De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3
De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen
De conceptuele denker Diepgaand leren Kennisbasis vereist Intrinsieke motivatie betekenisvol Oppervlakkig leren (tegenover) Onderzoekend leren Denken vanuit concepten misconcepties Ontstaan door ervaringen Foute interpretaties Kloof fantasie en werkelijkheid Stabiel en moeilijk te wijzigen Niet compleet schema Loslaten gefixeer de mindset Denken in schema’s Schematheorie Piaget assimilatie accomodatie equilibratie Scaffolding Zone van de naaste ontwikkeling Ondersteuning bieden Hulp op Maat Diagnose stellen diagnosecheck Strategieën Begrip check differentiatie convergent divergent Dieptestrategieën
Diepgaand leren Misconcepties Denken in schema’s Kennisbasis Intrinsieke motivatie Oppervlakkig leren tegenovergesteld Ontstaan door Vereist als docent Niet compleet denkschema Ervaringen Ontstaan door Worden verholpen door Onderzoekend leren Ontstaat mede door assimilatie accomodatie equilibratie Stabiel en moeilijk te wijzigen Schematheorie Piaget Taxonomie van Bloom Vakintegratie Non decleratieve kennis Priming/cues Procedurele kennis conditionering kennis scaffolding Achterhalen en weghalen Niet altijd mis- concepties Artikel Vegting, P. (1988) Foute interpretatie Doe je op door Is nodig Niet volledig Oorzaak Herkenning multidisciplinair interdisciplinair transdisciplinair Klein (2006) Dewey (1980) Bekritisering huidige curriculum door Aansluiting belevingswereld Opwekken door Netwerkopbouw Onderdelen Zorgt voor een
Literatuurlijst Dewey, J. (1980) The school and society. Chicago: The university of Chicago Press. Klein, J.T. (2006) A platform for a shared discourse of interdisciplinary education. Journal of Social Science Education, 5, 2, van Parreren, C.F. (2005) Ontwikkelend onderwijs. Leuven: Acco Van der Pol Rice, D.C. (2005) I didn’t know oxygen could boil. USA: Florida State University Ros, A., Teune, P. (jaar onbekend) De opbouw van professionele kennis bij leerkrachten PO Sewell, A. (2002) Constructivism and student misconceptions. Vegting, P. (mei 1988) zijn misconcepties ‘’mis’’- concepties. NVON-maandblad