Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie UNICEF.
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Machtige internationale bedrijven
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Steden: van hier tot Tokyo
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Onderwijs en kinderarbeid
Hoofdfiguur campagne Ibrahima Dione 25 jaar woont in Nghémé. In de familie zijn ze met 15 personen (hijzelf, 2 broers, 10 zussen en zijn ouders) Hij werkt.
Over het arbeidersklasse in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
AFRIKA.
Bij paragraaf 9. Urbanisatie De wereldbevolking groeit snel De stedelijke bevolking groeit nog sneller, nu leven er voor het eerst meer mensen in de stad.
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
De sociale kwestie.
“Geen kinderarbeid, kinderen moeten naar school !” Bolivia
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Tijd van burgers en stoommachines,
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
Politieke stromingen De liberalen
Toepassingen 5L week 3: ‘Kinderen in de wereld’ In een klas zijn 10 jongens en 15 meisjes. De verhouding van de aantallen is 10 tegen 15, maar we kunnen.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
H9.1 De Industriële revolutie
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Nakijken Opdracht 25.
Kinderarbeid..
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Kinderarbeid ....
Prentenbijbels voor China
Kinderarbeid ....
Kinderarbeid ....
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
2 B.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Steun landloze arbeiders in Pakistan
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines

Wat gaan we doen? Definiëring Statistieken kinderarbeid tegenwoordig Kinderarbeid en haar gevolgen Kinderarbeid door de eeuwen heen

Definiëring Kinderarbeid is volgens ILO-verdragen en het VN- verdrag voor de rechten van het kind (1989) verboden als die 'ongezond of schadelijk' is. Kinderen mogen alleen werken als ze niet te jong zijn, het werk niet gevaarlijk, ongezond of gedwongen is, en er voldoende tijd overblijft voor onderwijs, spel en rust. – Amnesty International kin·der·ar·beid (de; m) 1 het geregeld in loondienst werken van kinderen (van Dale) Onder 'kinderarbeid' verstaan we alle vormen van werk die het recht op formeel regulier dagonderwijs in de weg staan en/of die schadelijk zijn voor de gezondheid en ontwikkeling van een kind tot 15 jaar. Daarnaast valt ook zwaar werk verricht door kinderen van 15 t/m 18 jaar onder de definitie van kinderarbeid. Kinderarbeid is verboden volgens internationale conventies en verdragen. – Stop kinderarbeid

Statistieken kinderarbeid tegenwoordig 1 op de 10 kinderen tussen de 5 en 17 jaar oud werkt; Bijna de helft daarvan is jonger dan 12 jaar; 1 op de 5 kinderen werkt in Afrika ten zuiden van de Sahara; In absolute aantallen heeft Azië de meeste kindarbeiders; In de armste landen werkt 1 op de 5 kinderen; De meeste kinderarbeiders zijn te vinden in middeninkomenslanden; De meeste kinderarbeid vindt plaats in de informele sector; Bijna 70% van de werkende kinderen werkt onbetaald met de familie mee; 59% werkt in de landbouw; 32% werkt in de dienstverlenende sector; 7,2% werkt in de industrie. Mensheid 1950  2,525,149,312 Mensheid 2016  7,000,000,000

Kinderarbeid en haar gevolgen Wat zijn de gevolgen van kinderarbeid? Kunnen niet naar school  Ontwikkelen zichzelf niet  Krijgen geen diploma  Geen betere baan  Blijven werken in zelfde slechte omstandigheden  Krijgen uiteindelijk kinderen  Kinderen moeten helpen in het levensonderhoud van het gezin (ouders verdienen te weinig)  Kinderen kunnen niet naar school.

Kinderarbeid door de eeuwen heen Het begrip kinderarbeid was bij de Romeinen onbekend, het fenomeen echter was een normale zaak: de wereld van het kind was in het verleden nooit strikt gescheiden van die van de volwassenen, de kindertijd was veel korter en harder dan nu. In de middeleeuwen was er een groot verschil tussen kinderen van de lagere klasse en van de adel.

Kinderarbeid in de I.R. Mechanisatie  productie stijgt  aantal vacatures stijgt Aanbod werk > aanbod werknemers Urbanisatie (trek van platteland naar stad) Stad had fabrieken ergo veel vacatures De gewone man op het platteland had te weinig grond om van te leven  verkopen eigen grond aan rijke boeren (gebeurd vanaf 1688  Enclosure Acts)

Kinderarbeid in de I.R. Vanaf 1850 weerstand tegen kinderarbeid Ontstaat bij doktoren en docenten Fabriekswerk is te zwaar en ongezond voor kinderen Daarnaast was fabriekswerk te gevaarlijk voor speelse kinderen Fabriekseigenaren waren niet blij met deze ontwikkeling Kinderen zijn goedkope arbeidskrachten + kunnen in kleine ruimtes werken Fabriekseigenaren ontwikkelde gelijktijdig nieuwe machines die kinderarbeid overbodig maakte.

Kinderarbeid in de I.R. Kinderwet (1874) van liberale politicus Van Houten Zoveel mogelijk vrijheid van het individu, zolang hij de vrijheid van andere niet beperkt algemene leerplicht