SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PERSCONFERENTIE Woensdag 10 september u00 – Brussel.
Advertisements

Korte Quiz over Armoede
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Presentatie UNICEF.
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
De regionale overheid p
Honger de wereld uit: Het kan!! Het moet!! HANS EENHOORN U.N. MILLENNIUM TASKFORCE ON HUNGER Associate Professor Wageningen Universiteit voor Voedselzekerheid.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Internationale organisaties
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Als wij de globale armoede tegen 2015 willen halveren, moet ook België zijn deel van de inspanning leveren. Enkel zo bereiken wij de Millenniumdoelstellingen.
Edukans 4 april 2017.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Presentatie UN MDG Jeugdambassadeurs Programma
Light for the World. Light for the World....Werkt in Azië en Afrika...helpt mensen met een handicap.
Unicef en kinderrechten
Forumgesprek dd. 28 september 2006 – De Verenigde Naties en de Nieuwe Wereldorde A.Reyn De Verenigde Naties en de Nieuwe Wereldorde Alex Reyn ere-ambassadeur.
Kinderarbeid.
LOT OP REIS.
Vrouwen moeten verder gaan dan de Millenniumdoelstellingen Commissie Vrouwen & Ontwikkeling Samira Wymeersch 23 mei 2005.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Barbara KinneyBill & Mleinda Gates Foundation. 925 miljoen Ondervoede mensen in de wereld in 2010, volgens de Food and Agricultural Organization (FAO).
We Won’t Accept Hunger Door Nathalie Ankersmit (ActionAid), Marianne Eringa en Rosemarie Merz (LTO-Noord) Floriade: 11 en 12 mei 2012.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
TC&M UNESCO unites us all.
Kinderrechten in actie UNICEF Nederland 20 november 2013
The Young meet the Elders Wouter van Dieren, 15 januari 2015
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
GEZONDHEIDSZORG VOOR ELK KIND
Presentatie UNICEF.
PRESENTATIE Presentatie Commissie Jeugdinformatie Donderdag 8 oktober 2015 Alice Kooij Martinez.
Wat zijn mensenrechten?
WELKOM BIJ WAR CHILD. PROGRAMMA Even voorstellen! Het werk van War Child Activiteiten uit het veld Kom in actie!
Onderwijsprojecten in het Zuiden Inleiding: Belang van onderwijs Onderwijs evolutie in de wereld Aandachtspunten bij de opstart, uitbouw, verzelfstandiging.
Eduquer pour développer1 Onderwijs voor Ontwikkeling De visie van DSF op het onderwijs en de bestrijding van de armoede in Burkina Faso.
Hoopvolle perspectieven voor Subsaharaans Afrika?
Doel netwerk:  sterke inhoudelijke bijdragen over sowedo (breed)  vertaalslag van deze inhouden naar het curriculum  een sterkere link met sociaal werk.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
Het vergeten van kinderen is verboden. Wat zijn mensenrechten? Mensenrechten zijn rechten die universeel gelden voor alle mensen Mensenrechten zijn onmisbaar.
– = acties voor betere wereld – Om de 5 jaar  bespreking 189 landen wat de voortgang is (189 van de 195 landen op aarde) – Op 11 september 2000  afgesproken.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Een voorstel voor een referentiekader SDG’s. Wie? Bos+, Broederlijk Delen, Caritas International, Djapo, Kiyo, Plan België, Protos, Solidagro, Studio.
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Hongersnood in Afrika.
World Understanding and Peace day
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Van object van zorg naar mensenrechten
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Samen ‘neen’ zeggen tegen armoede
Kinderarbeid ....
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Future Planet Studies: Wat kun je ermee?
Kinderarbeid ....
Kwaliteitszorg Les 2.
Kinderarbeid ....
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
Wereldburgerschap op de KAK
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Van Maxim,Walia en Jef.
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Programma uur Introductie
§6.1 Conflicten in de wereld
QUIZ YOUCA.
Transcript van de presentatie:

SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld

Eind september 2015 hebben de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelen voorgesteld in New York. Waarvoor staat de Engelse afkorting SDG? 1 A: Substantial Development Goals B: Sustainable Development Goals C: Strong Development Guidelines

Kwaliteitsonderwijs is de 4 de Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling. Hoeveel doelstellingen of SDG’s om de wereld beter en duurzamer te maken zijn er in totaal? 2 A: 8 SDG’s B: 10 SDG’s C: 17 SDG’s

‘Goed onderwijs voor iedereen’ is ook gebaseerd op een ander wereldwijd verdrag. Wat is de juiste Nederlandstalige benaming van het mensenrechtenverdrag? 3 A: Universele Verklaring van de Rechten van de Mens B: Verdrag voor Wereldwijde Mensenrechten C: Internationaal Verdrag voor Humane Rechten

Saved by the bell wordt georganiseerd op 5 oktober. Dat is de Internationale dag van de Leerkracht of World Teachers’ Day. Wie organiseert deze werelddag? 4 A: UNESCO: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization B: VN Veiligheidsraad C: Erasmus+: Europese programma voor onderwijs, jeugd en sport

Vorig jaar waren 2 ministers op bezoek in scholen die meededen met Saved by the bell. Dat waren de Belgische minister van Ontwikkelingssamenwerking en de Vlaamse minister van Onderwijs. Wat zijn hun namen? 5 A: Charles Michel en Geert Bourgeois B: Geert Bourgeois en Hilde Crevits C: Hilde Crevits en Alexander De Croo

