VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking en democratie
Advertisements

Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Risico’s en gevaren van techniek
Martine Meijers Hester Tjalma
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Van tweeluik naar driehoeken
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Taakinvulling door de rekenkamer
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
FTK Naar een moderner en versterkt toezicht
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
1 Krachtig Bestuur in Brabant versterking van regionale samenwerkingskracht in Noord-Brabant Prof. dr. Marcel Boogers 29 mei 2013.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Samenspel om kwaliteit in het lokaal bestuur een verkenning met behulp van een 360̊ feedback Utrecht, 6 december 2013YouMeet.
Van tweeluik naar driehoeken
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
FLORIADE 2012 IN PERSPECTIEF Managen van verwachtingen, sturen van resultaten.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Regie en kerntaken in Amersfoort Bezoek gemeente Delft Amersfoort, 4 September en organisatie/
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Informatieplanning vervolg I-atelier GMT 7 juni 2013
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Innovatie in het onderwijs
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Instituut voor pensioeneducatie
Zuid-Holland Noord, Amstelland en Haarlemmermeer
Transcript van de presentatie:

VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn, Delftse Rekenkamer COMMISSIE M&E 10 oktober 2013

TWEELUIK OVER REGIEVOERING Collegeakkoord Delft 2010 – 2014: “We hervormen, door de gemeente een meer regisserende rol te geven, door meer samenwerking te zoeken met partners en door meer lijn te brengen in overlegvormen. Kern van de regierol: “Partnerships aangaan met partijen die kunnen en willen bijdragen aan de realisatie van beoogde maatschappelijke effecten” Twee vormen van regie: 1.Verzelfstandiging en op afstand zetten van taken  september 2013: DRK- rapport ‘Verbonden Partijen, effectieve governance bij verbonden partijen’ 2.Strategische samenwerking met andere partijen  juli 2012: DRK-rapport ‘Regievoering door de gemeente Delft’.

Met welke aannames en vanuit welke doelstellingen is door de gemeente Delft gekozen voor de betreffende (vorm) van verbonden partijen, waren dit de juiste keuzes, zijn de verwachtingen waargemaakt en hoe heeft de gemeente daar op gestuurd of kunnen sturen? Keuze verbonden partij Inrichting governance 1.Sturen 2.Beheersen 3.Verantwoorden 4.Toezicht houden Functioneren in de praktijk

6 = VOM bv 12 = YES! Delft bv 13 = ROM Zuidvleugel i.o. 15 = Recreatieschap Midden Delfland 18 = Avalex 19 = Grondwateronttrek- king Delft-Noord 20 = bedrijvenschap Harnaschpolder 22 = OMDH 23 = Regionale belastinggroep

CONCLUSIES THEMA 1: KEUZEPROCES 1.Keuze vorm past niet altijd bij takkenpakket VP. Leidt tot nadelen in sturing en beheersing. 2.Beleidskader t.a.v. deelname in VP’s geeft te weinig houvast bij overweging tot deelname. AANBEVELINGEN College: versterk bij aangaan VP onderbouwing/argumentatie voor de vorm. Raad: zorg voor adequaat kennisniveau om juistheid keuze te beoordelen.

CONCLUSIES THEMA 2: INRICHTING GOVERNANCE 1.Op hoofdlijnen sturingsrelatie met VP’s naar behoren ingericht. Verbeterslagen mogelijk. 2.Overkoepelend beleid over inrichting governance ontbreekt, daardoor sterke verschillen tussen de VP’s. 3.Sturing en verantwoording onvoldoende o.b.v. risicoprofielen. 4.Te weinig aandacht voor toezichthoudende rol. 5.Gevaar rolvermenging aanwezig. AANBEVELINGEN College: laat inrichting governance aansluiten bij type taak, vorm en risico. College: waarborg dat inrichting governance aansluit bij geldende normen. College: breng raad in positie om sturende en controlerende taak op te pakken.

VOORBEELD GEMEENTE AMERSFOORT: ROVA

CONCLUSIES THEMA 3: FUNCTIONEREN IN DE PRAKTIJK 1.Nadelen van vorm worden in de praktijk vaak ‘gecorrigeerd’. 2.Te weinig aandacht voor bedrijfsvoerings- en financiële component in sturing en beheersing. 3.Controlerende taak raad schiet tekort door gebrek aan kennis en expertise en het ontbreken van tijdig beschikbare sturings- en verantwoordingsinformatie. 4.Laag risicobewustzijn bij wethouders, ambtelijk apparaat en raad. 5.Goede vertrouwensrelatie tussen gemeente en andere deelnemers in VP’s. 6.Resultaten lijken aan de verwachtingen te voldoen. AANBEVELINGEN College en raad: let op ‘early warnings’ bij beheersing VP’s. College en raad: maak heldere keuzes bij sturing en beheersing, zoek actief samenwerking op. Raad: zorg voor voldoende kennis over doelstellingen, prestaties en risico’s van de VP om onderbouwd oordeel te vormen.

VOORBEELD GEMEENTE NIJMEGEN: NOVIO