LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Advertisements

THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Argumentatiestructuren
Cursus Lezen 5 vwo.
Lezen Nu Nederlands.
Samenvatting h1-h3.
Feiten, meningen en argumenten
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Paragraaf 7: losstaand zinsgedeelte
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Het belang van voorlezen
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
SCHRIJVEN 1.5 DE UITEENZETTING LASTIGE WOORDPAREN.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Lezen, schrijven en argumenteren
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Overtuigende tekst/betoog
Een reisverslag schrijven
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Tekstverbanden en signaalwoorden
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Dicteewoorden Papegaai Puberteit Cappuccino Toentertijd
Tekstverbanden en signaalwoorden
Tekstverbanden en signaalwoorden
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Een RECENSIE schrijven
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Een instructie schrijven
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
H2 het onderwerp.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
lezen Feiten, meningen en argumenten
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG

AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Wat een betoog is en hoe deze opgebouwd wordt. Welke soorten argumenten er zijn. Waarom het belangrijk is om kritisch te lezen. Herhaling tekstverbanden+ nieuw tekstverband

WAT GAAN WE DOEN DEZE LES? Start paragraaf 3.2 met kahoot over tekstverbanden(10m) Stuk theorie (10m) Korte oefening om de begrippen te oefenen (10m) Lezen 3.2 maken opdr 1 t/m 7 (20m) pauze (5m) Lezen 3.2 afmaken (30m) Boek lezen (15m)

BETOOG Betoog Opbouw van een betoog Tekstsoort waarin de SCHRIJVER zijn MENING geeft. Tekstdoel=OVERTUIGE N door GOEDE ARGUMENTEN 1.Inleiding: aankondigen onderwerp en aangeven mening is 2.Kern: argumenten voor mening 3.Slot: Logische conclusie

ARGUMENTEN Subjectieve Objectieve Argument en Meningen, persoonlijke indrukken, vermoedens enz Feiten, gegevens uit onderzoek Tegenargumenten Argumenten tegen zijn mening. De schrijver probeert deze te weerleggen!

VOORBEELD Ik vind dat school later moet starten. Mening Pubers hebben meer slaap nodig. Betere prestaties door leerlingen. argumenten Tegenargumenten Het effect is tijdelijk, na een aantal weken zal de school weer een uur later moeten starten. Leerlingen slapen te laat door het gebruik van mobieltjes en tablets.

TEKSTVERBANDEN H1 TekstverbandSignaalwoordenVoorbeeld opsommendTen eerste, tweede, ook, eveneens, verder, tevens, verder, ten slotte Ten eerste vind ik Nederlands leuk, ten tweede erg uitdagend en ten slotte geweldig! tijdsvolgordeEerst, intussen, terwijl, toen, vervolgens, daarna, voordat/nadat, ten slotte Meneer Vrancken legt eerst wat uit en daarna moet de leerlingen aan hun werk gaan. tegenstellendMaar, echter, evenwel, toch, daarentegen, enerzijds/anderzijds Meneer Vrancken is net nieuw, maar hij voelt zich al helemaal thuis.

TEKSTVERBANDEN H2 TekstverbandSignaalwoordenVoorbeeld UitleggendBijvoorbeeld, dat wil zeggen, met andere woorden, zoals Meneer Vrancken vindt dit een leuke klas. Met andere woorden: hij komt hier graag! redengevendWant, omdat, daarom, immers, namelijk Er stond een file en daarom ben ik te laat! concluderendMaar, echter, evenwel, toch, daarentegen, enerzijds/anderzijds Meneer Vrancken is net nieuw, maar hij voelt zich al helemaal thuis. vergelijkendNet als, zoals, evenals Deze les is interessant, net als de vorige les!

TEKSTVERBANDEN H3 1.Doordat het regende werden de straten nat 2.Ten gevolge van de file op de A12 kwam dhr Vrancken te laat. 3.Dhr. Vrancken was te laat in de les, waardoor 2th3 er niet in kon. 1.Dhr. Vrancken gebruikt een binnendoorweg om op tijd te zijn. 2.PowerPointlessen gebruikt Dhr.Vrancken om zijn lessen te geven. 3.Het boek is het middel waarmee hii de PowerPoint maakt. 1.Doordat het regende werden de straten nat 2.Ten gevolge van de file op de A12 kwam dhr Vrancken te laat. 3.Dhr. Vrancken was te laat in de les, waardoor 2th3 er niet in kon. 1.Dhr. Vrancken gebruikt een binnendoorweg om op tijd te zijn. 2.PowerPointlessen gebruikt Dhr.Vrancken om zijn lessen te geven. 3.Het boek is het middel waarmee hii de PowerPoint maakt. Oorzaak/gevolg Doel-middel

TEKSTVERBAND H4 WAAR GAAT HET OM EN WAARAAN ZIE JE DAT? Het regent buiten en daarom neem ik mijn paraplu mee. Ik ben erg moe want ik ben laat naar bed gegaan. De spoorbomen zijn dicht omdat de trein eraan komt.

OORZAAK 1.Doordat het glad was… 2.Het regende heel hard met als gevolg…. 3.Ik was te laat opgestaan waardoor ik… 4.Omdat ik dus laat was moest… GEVOLG 1.…gleed ik uit. 2...dat ik drijfnat werd. 3...te laat op school was. 4.…ik een te-laatje halen.

1.Bron betrouwbaar? 2.Schrijver deskundig? 3.Informatie waar? KRITISCH LEZEN Vooral ARGUMENTEN kritisch bekijken.

HUISWERK Lezen 3,2 maken opdr 1 t/m 13