De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3. De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Emeritus Professor Philip G. Zimbardo Geboren : 1933 in New York Internationale stem en gezicht van hedendaagse Amerikaanse psychologie Sinds 1968:
Advertisements

De bevlogen leerkracht
Handelingsgericht werken en de IB
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Presentatie KOLL project
Lineair curriculum concentrisch.
De waarde van cultuureducatie
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Een gezamenlijke uitdaging!
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Actieonderzoek instructietafel.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
“Passend onderwijs op maat”
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Videocollege Scaffolding
Pedagogische theorieën
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
De conceptuele denker Petra (P.C.A.M.) Dekkers FHK&E Pabo.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Beginnen met lesplannning
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kennisbasis Bewegingsonderwijs.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Heb jij ballen voor scrummen?
Verwondering: zon- en schaduwzijde, en ontwikkeling door de tijd heen
Transcript van de presentatie:

De conceptuele denker Mara Vogels Paboplus LA 3

De conceptuele denker Denken in concepten Abstract denken Veel voorbeelden gebruiken Kinderen uitdagen

De conceptuele denker Diepgaand leren Kennisbasis vereist Intrinsieke motivatie betekenisvol Oppervlakkig leren (tegenover) Onderzoekend leren Denken vanuit concepten misconcepties Ontstaan door ervaringen Foute interpretaties Kloof fantasie en werkelijkheid Stabiel en moeilijk te wijzigen Niet compleet schema Loslaten gefixeer de mindset Denken in schema’s Schematheorie Piaget assimilatie accomodatie equilibratie Scaffolding Zone van de naaste ontwikkeling Ondersteuning bieden Hulp op Maat Diagnose stellen diagnosecheck Strategieën Begrip check differentiatie convergent divergent Dieptestrategieën

Diepgaand leren Misconcepties Denken in schema’s Kennisbasis Intrinsieke motivatie Oppervlakkig leren tegenovergesteld Ontstaan door Vereist als docent Niet compleet denkschema Ervaringen Ontstaan door Worden verholpen door Onderzoekend leren Ontstaat mede door assimilatie accomodatie equilibratie Stabiel en moeilijk te wijzigen Schematheorie Piaget Taxonomie van Bloom Vakintegratie Non decleratieve kennis Priming/cues Procedurele kennis conditionering kennis scaffolding Achterhalen en weghalen Niet altijd mis- concepties Artikel Vegting, P. (1988) Foute interpretatie Doe je op door Is nodig Niet volledig Oorzaak Herkenning multidisciplinair interdisciplinair transdisciplinair Klein (2006) Dewey (1980) Bekritisering huidige curriculum door Aansluiting belevingswereld Opwekken door Netwerkopbouw Onderdelen Zorgt voor een

Literatuurlijst  Dewey, J. (1980) The school and society. Chicago: The university of Chicago Press.  Klein, J.T. (2006) A platform for a shared discourse of interdisciplinary education. Journal of Social Science Education, 5, 2,  van Parreren, C.F. (2005) Ontwikkelend onderwijs. Leuven: Acco  Van der Pol  Rice, D.C. (2005) I didn’t know oxygen could boil. USA: Florida State University  Ros, A., Teune, P. (jaar onbekend) De opbouw van professionele kennis bij leerkrachten PO  Sewell, A. (2002) Constructivism and student misconceptions.  Vegting, P. (mei 1988) zijn misconcepties ‘’mis’’- concepties. NVON-maandblad