Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema
Opzet Handelingsonderzoek als vorm van praktijkgericht onderzoek Handelingsonderzoek: onderzoeken en leren gecombineerd Aandachtspunten bij handelingsonderzoek in de eigen organisatie
Regulatieve cyclus van praktijkgericht onderzoek probleem definitie diagnose ontwerp interventie evaluatie
Praktijkgerichtheid van onderzoeksbenaderingen (Ponte) Onderzoeks-strategieën Kenmerken Aard van kennis Praktijkgericht- heid Positivistische wetenschapsstrategie Empirisch analytisch Menselijk handelen vergelijken met materiele wereld Reductionistisch Verklaren en voorspellen Waardenvrij Overdracht en toepassing van kennis Interpretatieve wetenschapsstrategie Fenomenologisch Menselijk handelen in sociale context Holistisch Begrijpen Waarden-verhelderend Inspireren en informeren door levensechte beschrijving Interpretatieve Wetenschapsstrategie Kritisch en veranderingsgericht Menselijk handelen in context Begrijpen en veranderen Waarden- gebonden Gezamenlijke doelstellingen empowerment
Handelingsonderzoek als kennisdeling Onderzoek als wederzijds onderzoeksleerproces Brede kennisbasis Kennis zoals geleerd in opleiding Praktijkkennis Intuïtieve kennis
Handelingsonderzoek met een doel Gericht op verandering van een situatie in gewenste richting Op zoek naar grondpatronen in handelen
Fasering Themafase probleemdefinitie en diagnose Kristallisatiefase diagnose en ontwerp Exemplarische fase interventie en evaluatie
Dynamiek in handelingsonderzoek Cyclus kan meerdere keren doorlopen Individuele en collectieve verschillen
Aandachtspunten Onderzoeker en positie in organisatie Betrokkenheid en distantie Draagvlak op verschillende niveaus Lange termijn en korte termijn