Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Lotgenotencontact.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Workshop Relationele en seksuele vorming
SBL conferentie lerarenregister
Wat is het goede om te doen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Onderwijs en democatisch burgerschap
Wat is Ethiek? Les 1.
B Het goede ….(en het kwaad)
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Beroepsgeheim Kris Stas.
Morele ontwikkeling en opvoeding
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Samenwerken Werken in Teams.
Ethiek.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Ethiek en besturen.
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
sociologie en diversiteit
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Ontwikkeling en de basisschool
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Beroepshouding en beroepscode
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Ethische Visies.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Het belang van goede relaties (en hoe we die kunnen verbeteren)
Aanspreken op verontrusting
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H1 Hoe word je wie je bent?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Naam: Jana Van Wijmeersch 1 BaOc
VAN LOKALE BEMIDDELING
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Emotie in fotografie.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Maatschappijleer Normen en waarden
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Morele opvoeding en fatsoen

Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels = IRRELEVANT Conventionele gedragsregels hebben een moreel- pedagogische lading

Het goed recht van goede manieren Voorwaarde samenleven = gemeenschappelijkheid op niveau van waarden Grote waarden in culturen en tradities in grote mate overeenkomstig Verschillen terug te vinden op twee vlakken (1) inspirerende verhalen die waarden dragen (2) conventies van hoe mensen met elkaar omgaan, ons kleden,… sociologische functie van regels = de complexiteit van het samenleven op formeel vlak reduceren

De waarde van de buitenkant Omgangsvormen = objectiveringen van subjectieve gevoelens Fatsoenregels = conventionele uitingen van respect Zowel bezieling als de vorm van gedrag belangrijk Vorm moet gemeenschappelijk zijn: opdat iemand een gedrag als uiting van respect kan ervaren, moet het gedrag algemeen opgevat worden als een uiting van respect ‘Honnête homme’: eerlijke mens in de zin van authentiek en waarachtig

Opvoeden: fatsoeneren en moraliseren Pedagogisch argument voor het belang van fatsoenregels Aristoteles: mens leert deugdzaamheid door deugdzaam te handelen – we handelen deugdzaam uit gewoonte – we handelen a priori: we veronderstellen dat de mens principieel deugdzaam is Kant: een kind dat niet deugdzaam is, wordt de deugdzaamheid voorgehouden door de ouders

Fatsoen: gedrag, gevoel en redenen In de opvoeding moet kind gezien worden als gesprekspartner: dialogale opvatting van opvoeding Opvoeden is het voordoen van gedragingen die overgenomen worden door imitatie Fatsoenregels en omgangsvormen worden ook overgenomen

Gij zult geen aanstoot geven Verband tussen goede manieren en morele vorming is niet enkel functioneel Intrinsieke band: fatsoenregels hebben een ethische lading