Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Flipping the classroom
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Vergoedingsregeling dyslexie
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Omgaan met dyslexie.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 5.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Methodiek: Plancyclus
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Thema 6: Wet- en regelgeving omtrent dyslexie. Plaats hier uw stelling.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Pedagogisch-didactische begeleiding In dit college wordt ingegaan op de zorgniveaus, de integrale aanpak.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Leerlingen en ouders aan het woord
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Hoe volgen wij onze kinderen?
Dyslexiebeleid Open Huis.
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Transcript van de presentatie:

Thema 2: Dyslexiebeleid in de school

Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent in de begeleiding van dyslectische leerlingen

Dyslexiebeleidsplan Staand beleid Te ontwikkelen beleid

Onderdelen staand beleid Doel en uitgangspunten Doelgroep Beschrijving geboden ondersteuning

Onderdelen te ontwikkelen beleid Sterke-zwakte analyse Beschrijving beleidsontwikkeling (plan van aanpak) Evaluatie en bijstelling

Dyslexiebeleidsplan onder de loep

Uitgangspunten De visie op zorg binnen het voortgezet onderwijs is veranderd. Men constateert dat begeleiding van leerlingen niet alleen door specialisten buiten de les om, maar vooral binnen de klas gerealiseerd moet worden: “Een gemeenschappelijke visie op en ontwikkeling van zorg wordt dan de verantwoordelijkheid van het gehele team. Speciale hulp moet alleen worden ingezet bij ernstige problemen” (citaat uit ‘Organisatie van zorg binnen het voortgezet onderwijs’, M.Haassen, 2001). Dat betekent dat de zorg – en in dit geval de zorg voor leerlingen met dyslexie – door het gehele team gedragen zal moeten worden. Daarvoor kan een protocol de basis zijn.

Signalering en onderzoek Het komt voor dat bij leerlingen pas in hogere leerjaren dyslexie wordt vermoed. Vaak gaat het hierbij om leerlingen die hun zwakke technische lees- en spellingvaardigheid hebben kunnen compenseren met goede verbale vaardigheden en een goede algemene kennis. Ze zijn goed in begrijpend lezen en luisteren en kunnen op basis van hun kennis hun leesfouten compenseren. Hun cijfers voor de talen zijn over het algemeen lager dan die voor de zaakvakken. Bij het signaleringsonderzoek in de brugklas zijn zij soms net buiten de criteria gevallen die voor verder onderzoek worden gehanteerd. Signalen: De leerling kan het werktempo van de klas niet bijhouden, heeft het werk niet af of te laat ingeleverd en heeft minder zorg voor het werk. De cijfers voor de talen en/of de zaakvakken dalen. Soms gaat dit gepaard met een verminderde of juist extra inzet van de leerling. De leerling moet onevenredig veel tijd aan huiswerk besteden. De leerling vertoont teruggetrokken of juist opvallend storend gedrag in de klas. De leerling is angstig over zijn studieresultaten, vertoont vermijdingsgedrag en is vaker dan normaal afwezig bij proefwerken en overhoringen In de praktijk komt het regelmatig voor dat docenten – met name talendocenten – opvallende fouten in de spelling, problemen met technisch lezen, opmerkelijke traagheid in het werken e.d. signaleren. In bovenstaande gevallen kan de leerling via de afdelingsleider aangemeld worden bij de zorgspecialist.

Begeleiding en ondersteuning Afspraken specifiek voor moderne vreemde talen en Nederlands: Spellingfouten worden bij de moderne vreemde talen niet aangerekend als het antwoord inhoudelijk goed is. Dat betekent dat fonetisch gespelde woorden niet fout worden gerekend. Bij twijfel kan de docent tijdens of (direct) na het so de leerling vragen om de fout gespelde woorden uit te spreken. Bij Nederlands worden alleen de verwijtbare fouten geteld. Dat wil zeggen: de spellingfouten die betrekking hebben op de getoetste spellingregel. Omdat ieder kind een specifieke taalzwakte kan hebben, kunnen de regels per kind verschillen. Ook kunnen de regels per leerjaar en vak verschillen. Daarom is afgesproken dat iedere vakdocent de leerlingen uitnodigt op een i-uur. Daar kunnen dan afspraken rond de aangepaste spellingnorm worden gemaakt en ook uitgelegd.

PDCA cyclus

De Achtbaan

Zelfstudie Henneman, K., Bekebrede, J., Cox, A., & Krosse, H. de. (2013). Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Handreiking voor directie, middenmanagement en docenten. Den Bosch: KPC Groep. Hoofdstuk 2