Welkom bij de Federale Overheidsdienst Financiën Niveaus A, B & C – 15 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Advertisements

Infosessie betaald educatief verlof BEV
DE VICE-EERSTE MINISTER, MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN GELIJKHEID VAN KANSEN Persconferentie en officiële eindvoorstelling van de volledige hervorming.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
De Algemene Administraties
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Federale Overheidsdienst Financiën
Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 26 maart 2015
Werken bij de FOD Financiën Economisten – Juristen – Dataminers
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Onthaal en integratie – rol.
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Welkom bij de Federale Overheidsdienst Financiën Niveaus B & C – 16 september 2015.
Federale Overheidsdienst Financiën
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
Welkom bij de Federale Overheidsdienst Financiën 16 november 2015.
ARBO.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Evaluatiesysteem 5. Vermeldingen.
De omkadering en opvolging van uw stage. Inhoud 1. Reglementaire context 2. Benoemingsvoorwaarden 3. Duur van de stage 4. Evaluatiesysteem 5. Onthaal.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Think 29 september 2009.
Financiële en sociale problemen bij medewerkers niet mijn probleem.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
LOKALE POLITIE OOSTENDE ONTHAALSESSIE. MENU  WELKOM BIJ DE POLITIEZONE OOSTENDE  UW DIENST HR  VERLOFREGELING  ZIEK?  VRAGEN?
Werken bij de Federale Overheidsdienst Financiën.
Christophe Vanderschueren Head Communication HR FOD Financiën.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
Welkom bij de Federale Overheidsdienst Financiën 1 maart 2016.
Welkom bij de BelastingTelefoon
Programma Informatiebijeenkomst
Werken bij de Federale Overheidsdienst Financiën.
Return to work – Medische overmacht
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
De omkadering en opvolging van uw stage
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Nuttige ervaring.
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Federale Overheidsdienst Financiën
Douanier & Bachelor shift
Federale Overheidsdienst Financiën
Federale Overheidsdienst Financiën
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Federale Overheidsdienst Financiën
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Vooraf: Welkom, Ga lekker zitten >> Jasje uit
Preventieadviseur 28,5 (m/v)
Eindeloopbaan: mogelijkheden voor ATP
Het beroep van bedrijfsrevisor
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de Federale Overheidsdienst Financiën Niveaus A, B & C – 15 september 2015

*

De FOD Financiën als organisatie -De grootste FOD => Meer dan personeelsleden -Ongeveer 200 werklocaties verspreid over het gehele Belgische grondgebied -Talrijke opdrachten en bevoegdheden -Noodzaak zich permanent aan te passen aan de juridische en economische ontwikkeling - Een organisatie in beweging North Galaxy Building Brussel Finto Brussel Philipstoren Leuven

4 Organogram: de grote lijnen... Johan VAN OVERTVELDT De FOD Financiën als organisatie Minister Voorzitter directiecomité Fiscaliteit Douane & accijnzen Inning & invordering BBI Patrimonium documentatie Thesaurie Stafdiensten P&OB&BICTLogistiek

Opdrachten van de FOD Financiën Opdrachten van de FOD Financiën Inzamelen en beheren van een belangrijk deel van de financiële middelen om te voldoen aan de collectieve noden van de maatschappij

Een tijdige en juiste heffing van de belastingen verzekeren Op een rechtvaardige en juiste manier de belastingen innen Bijdragen tot het voorkomen en bestrijden van elke vorm van fraude Opdrachten van de FOD Financiën

Verzekeren van het evenwicht tussen de ontvangsten en uitgaven voor rekening van de Federale Staat: –via ontleningen de nodige middelen zoeken om deficieten weg te werken –instaan voor de betaling van de uitgaven van de overheid Opdrachten van de FOD Financiën

Voeren van de strijd tegen drugs, namaak en mensenhandel,….. Toezicht houden op de in-, door- en uitvoer van de goederenstromen Opdrachten van de FOD Financiën

Bepalen van het kadastraal inkomen van onroerende goederen Het bijwerken van het kadastraal plan, het afleveren van kadastrale uittreksels en attesten van erfopvolging Opdrachten van de FOD Financiën

De waarden van de FOD Financiën De waarden van de FOD Financiën

Laat onze waarden leven! Waarden zijn pas zinvol als de medewerkers deze waarden uitdragen De waarden van de FOD Financiën

Aantal medewerkers per entiteit 39,29 % 15,63 % 12,01 % 16,66 % 9,73 % Toestand op 31/12/2014 De FOD Financiën in cijfers

Aantal medewerkers per werkplaats 30,30 % 12,99 % 10,13 % 8,25 % 5,83 % 4,9 % Toestand op 31/12/2014 De FOD Financiën in cijfers

Aantal medewerkers per niveau 31,64 % 30,40 % 27,62 % 10,30 % Toestand op 31/12/2014 De FOD Financiën in cijfers

Aantal medewerkers per geslacht 49,33 %50,67 % Toestand op 31/12/2014 De FOD Financiën in cijfers De FOD Financiën in cijfers

Werken bij de Federale Overheidsdienst Financiën

Onze troeven Evenwicht tussen beroepsleven en privé Loopbaanmogelijkheden Doelgerichte opleiding Een interessante verloning 17

De FOD Financiën wil een goede “werk/privé”- balans” mogelijk maken voor zijn medewerkers door steeds meer flexibiliteit aan te bieden via een systeem van variabele arbeid.

