Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Waar ben jij heel goed in?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lagoonia.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
De oudere stagiaire.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Tweede wereldoorlog.
Communicatie met ouders
Presentatie Bijeenkomst 3
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
Jij en ik: geschapen naar Gods beeld Met de bedoeling dat we -Zouden liefhebben -Goed zouden spreken over elkaar -Anderen zouden helpen; er voor elkaar.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Transactionele analyse
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Waar is de zevende dwerg?
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Handvatten voor coaching
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Kan je zien of iemand holebi is?
Luisteren en begrijpen
Executieve functies Marije Ruben.
Doet ie het of doet ie het niet?
S/k/l interviewen.
LOB zeven stappen naar succes
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Living lab & Storytelling
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat doe jij?.
Omgaan met verschillen
5 valkuilen & Tips.
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Omgaan met verschillen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
<Geef de titel van het probleem op>
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Slimme kinderen en dyslexie

Wat is uw associatie?

3 Slimme kinderen en dyslexie hekel aan herhaling frustratie Andere manier van leren clownesk gedrag faalangst werkhoudings problemen

Doel

 Leesstrategieen aanpassen  Materiaal  Compensaties

In gesprek met de leerling Beg: Kees, ik wil het met jou eens hebben over het lezen. Wat vind je eigenlijk van lezen? Kees: Ik vind het niet leuk. Beg: Niet leuk? Kees: Nee ik vind er niets aan. Beg: Wat vind je niet leuk?

In gesprek met de leerling Kees: Nou gewoon, niet leuk, saai

In gesprek met de leerling Beg: Je beleeft er weinig plezier aan. Kees: Ja dat klopt Beg: Probeer eens op een schaal van 1 tot 10 aan te geven, wat jij van lezen vindt. 1 betekent helemaal niet leuk, 10 betekent helemaal geweldig Kees: Ik denk een 2

In gesprek met de leerling Beg: Dat is laag. Je vindt het helemaal niet leuk? Kees: Ja dat klopt Beg: Welk hoger cijfer heb je jezelf wel eens gegeven? Kees: Ik denk een 7 Beg: Hoe kwam het dat je toen op een 7 stond?

In gesprek met de leerling Kees: De woorden waren nog niet zo moeilijk. Het was ook gewoon een leuk boek, nu vind ik de verhaaltjes zo saai. Beg: Als ik het goed begrijp dan vind je het wel leuk om boeken te lezen als de verhaaltjes niet saai zijn en de woorden niet zo moeilijk. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

In gesprek met de leerling Coachingsgesprek kan helpen om leerling actief te maken in zijn eigen leerproces  niet te snel naar de oplossing  stel korte open vragen  reik oplossingen aan  kinderen bespreken ideeën in een groepje

Welke oplossingen zijn er? Oplossingen Emotie frustratie Voortgang beloning Voorlees- software Leesbeleving Leesstrate- gieen

Wat stop je in je dyslexiekoffer?