MultiChannel, Kennisnet... en onze methodesites Riny Maas Nieuwe Media en Innovatie Utrecht, Dinsdag 14 september 2004 Landdag Icatt
Onderwerpen Waarom Multichannel ? Architectuur Kennisnet en functies ‘Entree’ Hoe werkt Entree ‘technisch’ ? Wat heeft ThiemeMeulenhoff aangepast ? Hoe gaat ‘Entree’ voor scholen ? Hoe gaat dat voor ThiemeMeulenhoff ? Wat zijn toekomstige mogelijkheden ?
Waarom MultiChannel? Alle op te zetten web-activiteiten moeten in de toekomst commercieel kunnen worden ge ë xploiteerd. De diensten mogen niet afhankelijk zijn van éé n toegangssystemen of éé n exploitant.
MultiChannel
Kennisnet Kennisnet is een virtueel netwerk als dienst op Internet dat ervoor dient dat scholen en dienstenleveranciers veilig en snel informatie kunnen uitwisselen.
Architectuur Kennisnet
Entree ‘Entree’ regelt de toegang tot websites d.m.v.: Alle gegevens van scholen, docenten en leerlingen (inlognaam en ww); Methodesite-gegevens en licenties van uitgevers.
Voordelen van Entree Iedereen in het onderwijs heeft maar één inlognaam en wachtwoord voor alle educatieve sites van alle uitgevers (etc.) Geen eigen wachtwoord-administratie; Scholen houden zelf correcties bij; Wij ‘kennen’ bezoekers (naam, school …) Wij krijgen gebruiksinformatie (‘Logs’).
Werkwijze voorbereidingen Invoer gegevens van leerlingen en docenten, leerjaren, klassen, groepen, functies e.d. Iedereen krijgt dan automatisch een persoonlijke inlognaam en wachtwoord. Invoeren van de adressen van websites en welke delen afgeschermd zijn. Invoeren welke licenties beschikbaar zijn voor welke vormen van onderwijs. ScholenDienstenleveranciers
Werkwijze Licenties Krijgt een lijst van educatieve websites. Vraagt gebruiksrecht aan bij een uitgever. Gebruiksrecht toekennen (‘groepen’). Aanvraag komt binnen en wordt beoordeeld en toegekend. OpleidingenDienstenleveranciers
Gebruikersrechten toekennen
Gebruikersrechten weigeren
Wat doet Entree nog meer ? Regelt bevestigingen van acties per ; Geeft waarschuwingen bij aanvragen; Genereert statistieken van gebruik; Publiceert de websites bij de relevante docenten / opleidingen; Waarschuwt als de licentie afloopt; Houdt een ‘boekhouding’ bij.
Gebruikersbeheer TestSchool
Gebruiksrechten beheren Uitgeverij
Gebruik van de rol Nu krijgen we per gebruiker de voornaam en rol en de licentiecode; Omdat we de rol weten kunnen we met éé n authorisatieniveau een afgesloten docentendeel en een afgeschermd leerlingendeel gebruiken; Scholen houden zelf correcties bij b.v. als docenten of leerlingen vertrekken of worden aangenomen.
Gebruik authorisatie-code We krijgen ook de authorisatie-code door; We kunnen dus binnen een website gaan differenti ë ren en meerdere groepen gebruiken b.v. een normale licentie en een authoristie-code die ook toegang geeft tot bijzondere delen (streaming video, huiswerkopdrachten, …); Scholen bepalen zelf welke groepen de extra mogelijkheden mogen gebruiken.
Gebruik groepsindeling Scholen delen leerlingen en docenten in groepen in, klassen die b.v. een bepaalde opleiding volgen of een bepaald vak volgen; Voor b.v. Rekenschrift kunnen we een speciale licentiecode maken en met behulp van de school en groep de leerlingen in hetzelfde schrift laten werken; Scholen corrigeren zelf als de groep verandert.
Gebruik andere gegevens De voornaam van de leerling of docent kan worden gebruikt op de webpagina (nu al); Bij Entree zijn meer gegevens bekend zoals school, plaats/regio; We krijgen een uniek gebruikersnummer door waar we een historie mee zouden kunnen opbouwen (‘Waar was ik gebleven’) Privacy problemen met doorgeven gegevens.
Kennisnet... en onze methodesitesDemo Utrecht, Dinsdag 14 september 2004 Landdag Icatt Presentatie on-line op: