Centraal Planbureau Onderwijs in vogelvlucht De Staat van Nederland 2016 Karen van der Wiel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Leefgroepen in de kleuterschool
Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Presentatie Procedure naar het VO
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Welkom.
In het bestuursakkoord
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Opbrengstgericht werken
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Informatie avond groep 8
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Mijn kind gaat naar het Voortgezet Onderwijs…. En nu?
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Evaluatie scholingsaftrek
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot
Met Minder Meer en Beter
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
DE OVERHEID & GOED WERK.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
‘Haal het talent naar boven’
Verschillen in onderwijskansen
Doubleren.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
SAMEN KINDERARBEID STOPPEN IN MALI
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Centraal Planbureau Onderwijs in vogelvlucht De Staat van Nederland 2016 Karen van der Wiel

Centraal Planbureau Outline 1.Hoe functioneert het Nederlandse onderwijssysteem? – Leerlingen – Docenten 2.Waar zit nog ruimte voor verbetering? 3.Wat is effectief? 4.Hoe kan het nieuwe kabinet hierop sturen? 5.Waar weten we nog te weinig van? 6.Tips voor interessante verhalen 7.Discussie De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 1. Hoe functioneert het onderwijssysteem? (I) Hoe presteren Nederlandse leerlingen/ studenten? Internationale vergelijking mogelijk op tests (PIRLS en TIMSS voor groep 6, PISA voor 15-jarigen, PIAAC voor jarigen) ›alleen op cognitieve vaardigheden ›niet voor alle groepen ›niet heel recent ◦(Eerste tip: 6 December 2016, nieuwe PISA-resultaten) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Lezen: in PO vooral onderkant, in VO over de hele linie goed De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Wiskunde: in PO vooral onderkant, in VO over de hele linie goed De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Over hele linie bovengemiddelde geletterdheid en rekenvaardigheid volwassenen De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 1. Hoe functioneert het onderwijssysteem? (II) Hoe presteren Nederlandse docenten? Internationale vergelijking mogelijk op PIAAC-test – NB ›alleen op cognitieve vaardigheden ›niet heel recent (2013) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Nederlandse docenten relatief vaardig (cognitief) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Maar: differentiatievaardigheden voor verbetering vatbaar De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Zeker in het VO (volgens Inspectie) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 2. Waar zit nog ruimte voor verbetering? Geen uitputtende lijst… maar capita selecta. Studiegroep duurzame groei 1.Jonge kinderen 2.Leraren 3.Scholing van werkenden? Inspectie van het Onderwijs, IBO 4. Onderwijsachterstandenbeleid 5. Ouderparticipatie De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 3. Wat is effectief? Over de hele onderwijsloopbaan zijn effectieve maatregelen te vinden – Maar lang niet alles werkt! Gebaseerd op kansrijk onderwijsbeleid (juni 2016) – Experimentele literatuur: meest bekend over PO&VO, minst over MBO&HO De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Ad 1) Kinderen hebben al achterstanden op 2- jarige leeftijd… De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Maar ‘geobserveerde educatieve kwaliteit KDV en PSZ is laag tot gemiddeld.’ (Leseman en Slot, 2013) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Mogelijkheden voor- en vroegschoolse educatie Uitbreiden VVE naar alle peuters: geen effect Opleiding omhoog: onbekend 14 extra uren: leerwinst 14% onderwijsniveau Kwaliteit omhoog (pakket) : positief Voorlezen: positief De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Ad 2) Docenten Wat is een goede docent? Heel slim? Geen effect op basisschool Dat docenten uitblinken in rekenen, taal of een ander vak, betekent niet dat hun leerlingen dat ook doen. Geen effect gevonden van: -Eindexamencijfers -mastertitel a) Een goede docent hoeft geen cognitieve uitblinker te zijn De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Docenten b) een goede docent is een docent die goed kan omgaan met leerlingen Wat is een goede docent? Goed met leerlingen kunnen omgaan. Blijkt in PO en in VO Onbekend in MBO en HO De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Docenten c) Hoe wordt iemand een goede docent? Goed met leerlingen kunnen omgaan is te leren Goed inwerken helpt! In hetzelfde leerjaar, in een kleine klas, mentoring, samenwerking, coaching (28% PO en 14% VO wordt nu niet begeleid) Coaching met lesobservaties (Coaching minder goede docenten levert veel op) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Ad 3) Scholen werkenden zich nu te weinig? Al relatief veel scholing in Nederland – Opscholing – Omscholing ›Inschatting: totaal 1% van de beroepsbevolking per jaar – Bijscholing ›CBS: 44% van de beroepsbevolking per jaar (90% werkgerelateerd) – Informeel leren ›ROA: 35% werktijd, dus ruim 90% van alle scholing Minder scholing: laagopgeleiden, ouderen, flexibele arbeid, midden- en kleinbedrijf, parttimers Heeft de overheid wel een rol (ipv werkgevers en werknemers)?

Centraal Planbureau Wat is effectief beleid om werkenden tot scholing te verleiden? Alleen over financiering evidentie aanwezig Vouchers voor werkenden en fiscale maatregelen verhogen deelname scholing, maar tegen hoge kosten (deadweight loss) Doelgroepbeleid kan helpen om hoge deadweight loss te voorkomen

Centraal Planbureau Ad 4) Effectief beleid leerachterstanden? Grootste leerwinsten te halen bij grote achterstanden Hoopvol: geen granieten onderlaag. Valt veel te halen, maar zeker niet alles werkt! Sommige maatregelen werken zelfs aantoonbaar averechts De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Leerachterstanden Dubbele dosis = Steunlessen half jaar dubbel aantal lessen in één vak Grote leerachterstanden: 92% (incl. positieve houding) Gematigde leerachterstanden (half jaar/één vak): 22% Lichte leerachterstanden: kan negatief uitwerken: demotivatie De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Leerachterstanden Lestijdverlenging Algemeen levert niets op Zittenblijven versus zomerscholen Zittenblijven: 26% onderwijsniveau (6000 euro) Zomerscholen: 12% onderwijsniveau (1000 euro) Lezen in de zomervakantie Scholen in achterstandswijken: 10% onderwijsniveau Idem + de slechte lezers daarbij: 24% onderwijsniveau De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Ad 5) Ouders Onderwijsinspectie: kloof Deels door hogere ouderbetrokkenheid hoger opgeleiden Experimenten versterken ouderbetrokkenheid jongeren in achterstandswijken. Wat werkt? Geen algemene informatie-avonden Maar ouders heel gericht informatie geven over dagelijkse huiswerk en schoolgedrag (12%)

Centraal Planbureau 4. Hoe kan het nieuwe kabinet hierop sturen? Tja… ontzettend moeilijk om te sturen in een systeem met lumpsumfinanciering en vrijheid van onderwijs OCW probeert het via bijvoorbeeld – Afspraken met sector (Prestatiebox) – Afspraken met instellingen (Kwaliteitsafspraken) – Informatieverstrekking (Folder kleuterbouwverlenging) De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 5. Waar weten we nog te weinig van? Bijv. van wat effectief beleid is op het gebied van – Excellentieprogramma’s – Digitalisering – Middelbaar beroepsonderwijs – Hoger onderwijs – Speciaal en passend onderwijs – Etc. etc De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 6. Tips voor verhalen Global preferences survey van Armin Falk et al. (Bonn) – ‘The Nature and Predictive Power of Preferences: Global Evidence’ De Staat van Nederland

Centraal Planbureau Geduld De Staat van Nederland

Centraal Planbureau 7. Discussie De Staat van Nederland