Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Advertisements

Workshop Pabo Conferentie 2014
Kaarten bij de tien tijdvakken
Kaarten bij de tien tijdvakken
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Schema H13 par. 1 Vier vrijheid!.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Dorestad in de tijd van Karel
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Workshop begripsvorming
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
Van jagers en boeren … naar regenten en vorsten
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Geschiedenis.
Steunvragen Havo Top geschiedenis periode 1
Vikingen en Arabieren Grieken en Romeinen Lees blz. 34 van je lesboek
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Informatieve PowerPoint o.b.s. Fiepko Coolman groep 5 en 6
Prehistorie, Grieken & Romeinen
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Werkwijze groep
Geschiedenis Mevr. Liefting
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Paragraaf 2, leven op een domein
KOO ‘Kosmisch Onderwijs en Opvoeding’ Montessorischool De Pas.
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Tijd van Monniken en Ridders
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Teachers Teaching with Technology™ Ludovic Wallaart Frank van den Berg Statistiek normaal verdeeld workshop over hoofdstukvervangende lessenreeks T 3 Nederland.
H3.1 Hofstelsel en Horigheid
2 ● ● ● ● ● ● ● ● Informatieavond september 2015 Groep 7 Maandag en dinsdag: Katinka Woensdag t/m vrijdag: Melissa, tweede helft schooljaar Judith.
Informatie avond 7B Patricia Scholte ter Horst. Amsterdamseweg 209
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Een tijdlijn maken met ICT
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Paspoort griekse goden
Dide Breuer.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Informatieavond groep 6
Ontdekkers en Hervormers
Geschiedenis 3de jaar.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Inspelen op Innovaties
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
§1.4 Het indelen van de tijd
Aantekening: Energie en grondstoffen
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Ouderavond 4 HAVO en 4 VWO.
Transcript van de presentatie:

Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in het geschiedenisonderwijs Studiedag 6 maart 2012

Tien tijdvakken, tien iconen

Tijdvakken Tijd van jagers & boeren – 3000 v.C Tijd van Grieken & Romeinen – 3000 v.C – 500 n.C Tijd van monniken & ridders – Tijd van steden & staten –

Tijdvakken Tijd van ontdekkers en hervormers Tijd van regenten en vorsten Tijd van pruiken en revoluties Tijd van burgers en stoommachines Tijd van Wereldoorlogen 1900 – 1950 Tijd van televisie en computers

Tien tijdvakken, tien iconen –Waarom passen de gekozen iconen bij uw periode (ME, …)? –Zijn er volgens u ook alternatieve of betere iconen mogelijk? –Hoe kan het gebruik van iconen bijdragen tot de vorming van een historisch referentiekader? –Zijn er mogelijke valkuilen of gevaren aan het gebruik van (deze) iconen verbonden?

Iconische beelden voor specifieke lessen of lessenreeksen –Zijn iconen ook toepasbaar op microniveau, bijvoorbeeld bij een bepaalde les, een lessenreeks of tijdvakoverschrijdend thema? –Hoe kunnen iconen het begrip van een bepaald onderwerp bevorderen? –Zijn er ook nadelen bij het gebruik van zulke iconen voor een lessenreeks?

NADELEN Beelden doen twijfelen, omdat ze op de breuklijn tussen periodes liggen Moeilijk te situeren zonder de combinatie met jaartallen Situering niet eenvoudig Door de nadruk te leggen op verandering, gaat de continuïteit verloren Er treedt verenging en selectie op  gebrek aan nuancering De iconen zijn in meerderheid eurocentrisch

VOORDELEN Mooie aanvulling op het bestaande referentiekader Erg associatief Krachtige beelden Globaal markeerpunt: –aan het begin van het leerproces –Voor jonge leerlingen Kan gebruikt worden om representatie van het verleden in vraag te stellen / te bevragen aan het einde van een lessenreeks Zeker ook bruikbaar op microniveau: aan het begin van een individuele les of een lessenreeks –Wat zijn kenmerkende beelden (associaties losweken, voorkennis activeren) voor dit onderwerp? –Link met andere vakken (Nederlands, esthetica etc.)

Iconen? ICONEN Middeleeuwen: beeld standenmaatschappij Nieuwe Tijd: kruis & typisch zwaard NT Nieuwste Tijd: gloeilamp/Verlichting Eigen Tijd: wereldbol –Globalisering –Global warming –In vier verdeeld: O –W, N – Z –Satelliet erop Moeilijkheden erbij –Véél in één icoon gieten –Beperken is moeilijk –Algemene consensus zoeken –Nadruk op welk domein? –Eurocentrisme of niet?