38-uren werkweek bij voltijdse tewerkstelling Gemiddelde werkdag = 7u36 Maximum: 11u werken/dag 50u werken/week Bij sommige diensten (D&A): 24u/24, 7 dagen/7 Anders werken (TAW)

Variabele uurrooster: 2 arbeidsstelsels –Stelsel 1: De arbeidstijd wordt geregistreerd Recuperatieverlof is mogelijk 20

–Stelsel 2: Geen registratie van de arbeidstijd Geen gestructureerd recuperatieverlof, maar andere afwezigheden mogelijk De medewerker kan vrij zijn tijd indelen om zijn doelstellingen te behalen Bij indiensttreding automatisch in stelsel 2 Je kan elke maand van stelsel veranderen Anders werken (TAW)

Telewerk Sinds het najaar 2013 heeft elk personeelslid (behalve zij die absoluut aanwezig moeten zijn voor hun werk: onthaal, restaurant, enz.) de principiële toelating om aan TAW te doen Voorwaarden :  Telewerk is noch een recht, noch een verplichting.  Toestemming van functionele chef vereist.

Satellietwerk Bij satellietwerk worden de werkzaamheden met behulp van informatietechnologie uitgevoerd in een ander kantoor dan de normale werkplaats. Reeds 100 satellietkantoren beschikbaar over het hele land Zelfde voorwaarden als voor telewerk

Verticaal Hogere weddeschaal binnen hetzelfde niveau Bevordering naar een hoger niveau / hogere klasse Horizontaal Mutatie Mobiliteit Je loopbaan uitbouwen

Bevorderingsexamens Niveau C Niveau B Niveau A1 Niveau A2 Federale bevorderings- procedure Federale bevorderingsprocedure Extern traject (Hogeschool/ Universiteit : 4 x 4 Ects) Federale bevorderings- procedure - Extern Traject (Hogeschool/ Universiteit : 4 x 4 Ects) Bevorderingsprocedure via een intern traject eigen aan de FOD Financiën (2 + 2 brevetten voor de AA Fiscaliteit) Bevorderingsprocedure via een intern traject eigen aan de FOD Financiën (2 brevetten voor de AA Fiscaliteit) Niveau D Federale bevorderings- procedure

Loopbaan niveau C C: Administratief assistent –Geldelijke evolutie (C1 tot C5) –Examen beroepskennis: Technisch examen dat toegang geeft tot de graad van financieel assistent

Loopbaan niveau B B: Financieel deskundige –Geldelijke evolutie (B1 tot B5) –Examen beroepskennis: Technisch examen dat toegang geeft tot de graad van fiscaal deskundige

Loopbaan voor niveau A A1: aanwerving als attaché (NA11) - geldelijke evolutie (NA12-NA16) - bevordering A2: 2 jaar ervaring A1 + selectie A2: aanwerving als attaché (NA21) - geldelijke evolutie (NA22-NA25) - bevordering A3: 4 jaar ervaring A2 6 jaar ervaring A1 + selectie of A1 + A2 28

Loopbaan voor niveau A A3: Adviseur: expert of leidinggevende (NA31) - geldelijke evolutie (NA32-NA35) - bevordering A4: A3 zijn 29

Polyvalente opleidingen: Wanneer: Voorzien eind september 2015 Duur: 3 dagen Inhoud: –FOD Financiën: missie, visie, organisatie –Impact van de fiscale politiek –Statuut en loopbaan ambtenaren –Openbaarheid en motivering van administratieve handelingen –Ontwikkelcirkels –Administratief recht Opleidingen Waar: Arts Center Kunstlaan 19H Brussel

Technische basisopleiding: -Vennootschapsbelasting -Boekhouden -Procedure -BTW -Controletechnieken -Fiscaal recht -Douane -Registratierechten, successie -Kadastrale rechten Opleidingen

Generieke opleidingen -Beheren van tijd en prioriteiten -Stressbeheersing -Informatie beheren -Werken in een team -Klantvriendelijkheid Opleidingen

De verloning Beginwedde A1 Toestand op 01/01/2015 (schaal NA11) Bruto maandelijkse wedde: 2.932,65 EURO Netto maandelijkse wedde: 1.843,20 EURO Vakantietoelage: 1.351,19 EURO Eindejaarstoelage: 949,01 EURO 33

De verloning Beginwedde A2 Toestand op 01/01/2015 (schaal NA21) Bruto maandelijkse wedde: 3.468,78 EURO Netto maandelijkse wedde: 2.090,01 EURO Vakantietoelage: 1.458,10 EURO Eindejaarstoelage: 955,30 EURO 34

De verloning Beginwedde B1 Financieel deskundige Toestand op 01/01/2015 (schaal B1) Bruto maandelijkse wedde: 2.276,42 EURO Netto maandelijkse wedde : 1.542,31 EURO Vakantietoelage: 1.048,84 EURO Eindejaarstoelage: 821,40 EURO 35