Sinds 2000 is het aantal kinderen dat naar de basisschool gaat wereldwijd sterk gestegen. Dat was één van de Millenniumdoelstellingen: basisonderwijs voor alle kinderen. Welke regio blijft nog wat achter met een scholingsgraad van 80% (‘slechts’ 80% van de kinderen gaat naar school)? 6 A: Sub-Sahara-Afrika (Afrika ten zuiden van de Sahara) B: Zuidoost-Azië C: Latijns-Amerika

Wereldwijd hebben miljoenen kinderen om allerlei redenen (oorlog en conflict, armoede, gebrek aan scholen, achterstelling …) geen toegang tot basisonderwijs. Wat is het aantal dat het UNESCO Institute voor Statistics naar voor schuift? 7 A: 21 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs B: 61 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs C: 101 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs

Hoeveel kinderen kunnen wereldwijd naar schatting niet lezen, niet schrijven en niet rekenen? Toch heeft de helft van hen 4 jaar lagere school gevolgd. 8 A: 250 miljoen kinderen B: 100 miljoen kinderen C: 50 miljoen kinderen

Wereldwijd kunnen 263 miljoen kinderen en jongeren niet naar school gaan. Ondanks alle inspanningen voor de toegang tot onderwijs lijken de absolute cijfers de hoogte in te gaan. Wat is de voornaamste reden voor die stijging? 9 A: Er zijn meer oorlogen en conflicten in de wereld. B: De wereldbevolking groeit sterk aan. Er zijn dus meer kinderen op de wereld en dus ook meer kinderen die niet naar school kunnen gaan. C: Door de crisis wordt er minder geld uitgegeven voor onderwijs.

Welk logo hoort niet thuis in dit rijtje? 10 A: B: C:

SDG4 KWIS OPLOSSINGEN

Eind september 2015 hebben de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelen voorgesteld in New York. Waarvoor staat de Engelse afkorting SDG? 1 A: Substantial Development Goals B: Sustainable Development Goals C: Strong Development Guidelines

Kwaliteitsonderwijs is de 4 de Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling. Hoeveel doelstellingen of SDG’s om de wereld beter en duurzamer te maken zijn er in totaal? 2 A: 8 SDG’s B: 10 SDG’s C: 17 SDG’s

‘Goed onderwijs voor iedereen’ is ook gebaseerd op een ander wereldwijd verdrag. Wat is de juiste Nederlandstalige benaming van het mensenrechtenverdrag? 3 A: Universele Verklaring van de Rechten van de Mens B: Verdrag voor Wereldwijde Mensenrechten C: Internationaal Verdrag voor Humane Rechten

Saved by the bell wordt georganiseerd op 5 oktober. Dat is de Internationale dag van de Leerkracht of World Teachers’ Day. Wie organiseert deze werelddag? 4 A: UNESCO: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization B: VN Veiligheidsraad C: Erasmus+: Europese programma voor onderwijs, jeugd en sport

Vorig jaar waren 2 ministers op bezoek in scholen die meededen met Saved by the bell. Dat waren de Belgische minister van Ontwikkelingssamenwerking en de Vlaamse minister van Onderwijs. Wat zijn hun namen? 5 A: Charles Michel en Geert Bourgeois B: Geert Bourgeois en Hilde Crevits C: Hilde Crevits en Alexander De Croo

Sinds 2000 is het aantal kinderen dat naar de basisschool gaat wereldwijd sterk gestegen. Dat was één van de Millenniumdoelstellingen: basisonderwijs voor alle kinderen. Welke regio blijft nog wat achter met een scholingsgraad van 80% (‘slechts’ 80% van de kinderen gaat naar school)? 6 A: Sub-Sahara-Afrika (Afrika ten zuiden van de Sahara) B: Zuidoost-Azië C: Latijns-Amerika

Wereldwijd hebben miljoenen kinderen om allerlei redenen (oorlog en conflict, armoede, gebrek aan scholen, achterstelling …) geen toegang tot basisonderwijs. Wat is het aantal dat het UNESCO Institute voor Statistics naar voor schuift? 7 A: 21 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs B: 61 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs C: 101 miljoen kinderen hebben geen toegang tot basisonderwijs

Hoeveel kinderen kunnen wereldwijd naar schatting niet lezen, niet schrijven en niet rekenen? Toch heeft de helft van hen 4 jaar lagere school gevolgd. 8 A: 250 miljoen kinderen B: 100 miljoen kinderen C: 50 miljoen kinderen

9 A: Er zijn meer oorlogen en conflicten in de wereld. B: De wereldbevolking groeit sterk aan. Er zijn meer kinderen op de wereld en dus in absolute cijfers ook meer kinderen die niet naar school kunnen gaan. C: Door de crisis wordt er minder geld uitgegeven voor onderwijs. Wereldwijd kunnen 263 miljoen kinderen en jongeren niet naar school gaan. Ondanks alle inspanningen voor de toegang tot onderwijs lijken de absolute cijfers de hoogte in te gaan. Wat is de voornaamste reden voor die stijging?

Welk logo hoort niet thuis in dit rijtje? 10 A: B: C: dit is het logo van de Europese Commissie en die heeft voorlopig niets met de Internationale dag van de Leerkracht te maken.