Het onderwijsdebat uitgelicht. Pleidooi voor de kracht van onderwijzen. PROF. DR. WIM VAN DEN BROECK VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Onderwijs, let op uw zaak! De kracht van onderwijzen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Levensvragen Over geluk…..
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
BEGINSITUATIE Product-procesmodel.
De waarde van cultuureducatie
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Sociale media op school
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Symposium Differentiatie
Kinderen en hun sociale talenten
Actieonderzoek instructietafel.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Motivatie & differentiatie
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Interculturele klassen, ouders en buurten
Ontwikkelingspsychologie
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Snappet.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Activernde didactiek & passende werkvormen
het katholiek basisonderwijs
Een beetje menselijk doen, graag!
Samenlevingsschool / KC
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Het onderwijsdebat uitgelicht. Pleidooi voor de kracht van onderwijzen. PROF. DR. WIM VAN DEN BROECK VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL

Onvrede in het onderwijs Onderwijs bereidt onvoldoende voor op toekomst  Technologische ontwikkelingen, 21 ste eeuw skills Vrees voor kwaliteitsverlies op alle niveaus  Talenkennis, literatuur, rekenen, schrijfvaardigheid Onvoldoende inspelen op economische behoeften  Ondernemerszin, creativiteit Burn-out bij leerkrachten Therapeutisering v/h onderwijs  Labeling en over-diagnostisering Problematiek van nieuwkomers: taalachterstand

Van slingerbeweging tot crisis Slingerbeweging  tussen zorg voor afstemming op kinderlijke mogelijkheden en te zorgvuldige formalisering en ritualisering daarvan, die dan weer bekritiseerd wordt als remmend voor de spontaneïteit van het kind Fundamentele crisis  tussen twee moeilijk met elkaar te verzoenen visies op onderwijs

Nieuwe waarde in postmoderne tijd: alles verandert voortdurend Geen geloof in vooruitgang, maar in bewondering voor geringste verandering of hype Inhoud van verandering? Aanpassen aan verandering, anders vrees voor irrelevantie Soort natuurkracht waaraan we ons moeten onderwerpen Postmoderne mens maakt geen geschiedenis, maar is volgzaam

Onderwijs is waarde op zich  Niet direct te vinden in economisch nut of rol in maatschappelijke engineering Onderwijs is intrinsiek democratisch en emanciperend Onderwijs is intrinsiek vernieuwend Onderwijs trekt kinderen weg uit hun dagelijkse leefwereld om hen te confronteren met de ‘publieke zaak’

Wat is wezen van de school? Plaats en tijd waarop volwassen generatie en jonge generatie elkaar ‘ont’-’moeten’ Culturele bagage is grondstof om wereld te vernieuwen (Hannah Arendt) Principiële intellectuele gelijkheid = uitgangspunt Bij uitstek democratiserend en emanciperend De ‘vrije’ tijd, de ‘speelruimte’ waar kennis om de kennis, het kunnen om het kunnen belangrijk is Liefde voor het vak, en leraar als liefhebber De les sluit niet aan bij de leefwereld van het kind, maar doet de leefwereld vergeten

Onderwijs als catering van ‘individuele leerbehoeften’ Individualisering van het schoolse Verschillen in leerstijl, in leermotivatie, in inhoudelijke interesses en in talenten School wordt ‘leeromgeving’ en leraar een ‘coach’ Het ‘nieuwe leren’ of sociaal-constructivisme Leren leren, reflectief leren, levenslang leren, e- learning en ervaringsleren Leerlingen zijn ‘lerenden’ Waarom nog scholen?

Tendensen in huidige onderwijs Naturalisme  Natuurlijk leren vs. schools leren Formalisme  Hoogtechnologische my vergt ‘leren leren’ en leerheuristieken  Nadruk op organisatie- en werkvormen Hyper-individualisme  Adaptief of kindgericht onderwijs  Differentiëren

Naturalisme: ervaringsgericht leren Denken in termen van aangeboren eigenschappen Natuurlijke vormen van leren vs. schools leren  Intrinsiek motiverend  Aansluiten bij dagelijkse ervaringen  ‘learning by doing’ Schools leren > culturele ontwikkelingen  Dus intrinsiek artificieel Cognitieve behoefte!

Formalisme Nadruk op vorm van leren ‘Kennis is snel verouderd’  Klemtoon op leren leren, heuristische zoekmethoden, creativiteit en kritisch denken Domeinspecificiteit van kennis  Wendbaarheid, creativiteit, kritisch denken zijn afhankelijk van kennis! Belang van organisatie- en werkvormen  Groepswerk, hoekenwerk, klassikaal

Hyper-individualisme Adaptief of kindgericht onderwijs Differentiëren als oplossing voor alle problemen  Convergente vs. divergente differentiatie Twee empirische wetmatigheden:  Fundamentele wet v/h onderwijs  Omgekeerd verband ts. gemiddelde en spreiding Gelijke kansen als individu tot norm verheven wordt? Labeling en therapeutiseren v/h onderwijs

Fundamentele wet van het onderwijs

Omgekeerd verband tussen gemiddelde en spreiding Bij vaardigheden of kennis die de meeste leerlingen tegen eind v/h schooljaar beheersen, geldt wetmatig verband: Hoe hoger het gemiddelde van de groep, hoe kleiner de spreiding binnen de groep  Dus in klas met hoger gemiddelde, zullen de verschillen kleiner zijn tussen de leerlingen  Maak je de verschillen groter, door bijv. divergente differentiatie, dan daalt het klasgemiddelde onherroepelijk

Welbevinden Welbevinden als noodzakelijke voorwaarde voor leren Vermijden van ongemakken en frustraties  kwetsbaar maken  verwenning Onzekerheden uitdrukken a.h.v. psychologisch jargon Emotionele educatie Gelukkig worden valt niet te leren Wel een goed gevoel geven over de wereld en het leven

Wat zeggen we tegen kinderen? Voel jij je hier goed bij? Wat wil jij graag doen? Vind jij dit leuk? Wat heb jij gisteren gedaan? Waarin ben jij knap? Hoe zou jij dit doen?  Individu wordt gefragmenteerd = postmodernistisch narcisme Luister hoe mooi dit gedicht is! Kijk hoe knap dit in elkaar zit! Zie je hoe interessant deze gedachte is! Wat een fantastisch mooi bewijs voor deze stelling!  Individu wordt gevormd = modernisme

Is welbevinden noodzakelijke voorwaarde? Maslow: eerst lagere behoeften bevredigen alvorens de hogere aan bod kunnen komen Cognitieve revolutie: cognitie is behoefte op zich  Leren kan ook in moeilijke omstandigheden  Goed voelen is eerder gevolg van leren Basismechanisme van leren is verwachtings- discrepantie  Is niet een gelukzalig goed voelen Richten van de blik op de buitenwereld

Conclusies Toestand onderwijs is moeilijk  Vlucht voorwaarts, achterwaarts, of… Herzien van onderwijsvisie: nieuwe synthese  Onderwijs minder als middel, maar als doel op zich beschouwen  Waardevolle behouden en inhoudelijk aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen Inhoudelijke curricula opwaarderen Ballast verwijderen

Contact