16e eeuw en 17e eeuw “...naar de Barok”
Militaire toe-eigening van de ideale stad in de 16e eeuw Bestuur komt in handen van steeds kleiner wordende groep mensen Ideale steden ontworpen voor de stadstaten beantwoorden qua schaal niet langer aan nieuwe politieke situatie Gevolg: bestaande steden worden aangepast
Uffizi, Florence 1560, architect Vasari kantoren (Uffizi in het Italiaans) voor de magistraten van Florence worden. U-vormig gebouw met ertussen een smalle straat. Tegenwoordig: museum
De IDEALE stad Concept ideale stad nu in MILITAIR opzicht Vanwege uitvindingen oorlogsvoering –Moderne kanon –Militaire bekwaamheid (strategieën) esthetische ambities verdwijnen: stad wordt nu meer een groot fort.
Stratenplan plattegrond/stratenplan –Cirkelvormig radiaal –Spinnenweb / intern raster –Vierkant –Veelhoekig In ontwerpen: Kerken, openbare gebouwen, marktpleinen krijgen steeds minder ruimte.
Palma Nova
Philippeville, België, 1555
Neuf-Brisach, ca 1700
Teatro Olimpico, Vicenza, 1555 Maniëristisch kenmerken? Rondboog loopt over architraaf en fries Ondersteuning onder raamkozijn is onnodig Tympaan onderbroken door nis Afgewisseld driehoekig en halfcirkelvormig
Tympanen driehoekig en halfcirkelvormig Nissen te verticaal: Ideale verhoudingen weg Bovenop tympanen beelden geplaatst zoals Michelanglo Zuilen hier niet functioneel Maniëristisch kenmerken?
Spelen met perspectief, denk aan anamorfoses en BAROK Straalsgewijze indeling van de stad: toneel is ideale Piazza Bijzonderheden?
Barokke stedenplanning Stedenbouwkundig decor als totaliteit opgevat Theatrale buitenruimtes ontworpen door toepassing visuele kunstgrepen: –Perspectief –Diagonalen lopen naar belangrijkste gebouwen –Uniforme ordening van straten + indeling openbare pleinen.
Plannen Paus Sixtus V Wilde van Rome een waardige zetel van het christendom maken Rome als het toneel van talrijke religieuze processies. Voorbeeld: Lange rechte straten komen samen bij obelisk pelgrims hebben richtpunt
Piazza del Popolo Piazza del Popolo Barokke kenmerken ? Ovale vorm van plein Stadsplanning: Centraal plan, Stervormig wegennet, Brede avenues Gebouwen en omgeving als één opgevat
Sint Pieter Rome
Nadruk op de verticaal –Kolossale orde –Pilasters –Gedraaide zuilen
Santa Susanna, Rome, 1600
Kolossale orde
Licht- donkereffecten –Verspringende muren –Concave muurvlakken –Convexe muurvlakken
Santa Susanna, Rome, 1600 Verspringende gevel
San Carlo alle Quattro Fontane
kolossale orde verspringende gevel crescendo-effect
Toepassing van ovale, cirkelvormige en rechthoekige platte gronden Veel toegepast in: Kloosters Kerken Paleizen
San Carlo alle Quattro Fontane
Geen eindigheid in de architectuur: maar oneindigheid door middel van onverwachte doorkijkjes
Gesamtkunstwerk: architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst nauw met elkaar verbonden
Sir Christopher Wren, 1666 Wederopbouw na brand van London
Versailles
: jachtslot : enorm vergroot. “Een van de grootste kastelen ter wereld” -weelderige hoffeesten en strenge protocol : symbool bij uitstek voor het absolutisme - dagelijks ca tot hovelingen - residentie, regeringscentrum en militaire hoofdkwartier
Karlsruhe Stad gesticht in 1715: SLOT KARLSRUHE Geheel planmatig opgezet met een waaierachtig stratenplan met het slot in het middelpunt. Verheerlijking van de vorst: paleis als centrum
17e eeuwse schilderkunst met als thema STAD
- De stad als onderwerp: 17de eeuw. - Herkenbare steden! Geen fantasiesteden of fantasiegebouwen meer. - Schilders specialiseren zich in stadsgezichten en gebouwen. - Werkelijkheid niet altijd gevolgd: gebouwen gedraaid of verplaatst!
Saenredam
Vermeer