Persoonsgerichte ICT Is er een leven na(ast) het KIS?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
HPO Sector Kinderopvang
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Grip op ICT door grip op architectuur
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Persoonlijke preventie aanpak
Governance van de informatievoorziening
Tien lessen uit het Noorden
Welkom bij de presentatie van het
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
27 januari 2011.
ICT in een dynamische context
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Het individueel zorgplan in ketenzorg
moderniseren van het curriculum.
Governance van de informatievoorziening
Visie informatievoorziening
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Social work Week 2.
Marinka de Jong Nictiz 30 oktober 2015 Patiëntportalen: hoe staat de markt ervoor.
De digitale samenleving KIMBERLY DERUYCK. Het internet  Niet meer weg te denken  Beïnvloedt  cultuur, denken, kijken  Iedereen  Huidige generatie.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Welkom Open podium GERRIT Thema: LSP 13 maart 2014.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Een product of dienst verkopen
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Conclusies evaluatie Regieraden
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Patiëntenparticipatie
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Werksessie Informatievoorziening Wvggz Regiobijeenkomst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Persoonsgerichte ICT Is er een leven na(ast) het KIS?

Wie is eigenaar? Fragment video e-patient Dave ronkart_meet_e_patient_dave?langua ge=nl ronkart_meet_e_patient_dave?langua ge=nl

Inhoud Inleiding Lessons Learned KIS ROHA Toekomst Meedoen

Inleiding Uw spreker: Tieno van der Velde Minder vinken, meer vragen Patiënt begeleiden bij het nemen van regie, zover mogelijk Stroomlijnen zorgproces in de keten Informatievoorziening en model

How IT began

Migratieproject KIS ROHA Keten informatiesysteem Situatie ROHA april 2015 Wel de lasten, niet de lusten? Hoe aangepakt: Quickscan Interventies leverancier – ROHA Pragmatische aanpak Werken aan verbeteren van beheerprocessen Hoe kon het zo ver komen? Wat hebben we er van geleerd?

Lessons Learned Verbetertraject samen met Baker Tilly Berk: Quickscan leverancier Begeleiding intern ROHA Best-practice projectaanpak Baker Tilly Berk Onevenwichtige verhouding kennis leverancier en klant Wie voert de regie? Uit onderzoek verandertrajecten/projecten zijn verschillende succesfactoren te benoemen Toegepast op project Collab

Belangrijkste succesfactoren 1.Heldere visie op het eindresultaat 2.Betrokkenheid van de gebruikers 3.Persoonlijke betrokkenheid van het management 4.Toegesneden communicatie 5.Adequaat projectmanagement 6.Wensen van gebruikers 7.Cultuur voor verandering 8.Heldere verantwoordelijkheden en bevoegdheden 9.Goed gepland veranderingsproces 10.Samenwerking automatisering en lijn

Ervaringen gebruikers ROHA gebruikersgroep Beide uitersten: weerstand en enthousiasme Andere zorggroepen geven wisselend beeld Extra onderzoek uitgevoerd naar betrouwbaarheid uit- wisseling middels nieuwe technologie Process mining

Hoe verder?

Oriëntatietraject Herijken: Sluit huidige XIS voldoende aan bij strategie en koers? Welke andere opties zijn er? Kan het eenvoudiger? Zodat het systeem het gesprek minder in de weg zit maar juist ondersteund? Relevante trends en ontwikkeling ICT ketenzorg in kaart Verkenning mogelijkheden marktpartijen Opties: Blijven werken met (verbeterde of nieuwe) geïntegreerde KIS Complementair KIS HIS als KIS? Gekoppelde bronsystemen

Toekomst (1) Overheid toekomstbeeld IZO 2020 Sigra toekomst huisartsenzorg Amsterdam VZVZ – gebruik LSP en business plan o.a. voor zorgaanbieders ‘investeren in ketenbericht’ voor patiënten ‘koppeling PGD, toestemming en authenticatie’ NCPF over o.a. digitale zorg, PGD, etc. Nictiz over gebruik van standaarden van gegevens- uitwisseling Etc.

Toekomt (2) Vernieuwingen HIS/KIS/ZIS Zelfmanagement (eHealth) Hoe motiveren naar gezondheid en gedrag? Welke metingen neemt de patiënt straks zelf mee? Van wie is de data? Hoe kan Big Data professional helpen om patiënt inzicht te geven en keuzes te maken? Serious gaming als onderdeel van behandeling of trainen gezondheidsvaardigen Consumerization Maar: ook infobesitas…

Future is ours?

Wie zit er aan het stuur? Patiënt? U? IT leveranciers? Overheid? ROHA wil verbinden en voorop gaan in ontwikkeling Help en denk mee!

Waar staan we over 5 jaar? Weet dokter Watson het antwoord? Helpen serious games werken aan gezondheid en gedrag? Is een PGD via de blue button achterhaald? Is het spreekuur digitaal? Staat de eerste robot aan het ziekbed en draagt iedereen een chip? ge/wanneer-staat-eerste-robot- aan-het-ziekbed/ ge/wanneer-staat-eerste-robot- aan-het-ziekbed/

Afsluiting Vragen? Uitsmijter: hologram via de flexibele smartphone Meer over IBM Watson? tured tured ICT&Health:

“Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je werkelijk overal. – Albert Einstein”

Actuele ontwikkelingen volgen? Volg ons op social media en vraag onze nieuwsbrief aan Volg ons op Volg ons op LinkedIn: Baker Tilly Berk Volg ons op Facebook: Facebook.com/bakertillyberk Blijf op de hoogte via onze digitale nieuwsbrief. Meld u aan via

Ondernemerscollege.nl Kennis in zorg en ondernemen De meest inspirerende ondernemers van Nederland geven gratis college op internet. Geen stoffige verhalen, maar korte, boeiende colleges van bevlogen sprekers. Colleges waarmee ondernemers uit heel Nederland inspiratie, kennis en informatie kunnen opdoen. Iedere twee weken komt er een nieuw college online.

Contactgegevens Tieno van der Velde – Senior IT adviseur en manager +31 (0) Baker Tilly Berk IT Advisory Burgemeester Roelenweg Postbus AM ZWOLLE +31 (038)