UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Sierteelt in de volle grond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Organisatiekunde.
Kiezen voor een economische studierichting: ECA of ECB  Belangstelling kunnen opbrengen voor (actuele) economisch - maatschappelijke problemen  Aanleg.
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Veiligheidszorg Den Haag Veiligheidszorgrekeningen; een nieuw statistisch product Frits Bos.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
T(h)ree Sustainability
H8: Distributie.
Boeren op schaal.
Wat is Customer Relationship Management?
Indonesië.
Mus verpakkingen bv 2008 Naam: Rafael Klas: A6a Jaar: 2oo8 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Innovatie bij psychotherapie online
Uitdagingen voor Boskoop
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Bejo Zaden.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Wateroverlast drainage
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
BOSKOOP 1 Peter Bontekoe, Secretaris Stichting Greenport Regio Boskoop 25 juni 2008.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Internationale marketing
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in de volle grond.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Boomkwekerij laanbomen.
UITLEVERING VAN ORDERS: OPTIMALISATIE LOGISTIEK BOOMKWEKERIJ.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Containerteelt.
UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Vaste planten in containers.
5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Marketingplan [Productnaam]
Economie.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Welkom VWO 5..
Internationale marketing
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Internationalisering
Thema 5: werken 5a: Landbouw 5b: Noord Nederland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Goederenstroom Goederenopslag.
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
Bodem en bemesting Grond.
De succesformule van Dienstverlening
Ontvangt en verwerkt goederen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Plantenpaspoort in de praktijk
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Boomteelt; Teelten en Culturen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

UITLEVERINGSLOGISTIEK BOOMKWEKERIJ Sector: Sierteelt in de volle grond

Deze uitgave is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen Wageningen UR, DLV Plant, Van Stokkum Training & Consultancy en het Ontwikkelcentrum en is mede gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken (Kennisdoorstroming, BO ) en het Ontwikkelcentrum. Eindredactie: Marc van Stokkum Afbeeldingen: Marc van Stokkum, DLV Plant en Wageningen UR. Coverfoto: Vakblad voor de Bloemisterij. COLOFON

BOOMKWEKERIJ SIERTEELT VOLLEGROND Inhoud 0 Oriëntatie 1 Bedrijfsstructuur 2 Bedrijfsuitrusting 3 Afzet 4 Ontwikkelingen in de afzet 5 Eisen aan uitleverlogistiek

ORIËNTATIE: VERKLAREN BEGRIP UITLEVERINGSLOGISTIEK 0.1 Wat versta jij onder “uitleveringslogistiek in de boomkwekerij”? – Omschrijf de begrippen: uitlevering, logistiek en boomkwekerij. 0.2 Beschrijf een aantal teeltsectoren binnen de boomkwekerij. Bijvoorbeeld: sierteelt, bos- en haagplantsoen, enz. 0.3 Wat zijn de belangrijkste verschillen in uitlevering per sector in de boomkwekerij? Buffer? Per order of groep? Sorteren <> verzamelen? – Zie bv.: ofhttp:// –

1. BEDRIJFSSTRUCTUUR: OPZET Bedrijfsgrootte hectare Veel bedrijven van 2-10 hectare Soms ook nog gecombineerd met containerteelt Kleine kas voor vermeerdering Divers in opzet – Kluitgoed, potgedrukt, afkweek in pot, wortelgoed – Sortiment – Grondsoort, voornamelijk zand of veen

1. BEDRIJFSSTRUCTUUR: TEELT Breed assortiment, specialisatie in bijvoorbeeld: ‘Boskoops’ sortiment Acer, Magnolia, Hamamelis Buxus bossen en vormen Haagconiferen Plantgoed Vermeerdering door stekken en enten Plantgoed wordt soms in pot aangekocht Leverbaar: veel teeltduur van 2 jaar vanaf plantgoed Kortere teelt: bijvoorbeeld plantgoed vollegrond van stek

VRAAG 1: BEDRIJFSSTRUCTUUR Ook op jouw (stage)bedrijf is sprake van een “bedrijfsstructuur”. 1.1 Wat zijn de belangrijkste bedrijfsstructuurkenmerken van het bedrijf waar jij werkt? Noem er minimaal 4 (bv. type bedrijf, assortiment, opzet, transport, gewasgroepen, teeltduur, opslag, vermeerdering). 1.2 Noem een sterk en een zwak kenmerk. Waarom vind je dat zo? 1.3 Vergelijk jouw antwoord op 1.2 met dat van minimaal 2 medeleerlingen. Wat is jouw conclusie?

