Ara & Social Media...
Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor ARA interessant / relevant? 3.Hoe zou ARA zich daar moeten presenteren en met welke frequentie? 4.Hoe kan ARA de verschillende ‘’aanwezigheid’’ optellen?
Debriefing Doelstellingen 1.ARA moet een inspiratiebron zijn voor de doelgroep. 2.Er moet een ‘Buzzz’ rondom het merk ARA worden gecreëerd. 3.Autoriteit vergaren op het gebied van communicatie. 4.Interactie creëren met Co-creators, Publishers, Delers en Evangelisten. 5.Sleutelrollen creëren voor de diverse ‘’Hotshots’’ binnen ARA.
Debriefing Aanpak 1.Onderzoek gedaan naar wat ARA al doet aan online communicatie 2.Onderzoek gedaan naar de doelgroepen van de verschillende social media 3.Swot analyse samengesteld.
ARA Swot Strenghts (intern) oProfessionele website oAangesloten bij TBWA oActief op verschillende sociale netwerken oHeeft een eigen weblog oOpdrachten van grote merken oDrie verschillende specialisaties en kennis
ara swot Weaknesses (intern) oInhoud weblog niet overtuigend oWeinig activiteit op huidige sociale netwerken oVoornamelijk grote partijen zijn klant van ARA oKleine naamsbekendheid
ara swot Opportunities (extern) oMet eigen kennis naar buiten treden oNieuwe sociale netwerken inzetten oMeer interactie tussen ARA en doelgroep oConcurrentie overtreffen oInzetten van medewerkers die al een naam gevestigd hebben op internet oCampagnes/projecten meer in picture zetten
ara swot Threats (extern) oConcurrenten zien kennis o Consequent content blijven produceren
The big idea ARA moet een autoriteit worden wat marketing betreft Exclusieve content plaatsen (Podcasts, blogs, youtube filmpjes, enz) Gastblogs schrijven op bekende blog’s (Marketingfacts.nl, frankwatching, dutchcowboys, enz) *zie onderzoek ARA moet platformen beter koppelen (denk ook aan tags) Bekende bloggers / sleutelfiguren, gastblogs laten schrijven voor ARA
Conclusie Ara kan wat ons betreft het beste een mix maken van Facebook, Linkedin en Twitter. Met deze combinatie kunnen ze traffic generen voor hun eigen blog. Daarnaast adviseren we het boek “Tribes” aan van Seth Godin. Wat Ara wil is werken aan hun naam, maar niet doormiddel van “reclame” maar door geïnteresseerden, klanten en anderen te bereiken met hun waardevolle visie en content. Door deze manier van storytelling laat Ara zien wat ze in huis hebben en kunnen ze een leider worden van een “Tribe”.
tips Laat de hotshot ook zelf zijn/haar werk promoten (Twitter/LinkedIn/Facebook) en mengen in discussies Kort bericht op eigen blog met link naar Marketingfacts (tag: ara) Tweet met link naar eigen blog en Marketingfacts (incl. #ara) Houd Retweets in de gaten en reageer zo nodig op interessante reacties, of RT die weer. Update op Facebook, stel bijvoorbeeld een vraag n.a.v de inhoud van de blogpost Worden er eigen afbeeldingen of video’s gebruikt, zet die dan op YouTube en/of Flickr (tags + link naar blogpost)
Vragen?!