Training voor beginners
Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie
Waarvoor Twitter gebruiken?
Waarom Twitter gebruiken 2,6 miljoen Nederlandse accounts, 900K dagelijks actief (zakelijk) Sociaal netwerken – Mogelijkheden nieuwe verbindingen – Delen is vermenigvuldigen Trends volgen, kennis en inspiratie opdoen Snel meningen peilen Gemakkelijk kennis delen – personal branding
Het Twitter account
Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Het Twitter account Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Gebruikersnaam of ‘Handle’ Bij account aanmaken je hele naam gebruiken Tip: gebruik je privé adres
Gebruikersnaam of ‘Handle’
Max. 15 tekens Moet uniek zijn Meeste twitteraars gebruiken eigen voor- en achternaam of een variant daarvan Hoe korter, hoe beter. Scheelt ruimte in reacties op je Twitterberichten Spaties, punten, komma’s en koppeltekens (-) mogen niet. Underscores (_) wel
Gebruikersnaam of ‘Handle’ Hoofdletters en kleine letters kun je door elkaar gebruiken, maar technisch gesproken doen ze er niet toe. Ze maken wel je naam beter leesbaar Goede ‘handle’ = herkenbaarheid
Gebruikersnaam of ‘Handle’ Oefening: nog geen account? Maak er één aan en claim je gebruikersnaam
Het Twitter account Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Profielfoto Standaard een ‘ei‘ Een ei hoort er niet bij.. Tip: gebruik je DTV foto
Profielfoto R:\Foto algemeen\Pasfoto's DTV\Hi-res
Profielfoto
Het Twitter account Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Bio Max. 160 tekens Vaak trefwoorden, moet niet. Bio draagt bij aan waar je op gevonden wordt. Bio overtuigt mensen je te volgen (of niet)
Bio Oefening: Wat zou er in jouw bio móeten staan?
Het Twitter account Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Omslagfoto
Het Twitter account Gebruikersnaam of : ‘Handle’ Profielfoto Bio Omslagfoto Instellingen
Waarover Twitteren?
Links naar interessante artikelen / filmpjes / etc. Tips over je werk / vak Interessante dingen die je meemaakt in je werk (events – bijzondere locaties - …) kijkje achter de schermen Je mening over actuele zaken
Waarover Twitteren? Stel vragen Heb het over anderen (mentions) Reageer op Tweets anderen
Waarover NIET Twitteren? Hoe goed je wel niet bent Wie je een lekker wijf vindt (of vent..) Kijk uit met meningen over gevoelige zaken zoals religie, politiek en rassenkwesties (bijv: Zwarte Piet) VERMIJD HOOFDLETTERGEBRUIK (digitaal schreeuwen)
Wie te volgen?
Vakgenoten / collega’s Klanten Deskundigen op interessante onderwerpen Officiële accounts van bijv. RWS ……
Wie te volgen? – Twitteraars vinden
Crowdfire ( Meer tools op
Wie te volgen Oefening: vind 20 interessante Tweeps en volg ze
Twitter termen
Tweet = bericht Max. 140 tekens Media toevoegen (foto, video) Poll gebruiken Locatie toevoegen
Twitter termen Hashtag #: markeren woord Hashtags in mention: andere gebruiker noemen Gebruiker krijgt notificatie mentions
Twitter termen Oefening: post je (1 e ?) Tweet (van vandaag)
Twitter termen Reply: direct antwoorden naar een andere Twitteraar
Twitter termen
Retweet: een Tweet van een andere Twitteraar herhalen, al dan niet met eigen commentaar. De andere gebruiker krijgt notificatie van Retweets van zijn Tweets
Twitter termen
‘Favourite’: een ‘like’ geven aan een Tweet De andere gebruiker krijgt notificatie van de favourite
Twitter termen Oefening: like of RT een Tweet
Twitter termen Direct Message (ook wel: DM): privébericht naar andere gebruiker. Een DM is niet zichtbaar voor anderen.
Twitter termen Een DM sturen kan ook via het profiel van de ander
Twitter termen Iets stoms getweet? Verwijderen kan.
Twitter termen Je kunt ook zien wat het bereik is van je Tweets.
Twitter termen
Analytics.twitter.com
Twitter termen Tweep = iemand die Twittert Tweetup = fysieke samenkomst van Twitteraars Trending Topics = onderwerpen waar nu veel over wordt getweet Follower / Volger = iemand die jou volgt op Twitter Promoted Tweet = reclame
De Twitter conversatie
Tone of voice – Persoonlijke touch / persoonlijkheid tonen is belangrijk – Zakelijk is goed, formeel niet – Schrijf zoals je spreekt Inhaken mag – inspringen op gesprekken Delen, geven, complimenteren
De Twitter conversatie
Vragen om Retweets (RT) is geaccepteerd (Heel) Veel Twitteren ook Berichten herhalen (bijv later op de dag) kan, met mate Twitter heeft alleen kortetermijngeheugen
De Twitter conversatie
De Twitter conversatie: Wie ziet wat? Al jouw tweets zijn zichtbaar via je profielpagina, ook voor mensen die niet eens op Twitter zitten. Dit geldt natuurlijk niet voor privéberichten en wanneer je “achter een slotje” twittert Een standaard tweet komt langs in de tijdlijn van al je volgers Dit geldt ook voor retweets Begint je tweet met een Twitternaam, dan verschijnt het bericht alleen in de tijdlijn van mensen die zowel jou als de geadresseerde volgen. De geadresseerde ziet de tweet ook onder Vermeldingen staan Staat er een Twitternaam verderop in een tweet, dan verschijnt het bericht in de tijdlijn van al je volgers. Degene die wordt genoemd, ziet de tweet ook onder Vermeldingen staan Als je een Twitterbericht wilt beginnen met een Twitternaam, maar toch aan al je volgers wilt laten zien, kun je een punt voor het apenstaartje zetten
Twitiquette Reageer altijd (zolang redelijk) #Prop #Je #Tweets #Niet #Vol #Met #Hashtags Retweet geen aan jouw adres gemaakte complimenten Geen hashtags kapen (‘Nu extra voordelig parkeeronderzoek #NotMyIslam’) Vermijd de humblebrag
Toegift
Twitter tools
Hootsuite IFTT (IF This, Then That) Buffer
Twitter app
Volg