2. BEDRIJFSUITRUSTING: GROND Sommige teelten vrij grootschalig en akkerbouwmatig op zand – Haagconiferen – Buxus In Boskoopse regio veel kluitgoed en kleinschalige teelt met specifieke mechanisatie – Draagkracht veengrond slecht – Lage pH en vochthoudendheid – Kluitvorming voordeel

2. BEDRIJFSUITRUSTING: TRANSPORTMIDDELEN EN FUST Hoge veenmankist Lage veenmankist Boxpallets Deense karren Los op pallets Los op/in de wagen

2. BEDRIJFSUITRUSTING: MECHANISATIE Plantmachines Kluitenstekers Rooimachines

VRAAG 2: BEDRIJFSUITRUSTING 2.1 Welke bedrijfsuitrusting (machines/werktuigen/installaties) wordt bij jou op het bedrijf ingezet voor het uitleveren van sierteeltgewassen? 2.2 Kun je in deze opsomming van bedrijfsuitrusting ook de bedrijfsgebouwen/kassen/koelcellen plaatsen? Overleg met minimaal 2 leerlingen. 2.3 Welke interne transporthandelingen zijn het meest arbeidsintensief en dus kostbaar? (afstand/route/volume) 2.4 Wat zijn “Q-organismen”? Met welke organismen heeft jouw (stage)bedrijf te maken en welke preventieve maatregelen worden er genomen?

VERVOLG VRAAG 2: BEDRIJFSUITRUSTING 2.5 Welke grondsoort komt bij jouw (stage)bedrijf het meest voor? Wat zijn de kenmerken van deze grondsoort? Is er een relatie tussen de grondsoort en de gewassen die geteeld worden? Geef enkele voorbeelden. Is er een relatie tussen de grondsoort en de mate van mechanisatie? Geef enkele voorbeelden.

3. AFZET Consumentenmarkt Specialistische tuincentra verkopen ook kluitplanten en opgepotte planten Bouwmarkten verkopen veel kluitplanten van haagplanten Aanlegmarkt Hoveniers in particuliere tuin Groenvoorzieners en gemeenten vooral wortelgoed Collega kwekers in binnen- en buitenland Veel heesters en coniferen worden vooral in het buitenland doorgekweekt tot een grotere maat Tussenschakels Exporteurs, traditioneel en vanuit bloemisterij Afhaalcentra Verkoopbeurzen: Groen-direct

VRAAG 3: AFZET 3.1 Hoe is de verdeling van afzet (nationaal en internationaal) op jouw (stage)bedrijf? Maak onderscheid in gewasgroepen. 3.2 Geef per product uit vraag 3.1 aan via welk handelskanaal het product wordt verhandeld. 3.3 Hoe is het sortiment op het bedrijf tot stand gekomen? Op basis van trends, afroep, orders, gevoel, visie, …? 3.4 Welke risico’s worden hiermee genomen en/of vermeden?

4. ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET Zeer divers in klant en kanaal, gebrek aan kennis in keten Zeer grillig, afzetrisico’s groot Weersafhankelijk (te warm, vorst, te nat, enz.) Toegespitst op februari-april en oktober-november Rooiseizoen sluit niet geheel aan bij vraag Vaker bestellen en kortere levertijden Toenemend belang marketing en relatiemanagement Opkomst e-commerce

VRAAG 4: ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET Afnemende kennis van het sortiment bij afnemers in de keten wordt gezien als een knelpunt. 4.1 Geef aan wat dit knelpunt inhoudt. 4.2 Hoe kan de boomkwekerij ervoor zorgen dat de sortimentkennis bij afnemers toeneemt? 4.3 Welke gevolgen heeft de opkomende e-commerce voor het (stage)bedrijf? Denk hierbij aan bedrijfsuitrusting, arbeid, logistiek, levertijd, seizoen.

VERVOLG VRAAG 4: ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET Stagnatie export door toenemende eisen. 4.4 Welke kwaliteitseisen worden er gesteld aan producten die worden geëxporteerd? Geef van een aantal gewasgroepen en exportlanden een voorbeeld. 4.5 Hoe kan de plantenkweker aan deze eisen voldoen? 4.6 De afzet is zeer grillig. Hoe gaat jouw (stage)bedrijf daar mee om? Verkoop planten steeds later in seizoen. 4.7 Wat wordt bedoeld met “ketenaanpak wenselijk” als mogelijke oplossing voor rooien buiten het seizoen?

VERVOLG VRAAG 4: ONTWIKKELINGEN IN DE AFZET 4.8 Hoe kan de sector op deze ontwikkelingen reageren? – Wat zijn uitheemse plantensoorten en hoe gaat jouw (stage)bedrijf daarmee om? – Hoe gaat jouw (stage)bedrijf om met het bericht dat er teveel of verboden middelen op het boomkwekerijproduct zitten?

5. EISEN AAN UITLEVERLOGISTIEK Flexibiliteit met behoud van efficiëntie Focus op type afnemer en standaardisatie Voldoende bedrijfsgrootte Goed informatiesysteem, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie

VRAAG 5: EISEN AAN UITLEVERLOGISTIEK Flexibiliteit met behoud van efficiëntie vraagt om een goed werkend informatiesysteem. 5.1 Waarom? 5.2 Hoe kan een teler standaardisatie en flexibiliteit combineren om aan de vraag van klanten te voldoen? Goed informatiesysteem, voorraadbeheer, orderverwerking en facturatie zijn essentieel om efficiënt te leveren. 5.3 Geef in stappen aan hoe een orderverwerking gebeurt op jouw (stage)bedrijf. Maak onderscheid in een paar productgroepen.

GEBASEERD OP