Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Hoe wordt een kaart gemaakt?
Het Trouwfeest.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
Redactioneel schrijven Les 1
les 12 - tekstplan, wikispaces
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Betogende spreekbeurt
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Te gek voor woorden. Verwijswoorden FilipEmanuelle  hij  zijn  hem  de man  de arme man  haar echtgenoot  de gewonde man  de pechvogel  zij.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Briant College H2 het onderwerp. Briant College H1 De persoonsvorm vinden en zinsdeelstrepen zetten Hoe vind je de pv? -zin vragend maken -de zin van.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Werkwoordelijk gezegde en werkwoordelijke uitdrukking
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Alinea: kernzin + uitwerking
Creatief schrijven.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
Opdracht interview Doel
Kerstspel Spelregels Start.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Indeling groepen Groep 1: Groep 3: Rosemarin Marlou Kerstin Ilse Amber
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
Hoe leren zichtbaar maken? Toolbox formatieve evaluatie
V4 – week
is heel gezond: zonnebloemolie lijnzaadolie koolzaadolie
H2 het onderwerp.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Inleiding, middenstuk, slot
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Blok 1 week 12 dag 1.
E-health domotica E-learning
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Boekpresentatie.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Een (informatief) Artikel schrijven
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
lezen Feiten, meningen en argumenten
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht

Wat gaan we de deze les leren? Wat de indeling is van een nieuwsbericht Hoe je een (grappig) nieuwsbericht schrijft Hoe je gebruik kan maken van dubbelzinnigheid.

Wat gaan we deze les doen? Instructie opdracht (10m) Aan de slag!

Inhoud In een nieuwsbericht wordt in de LEAD antwoord gegeven op de volgende vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Deze vragen worden vervolgens verder uitgewerkt in de alinea`s die volgen.

Verwarring De titel kan soms verwarrend zijn domme koppen

Instructie opdracht Werk samen in groepen Kies in je groep allemaal een (verschillende!)kop van een nieuwsbericht (min 300 woorden max 500 woorden) Werk individueel je nieuwsbericht uit. Zet je naam bij jouw stuk en zoek een passende foto. De ‘hoofdredacteur’ van jouw groep deelt een krant met jouw groep via www.zelfkrantmaken.nl Ieder groepslid plaatst daar zijn bijdrage. De hoofdredacteur bepaalt waar! Ieder groepslid leest alle berichten en geeft indien nodig commentaar. Als iedereen klaar is printen we de krant.

Zelfkrantmaken.nl

Deel je krant met elkaar en werk samen!

De hoofdredacteur deelt de link met de groepsleden

Maak n.a.v. de onderstaande koppen zelf een artikel: gebruik de 5xw+H! Warme bakker koud gemaakt! Afgemaakte hond krijgt staartje. Er waren 3 doden, waarvan 2 ernstig Vrouw rijdt tegen stilstaande boom Aantal zwaluwen vliegt achteruit in Nederland. Rijden onder invloed opgenomen in opleiding. Nederlanders gek op gefrituurde Chinees Ongewild urineverlies in apotheek Borst gaat idioten verbieden  Roep om actieve rol overheid bij kindermishandeling  Kroonprins bespreekt relatie met premier Kok  Leger des Heils helpt meisjes in moeilijkheden  KLM ziet daling van passagiers

Groepen (dikgedrukt en onderstreept=hoofdredacteur) Groep 1: Joost, Bob, Dominique, Charlotte Groep 2: Jodi, Barend, Thijs, Anne Loock Groep 3: Fadoua, Chiel, Alisha, Jurgen Groep 4: Wouter, Sterre, Sander, Johan Groep 5: Evert, Luuk, Chaïmae, Perre Groep 6: Inouk, Tijntje, Anne Korving, Louis Groep 7: Titus, Julia, Noortje, Stijn

Wanneer moet het af zijn en wat gaan we er mee doen? De kranten moeten 11 maart af zijn. De hoofdredacteur mailt het eindresultaat naar meneer Vrancken. De kranten krijgen een plek in de school.