Op weg naar Concessies 2020 Presentatie 22 juni 2016
Inhoudsopgave Aanleiding Concessiegebieden en -duur Voorzieningenniveau en uitvoeringskwaliteit Duurzaamheid: verlaging emissies Financieel kader Planning
Aanleiding Huidige concessies lopen in 2020 af Vaststelling NvU door PS 26 oktober 2016 i.v.m. kaderstelling en budgetrecht Programma van Eisen verplicht vast te stellen door GS Inhoud Nota van Uitgangspunten: Bestaand beleidskaders: PVVP, PvA Duurzaam OV, RSP, Coalitieakkoord uitgewerkt en geconcretiseerd Trends en ontwikkelingen Opgaven en maatregelen voor OV na 2020 Financieel kader begroting (ambities vs financierbaarheid)
Concessiegebieden, -duur Noordelijke treindiensten: Bus geheel Fryslân: Trein: aanbesteden samen met Groningen
Voorzieningenniveau, uitvoeringskwaliteit (1) Versterken “dikke” lijnen Gedifferentieerde ontwikkeling “dunne” lijnen, mogelijke uitkomsten: 1.Strekken of anderszins attractiever maken 2.Maatwerk (zie verder) 3.In stand houden (niet perse ongewijzigd) Maatwerk is verzamelterm: niet-regulier OV Maatwerk is niet per definitie goedkoper
Voorzieningenniveau, uitvoeringskwaliteit (2) Tot maatwerk behoort ook de Mobiliteitscentrale in NO-Fryslân Deze dient om verschillende vormen van vervoer slimmer te organiseren, waaronder de Opstapper in NOF Het is een pilot, start augustus 2017, inbreng Opstapper december 2017
Duurzaamheid: verlaging emissies 1.Doel: minder emissies, bus: Pilots inzake duurzame brandstoffen
Financieel kader Voor € 50,4 mln/jaar huidige ambitie rond voorzieningenniveau en duurzaamheid mogelijk Aanbestedingsresultaat kan mee- en tegenvallen
Planning Behandeling NvU in GS Besluitvorming NvU in PS met voorafgaand inspraakmogelijkheid (Statenmarkt) Uitvraag bureaus PvE trein loopt, PvE trein vaststellen 1 e helft 2017 door GS PvE bus vaststelling in 2018 PvE kent inspraakprocedure