Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal: 0010 1011 1000 1010 0010 0011 1100.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Opdracht 11  Ik heb de communicatiemiddelen DVD en VHS genomen.
Databases via internet
Hoofdstuk 1 Programmeren.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hardware (1) SGDB Informatica.
Hardware (1) NSG Informatica.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
1 SOCS Hoofdstuk 3 Basisprogrammatuur. 2 Inhoud De Vertaler De Voorvertaler De Lader De Binder De Vertolker  Werking van vertolker  Voor- en nadelen.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Frank Stalpers en Ad Baars
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Mail: Jan Zuurbier  Mail:
Deel XXI 1 Internetapplicaties Internetprogrammeren Capita Selecta.
MICROCONTROLLERS.
Voorlichtingsavond groep 3
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. Wat is actionscript en programmeren?
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Periode 3 Programmeertalen
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Programmeren.
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
Programmeren Spreekbeurt Joris.
BEWERKEN VAN GEGEVENS Programmeertalen.  Machinecode  Assembleertalen  Hogere programmeertalen  Vierde-generatietalen  Objectgeoriënteerde talen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Agenda  Lesuur minuten  Wat kun je met programmeren?  Wat is code en hoe werkt het?  Code schrijven: de basis  Lesuur minuten  Zelf.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Woordjes leren.
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Programmeren met kinderen
Programmeren.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Een aantal praktische toepassingen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Kennismaking met programmeren
Objectgeoriënteerd Programmeren
Object georiënteerd programmeren
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Goedemorgen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Kennismaking met programmeren
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Small Basic Console deel 2
Vergelijkingen oplossen
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Slim tellen.
Eindproject informatica
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Slim tellen.
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Programmeren

Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:

Machinetaal Alleen hele eenvoudige operaties –Optellen –Vergelijken –Herhalen –…–… Miljoenen operaties per seconde, dus toch ingewikkelde dingen mogelijk Vergelijkbaar met alfabet: maar 26 letters, toch zeer veel woorden mogelijk

Hogere talen Machinetaal is moeilijk voor mensen. Machinetaal heeft alleen hele eenvoudige instructies Oplossing: Een handigere (hogere) taal gebruiken en dan vertalen (compileren of interpreteren) naar machinecode if x<3: print “done” else: print “failed” Mens MachinetaalProcessorHogere taal

Compileren vs. Interpreteren Sommige talen gecompileerd (programmeertalen) –Code wordt vooraf vertaald naar machinetaal. De resulterende machinetaal wordt in een keer uitgevoerd Andere talen geïnterpreteerd (scripttalen) –De code wordt pas bij het uitvoeren regel voor regel vertaald

Compileren vs. Interpreteren (2) Compileren –Nadeel: Apart compileren voor verschillende systemen –Voordeel: Programma’s draaien sneller, omdat alles al vooraf vertaald is Interpreteren –Voordeel: Is flexibel: draait rechtstreeks op verschillende systemen (mits goede software aanwezig) –Nadeel: Is trager: tijdens uitvoeren pas vertaald

Leren programmeren Vooral een “manier van denken” –Problemen opdelen in stukken –Structuren doorzien –Gegevens ordenen –Logische aanpak –Creativiteit (!) Taal is slechts instrument –Je hebt een taal nodig om je programma’s in te schrijven –Als je in 1 taal kunt schrijven kun je snel andere talen leren (manier van denken blijft hetzelfde!) “Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” - E. Dijkstra

Python We leren de taal Python –Scriptaal, dus geïnterpreteerd –Veelgebruikte, redelijk nieuwe taal –Relatief makkelijk te leren, maar toch zeer krachtig –Alle software is vrij beschikbaar

Programmeerlessen Codecademy –Cursus Python –Bekend van HTML lessen vorig jaar –Stof “stapelt op elkaar”, dus probeer goed bij te blijven (studiewijzer!) Extra opgaven Wt –Veel oefenen belangrijk: Wt geeft extra opgaven parallel aan Cursus Eventuele verdieping –Voor ervaren programmeurs of snelle leerders is extra uitdaging aanwezig

Programmeerlessen (2) Studiewijzer –Studiewijzer op de site is leidend Toetsen : –Voortgangstoets (Praktisch) –Eindtoets in toetsweek (Praktisch SE) –PO (begin volgend trimester)