Collega’s ICT Facilitair FEZ
Veranderaansturing 1 1.Stand alone: – Iedere concernstaf zijn eigen project(en). 2.Dunne schil als coördinatie: – Over relatief zelfstandige projecten. – Gefaseerd in de tijd. 3.Integraal ontwerpen in één programma.
Veranderaansturing 2 Gekozen voor de dunne schil: – Complexiteit binnen de staven groter dan tussen de staven. – Stafcultuur: gehecht aan eigen autonomie. – Ruimte voor pragmatische stappen.
Omgevingsmanagement Opdrachtgever Stuurgroep Management Divisies Uitvoering Divisies Raad van Bestuur Projecten ProjectmanagementOmgevingsmanagement
De veranderopgave is twee keer zo groot als de projecten. Project en organisatie verschillen sterk: – Betekenis van concrete onderwerpen. – Context, timing en ritme. – Besluitvaardigheid rond nieuwe onderwerpen. Meelopen met onderwerpen: – Tussen organisatie en projecten. – Van boven naar beneden en terug.
eHRM dienstverleningsmodel HR-SSC Web Portal Service Desk Specialisten Ondersteuning Salarisadmin. Beleid Uitvoering HR-beleid HR-advies Raad van Bestuur Concernstaf HRM Beleid: centraal, tenzij divisie-specifiek 1. Standaardiseerbaar 2. Automatiseerbaar 3. Geen face 2 face 1. Onderhoud van expertise 2. Expertise schaars en duur 3. Homogene visie 1. Verschillende klanten & kwaliteitscriteria 2. Verschil in cultuur 3. Efficiënte dienstverlening 4. Een voor de klant logische afbakening Divisies