De Verloning Beginwedde C1 Administratief assistent Toestand op 01/01/2015 (schaal C01) Bruto maandelijkse wedde: 1.961,44 EURO Netto maandelijkse wedde : 1.417,20 EURO Vakantietoelage: 998,62 EURO Eindejaarstoelage: 858,00 EURO 36

Valorisatie vorige diensten Hoe wordt de geldelijke anciënniteit bij de indiensttreding berekend? Valorisatie van vroeger gepresteerde diensten in - de overheidssector - de privesector 37

Eindejaarsverlof Wettelijke feestdagen Andere verloven  cfr intranet: P&O omstandigheidsverlof, uitzonderlijk verlof, bevallingsverlof,…… 26 vakantiedagen 1 compensatiedag Aanvraag via : - Intranet MyP&O Vakantiedagen en verlof

Wettelijke verlofdagen –1 januari –Paasmaandag –Onze Heer Hemelvaart –1 mei –Pinkstermaandag –21 juli –15 augustus –1 en 2 november –11 november –15 november –25 en 26 decembe r Brugdagen voor vrijdag 2 januari vrijdag 15 mei maandag 20 juli 2015 Vakantiedagen en verlof

Een afwezigheid wegens ziekte wordt bij de FOD Financiën steeds geregistreerd via een inbelsysteem De functionele chef moet telefonisch worden verwittigd. Wat doen bij ziekte ?

1 dag ziek: (max. 2 x per jaar) Voor 9 u telefonisch melden via : Telefonisch melden aan de dienstchef Controle mogelijk Wat doen bij ziekte ?

Meer dan 1 dag ziek Medisch attest laten invullen door de behandelende arts Attest opsturen naar Medex Voor 9 u telefonisch melden via Telefonisch melden aan de dienstchef Controle mogelijk Tip: Hou je rijksregisternummer bij de hand en geef deze instructies door aan je huisgenoten Wat doen bij ziekte ?

Belangrijk Belangrijk: Bel steeds naar (Medex) en naar je dienstchef! Vergeet niet om het medisch attest op te sturen medisch centrum (adres zie attest) Adres: Medex Medische attesten, Victor Hortaplein 40 bus Brussel Intranet: P&O Afwezigheden-verloven- Ziektes Wat doen bij ziekte ?

Cyclus van 12 maanden 4 gesprekken –Functiegesprek –Planningsgesprek –Functioneringsgesprek –Evaluatiegesprek Het evaluatiesysteem

De rijksambtenaar mag buiten zijn ambt een bezoldigde nevenactiviteit (loon, zitpenningen, …) uitoefenen als hij daarvoor een cumulatiemachtiging heeft bekomen. Gelet op de toch wel specifieke organisatie van de FOD Financiën ( regionale diensten, rechtstreeks contact met het publiek, …) wordt een dergelijke machtiging gegeven mits naleving van een aantal voorwaarden. Cumul

De rijksambtenaar mag zich evenmin plaatsen of laten plaatsen in een toestand van belangenconflict. = een situatie waarin de ambtenaar door zichzelf of door een tussenpersoon (partner, kinderen, …) in een positie terechtkomt die niet verenigbaar is met de onpartijdigheid en de objectiviteit die wordt vereist bij de uitoefening van zijn ambt. Belangenconflict

Als er in hoofde van een ambtenaar een belangenconflict wordt vastgesteld, moet hieraan een einde worden gesteld. Er worden op dat ogenblik passende maatregelen genomen om het belangenconflict te neutraliseren (bvb. verandering van dienst, functiewijziging, …). Belangenconflict

Opdracht: Advies geven over alle aangelegenheden met betrekking tot de veiligheid en het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk Taken van de preventieadviseurs: De gezondheid, de veiligheid en de kwaliteitsverbetering van de werkomgeving bevorderen door te zorgen dat de desbetreffende wetten en reglementeringen worden nageleefd

Taak preventieadviseur sector Veiligheid Werkplaatsen en gebouwen inspecteren Installaties en gevaarlijke machines controleren Klimatologische omstandigheden en geluidsnormen onderzoeken Taak preventieadviseur psychosociale sector Pesterijen Ongewenst seksueel gedrag Geweld op het werk Stress en alcohol op het werk Discriminatie Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk

WELZIJN OP HET WERK  Preventief gezondheidstoezicht op de werknemers: Spontane consultaties bij de arbeidsgeneesheer Periodieke onderzoeken Ergonomie op het werk (tips) Absenteïsme  Specifieke activiteiten: Rechtsbijstand Individuele hulp Kid’s days Bloedgeven Griepvaccinatiecampagne

FED +

P&O-Informatiecentrum - Via telefoon (elke werkdag van 9 uur tot 12 uur) 0257/ Via het online webformulier Vragen over P&O

Alle presentaties zijn terug te vinden op het intranet via link : Intranet / Stafdienst Personeel en Organisatie/ Loopbaan/ Onthaal nieuwe medewerkers / Onthaaldag / 15 september 2015

Bedankt voor je aandacht ! Vragen ?