M ORE ’ S U TOPIA ALS EEN PARADIGMA Prof. Dr. Jan P APY Katholieke Universiteit Leuven Emeritiforum 28 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociocultureel tijdschrift Directie: - Alfredo Pastor Ugena - Luis Manuel Moll Juan Web:
Advertisements

De uitvinding van de boekdrukkunst en de eerste boeken en geschriften
Rijnlands denken.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
De mythe van de straat Over het begrip van ‘publieke ruimte’ en de (cultuur) politiek.
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
De Toekomst van Trotse Mensen
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Onderwijs en democatisch burgerschap
Frankrijk Politiek- I: Koning Lodewijk de XIVde had de adel buiten spel gezet en was een absolute vorst. Hij zou zijn macht van God gekregen hebben;
de tijd van burgers en stoommachines
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Mens versus Natuur.
Kenmerk 47 Eenwording Europa - Les 1: Eenwording Europa
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Republiek in de Gouden eeuw
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Tijd van jagers en boeren
Bijbel en Koran.
§2: politieke stromingen en partijen:
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Andersglobaliserings- beweging: onredelijk radicalisme? auteur: Yvette Jeuken gemaakt door: Jorina De Sterck klas: 1BaoA3.
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Roxy Esther Gerritsen. Esther Gerritsen Roxy Niets is vanzelfsprekend…. Zoeken naar betekenis in de absurditeit van het leven.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 3 Oorzaken gewapende conflicten.
Links op internet m.b.t. zingeving en Islam
De gedroomde wereld Utopische ideeën in kunst en architectuur Thema vwo 2006 & 2008 Voor het Centraal Schriftelijk Examen Kunstgeschiedenis en Kunstbeschouwing.
Het jodendom 1 inleiding.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Programma van deze avond
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Democratie in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
- Michiel Vries - Aïsha Wierema - Marieke Lucas - Marijn van der Veen
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
de tijd van burgers en stoommachines
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
De God van de Schriften.
1.
Verlichting V5.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Staf Hellemans TST – Tilburg University
Totaalethiek – groei-ethiek
Specifiek christelijk humanisme?
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Programma van deze avond
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

M ORE ’ S U TOPIA ALS EEN PARADIGMA Prof. Dr. Jan P APY Katholieke Universiteit Leuven Emeritiforum 28 april 2016

I S DE U TOPIA UTOPISCH ? The idea of a perfect and immortal commonwealth will always be found as chimerical as that of a perfect and immortal man. David Hume 1761

W AAR IS U TOPIA ?

E ERSTE THESE U TOPIA LIGT IN EEN BOEK

H ET BOEK U TOPIA o Libellus vere aureus nec minus salutaris quam festivus de optimo reipublicae statu, deque nova insula Utopia o In het Latijn - in Leuven

H ET BOEK U TOPIA (2)

H ET BOEK U TOPIA (3) o Griekse woorden – sleutelwoorden in het Grieks o Nieuwe Wereld van Amerigo Vespucci’s Quattuor navigationes

T WEE /D RIE U TOPIA ’ S 1. 1.“Oer-Utopia” > “Nusquama” = +/- Boek II (Eilandverhaal) 2. Boek I (Engeland) 3. Boek I – II met inleiding en uitleiding

E EN REISVERHAAL ? In de Utopia: geen actie, geen plot Tweemaal de “terugkerende protagonist”: - -More over zijn reis in Vlaanderen - -Hythlodaeus over zijn reis in de Nieuwe Wereld

E EN REISVERHAAL ? (2) o Reis of reiziger niet centraal, geen individuen wel “verhaal-vertellers” in het raamverhaal o Reis is steeds de opstap naar beschrijving o Beide boeken (I-II): politieke en sociale condities

E EN REISVERHAAL ? (3) Sociale kritiek op Europa Spiegel van de Utopiërs: - -Engeland – Polylerites: strafsysteem - -Frankrijk – Achoriërs: imperialisme - -Europa – Macariërs: corrupte hoflieden

W ELK U TOPIA ? o o Plato’s eerste wet: de gelijke verdeling van alle goederen over alle mensen o o Niet in het oude Europa – wel in het nieuwe Utopia

U TOPIA, EEN EILAND o gebaseerd op rede: geometrie & mathematica o splendid isolation o demografische omvang van Londen o 30 syfogranten/phylarchen, elke 10 één proto-syfogrant/opperphylarch, elke 200 kiezen één “vorst”

U TOPIA, EEN FAMILIE (1) o Iedereen werkt zes uur per dag o Hard labeur voor vrijwilligers, veroordeelden en vreemden die “vrijwillig slavernij in Utopia kiezen” o Alle vruchtbare grond is gemeenschappelijk goed

U TOPIA, EEN FAMILIE (2) o De maatschappij is één grote familie o Hoofd van een familie bestelt bij de lokale markt enkel het noodzakelijke o Overvloed wordt gratis verdeeld o Luxe: gouden kamerpotten…

U TOPIA, EEN OPVOEDINGSINSTITUUT o meisjes en jongens publieke lessen: muziek, logica, rekenkunde, geometrie, astronomie o moraalfilosofie: zoektocht naar ware geluk o tolerant in religie

T WEEDE THESE U TOPIA LIGT IN EEN CONTRASTEREND IDEE

U TOPIA ALS EEN MAAKBARE WERELD Humanisten als Erasmus en More o Opvoeders o Sociale hervormers o Kerkhervormers o Politieke adviseurs

U TOPIA, EEN E RASMIAANS PROGRAMMA

U TOPIA, EEN IDEALE WERELD (1) o Utopia als societas perfecta: afkomst, geschiedenis, cultuur en solidariteit maken één natie o de mens als “zoon politikon” vindt enkel voltooiing in de maatschappij

U TOPIA, EEN IDEALE WERELD (2) o Geen staat gebaseerd op religie of metafysica o Een staat gebaseerd op natuurlijke ethiek o rede (ratio) ontwortelt alle ondeugden

U TOPIA, EEN IDEALE WERELD (3) o Niet de instituties maken Utopiërs tot goede mensen o Wel het handelen op basis van morele integriteit o Tolerantie, maar niet voor gebrek aan morele integriteit: oorlog – kolonisatie o More geen socialist, communist, liberaal, imperialist, oorlogsheraut

H UMANISTISCH “ ETHOS ” VAN DE U TOPIA : EEN L UCIAANSE DIALOOG o Homogene relatie tussen Boek I en II o Alternatie tussen historische realiteit en tijdloos ideaal: Utopia bestaat niet, enkel het verhaal over Utopia (Hythlodaeus’ naam!) o Alternatie tussen ernstige sociale kritiek en satirische ambiguïteit: Lucianus - Erasmus

R EALISEERBAAR IDEAAL OF CONTRASTERENDE SPIEGEL ? (1) Hythlodaeus “Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat niet de hele wereld al lang op deze wijze van Utopia is georganiseerd.”

R EALISEERBAAR IDEAAL OF CONTRASTERENDE SPIEGEL ? (2) Morus “dat er heel veel is in het gemenebest van deze Utopiërs wat ik voor de landen van onze beschavingskring wel zou wensen. Zou wénsen, als is het met weinig hoop.”