Slimme kinderen en dyslexie
Wat is uw associatie?
3 Slimme kinderen en dyslexie hekel aan herhaling frustratie Andere manier van leren clownesk gedrag faalangst werkhoudings problemen
Doel
Leesstrategieen aanpassen Materiaal Compensaties
In gesprek met de leerling Beg: Kees, ik wil het met jou eens hebben over het lezen. Wat vind je eigenlijk van lezen? Kees: Ik vind het niet leuk. Beg: Niet leuk? Kees: Nee ik vind er niets aan. Beg: Wat vind je niet leuk?
In gesprek met de leerling Kees: Nou gewoon, niet leuk, saai
In gesprek met de leerling Beg: Je beleeft er weinig plezier aan. Kees: Ja dat klopt Beg: Probeer eens op een schaal van 1 tot 10 aan te geven, wat jij van lezen vindt. 1 betekent helemaal niet leuk, 10 betekent helemaal geweldig Kees: Ik denk een 2
In gesprek met de leerling Beg: Dat is laag. Je vindt het helemaal niet leuk? Kees: Ja dat klopt Beg: Welk hoger cijfer heb je jezelf wel eens gegeven? Kees: Ik denk een 7 Beg: Hoe kwam het dat je toen op een 7 stond?
In gesprek met de leerling Kees: De woorden waren nog niet zo moeilijk. Het was ook gewoon een leuk boek, nu vind ik de verhaaltjes zo saai. Beg: Als ik het goed begrijp dan vind je het wel leuk om boeken te lezen als de verhaaltjes niet saai zijn en de woorden niet zo moeilijk. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In gesprek met de leerling Coachingsgesprek kan helpen om leerling actief te maken in zijn eigen leerproces niet te snel naar de oplossing stel korte open vragen reik oplossingen aan kinderen bespreken ideeën in een groepje
Welke oplossingen zijn er? Oplossingen Emotie frustratie Voortgang beloning Voorlees- software Leesbeleving Leesstrate- gieen
Wat stop je in je dyslexiekoffer?