WORKSHEETS - DESIGN THINKING - WORKSHOP
Kies een van de 2 probleemstellingen Hoe zouden we … de studenten (of nieuwe collega’s) na de vakantie op een originele manier welkom kunnen heten? Hoe zouden we … dit jaar meer tijd kunnen vrijmaken voor … (bijvoorbeeld voor onderwijsvernieuwing)? A B 2
Leef je in! aantekeningen 1. INTERVIEW ELKAAR (8 MINUTEN: 2 x 4 MINUTEN IEDER) 2. DIG DEEPER! (8 MINUTEN: 2 x 4 MINUTEN IEDER) aantekeningen 3 ONTDEKKEN & INLEVEN
Herdefinieer het probleem behoeften: wat probeert de ander te doen? gebruik werkwoorden! inzichten: welke nieuwe dingen heb je geleerd van je interviewpartner? wat heb je gehoord? wat voelt de ander? wat denkt de ander? 3. WAT BEN JE TE WETEN GEKOMEN? (3 MINUTEN) 4. DEFINIEER HET PROBLEEM (3 MINUTEN) naam van partner welke behoefte heeft de gebruiker? wil graag omdat / want / maar … inzicht 4 omcirkel er 1 DEFINIEER HET PROBLEEM
Ideate: bedenk oplossingen 5. SCHETS TEN MINSTE 5 RADICALE MANIEREN OM AAN DE GERBRUIKERSBEHOEFTEN TE VOLDOEN (5 MINUTEN) schrijf hierboven de probleemstelling aantekeningen 6. DEEL JE IDEEËN EN KRIJG EN GEEF FEEDBACK (10 MINUTEN, 2 x 5 MINUTEN IEDER) 5 IDEEËN BEDENKEN
Verbeter op basis van feedback werk je grote idee uit! voeg details toe en maak het visueel 7. REFLECTEER OP DE FEEDBACK EN ONTWERP EEN NIEUWE OPLOSSING (10 MINUTEN) 6 TESTEN & VERBETEREN
Deel je oplossing + wat werkt goed? - wat kan beter? ? vragen … ! ideeën … 8. DEEL JE OPLOSSING MET JE PARTNER & KRIJG FEEDBACK (8 MINUTEN, 2 x 4 MINUTEN IEDER) 7 TESTEN & VERBETEREN
DISCLAIMER Dit werkboek is gebaseerd op ‘The Virtual Crash Course Playbook’ door Hasso Plattner, d.school, Institute of Design at Stanford (2012) Bron: Worksheet.pdfhttp://dschool.stanford.edu/wp-content/uploads/2012/02/Participant- Worksheet.pdf 8