Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (1)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De effectiviteit van de klokkenluiderregeling.
Advertisements

G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Primary colors R 0 G 161 B 222 R 60 G 138 B 46 R 114 G 199 B 231 R 201 G 221 B 3 R 146 G 212 B 0 R 0 G 39 B 118 Modellenstudie FUMO Leeuwarden, 28 april.
Transformatie van leegstaand vastgoed Nieuwegein, 20 juni 2013 De rol van gemeenten.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Verbonden partijen Samen werken met
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Visie op de ambities van Brainport
Pgb Wmo Bijeenkomst vermindering regeldruk. Ede, 14 februari 2011 © 2011 Deloitte Touche Tohmatsu Verdieping rechtmatigheid bij het Pgb Wmo.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Seminar Centraal Fonds Volkshuisvesting, april 2010
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
2013 © Advante Raadsinformatieavond Verbonden Partijen Gemeenteraad gemeente Geldermalsen 8 april 2014.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Algemeen Bestuur GGD Haaglanden - 11 juli 2014 GGD Haaglanden “Zorgen voor en Zorg om Publieke Gezondheid” Wet publieke Gezondheid (WPG)
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
“Stresstest 2014” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Jaarrekening 2014 Begroting 2015.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Grip op verbonden partijen 11 februari Verbonden partij (bron: BBV) Een privaatrechtelijke (stichtingen en NV’s) of publiekrechtelijke (GR) rechtspersoon,
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Nadere kennismaking verbonden partijen 15 oktober 2014 Ronald Visser.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Kunst en kunde van het lobbyen
Sturing op verbonden partijen
Welkom op de najaarsvergadering in de SKALM 13 nov 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Onderwerpen voor en van de auditcommissie
Transcript van de presentatie:

Verbonden Partijen. Twee voeten in één sok Besturen en Vertrouwen Het thema voor de komende jaren Netwerkbijeenkomst wethouders Zuid-Holland Den Haag 24 juni 2016 Rein-Aart van Vugt Erik Wijnstok

Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (1) Onderzoek Deloitte (eind 2015) Onderzoek op basis van de paragraaf Verbonden partijen in de jaarrekening 2014 van de Zuid- Hollandse gemeenten (65). In totaal 340 verschillende verbonden partijen. De 65 gemeenten hebben gemiddeld circa 18,1 verbonden partijen. Boekwaarde deelnemingen op balans Zuid-Hollandse gemeenten ultimo 2014: € 768.230.000 (€ 215 per inwoner). Boekwaarde verstrekte leningen aan verbonden partijen op balans Zuid-Hollandse gemeenten ultimo 2014: € 889.486.000 (€ 249 per inwoner). Vereniging 4 1% VOF 5 Onbekend 6 2% Coöperatie 7 CV 16 5% BV / CV 17 NV 39 11% BV 61 18% Stichting 81 24% GR 104 31% 340 100% Dus aan beide voorwaarden voldoen ander geen sprake van een verbonden partij.

Aantal verbonden partijen per gemeente Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (2) Aantal verbonden partijen per gemeente Leidschendam Voorburg 12 Noordwijk 16 Barendrecht 19 Rijswijk Ouderkerk Giessenlanden Voorschoten Ridderkerk Nieuwkoop Alblasserdam 13 Teylingen Spijkenisse Bernisse Capelle ad IJssel 17 Westland Leiderdorp Goeree Overflakkee Zoetermeer Papendrecht Gouda Hendrik Ido Ambacht 20 Schoonhoven Kaag en Braassem Molenwaard Sliedrecht Korendijk Strijen Oegstgeest 14 Lisse Binnenmaas 21 Pijnacker Nootdorp Vlaardingen Delft Vlist Waddinxveen Leiden Zoeterwoude Zederik Dordrecht 22 Krimpen ad IJssel 15 Zuidplas Oud Beijerland Noordwijkerhout Albrandswaard 18 Hardinxveld Giessendam 23 Wassenaar Bergambacht Schiedam Westvoorne Brielle Gorinchem 25 Zwijndrecht Katwijk Bodegraven Reeuwijk 26 Cromstrijen Lansingerland 's-Gravenhage 32 Hellvoetsluis Leerdam Alphen ad Rijn 33 Hillegom Midden Delfland Rotterdam 49 Maassluis Nederlek Gemiddeld aantal Zuid-Hollandse gemeenten is 18

Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (3)

‘Grootte’ verbonden partijen (16 of meer deelnemende gemeenten) Verbonden partijen Zuid-Hollandse gemeenten (4) ‘Grootte’ verbonden partijen (16 of meer deelnemende gemeenten) Aantal deelnemende gemeenten GGD Rotterdam-Rijnmond 16 Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond DCMR Dunea Financieel Koepelschap Buitenstedelijk Openluchtrecreatie Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond VRR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid 17 Publieke Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid Koepelschap Buitenstedelijk Groen Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Evides 22 Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling SVHW Veiligheidsregio Hollands Midden 23 Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden RDOG Oasen 26 Eneco 39 Bank Nederlandse Gemeenten 64 GR verplicht GR verplicht GR GR verplicht GR verplicht GR verplicht GR GR verplicht GR GR verplicht GR verplicht

Vernieuwing Besluit begroting en verantwoording (BBV) Vernieuwing begrotingsopzet (2017) Verbonden partijen Beleidsinformatie inzake te realiseren doelstellingen in betreffende programma’s. Verplichte nadere ordening verbonden partijen (paragraaf/lijst). Vereenvoudiging lijst. In de paragraaf verbonden partijen (o.a): - algemeen beleid inzake verbonden partijen (verwijzen naar beleidsnota) - wijze van verbondenheid - risico’s (waarvoor geen beheersmaatregelen zijn getroffen) - eigen vermogen NIEUWE NOTITIE VERBONDEN PARTIJEN VAN DE COMMISSIE BBV VOLGT Artikel 15 lid 1 onder onderdeel b e lijst verbonden partijen wordt onderverdeeld in: 1.       Gemeenschappelijke Regelingen 2.       Vennootschappen en coöperaties 3.       Stichtingen en Verenigingen 4.       Overige verbonden partijen Dus aan beide voorwaarden voldoen ander geen sprake van een verbonden partij.

Risico-inschatting voor sturing verbonden partijen Financieel Bestuurlijk Activiteiten

Sturingsrelatie Kwaliteit sturingsrelatie (risicogericht) C. Vertrouwen Trust rules B. Control-mechanismen (Governance) Sturen Beheersen Verantwoorden Toezicht houden Welwillendheid Leiderschap Integriteit Vaardigheid A. Organisatie: Doelstelling verbonden partij Duidelijke scheidslijn tussen beleid en uitvoering Heldere structuur: juridisch en organisatorisch Duidelijke rollen en competenties 7

6 kernpunten verbonden partijen Aandacht voor: 1. Welke doelen wilt u met samenwerken en op afstand zetten bereiken? 2. Wat is de scheidslijn tussen beleid en uitvoering? Dit heeft invloed op type gemeenschappelijke regeling, bestuurssamenstelling etc. Transparante structuur en regeling - juridisch en bestuurlijk - regeling, statuten, verordeningen - bijdrageregeling - wie vangt primair risico’s op (strategisch, bedrijfsvoering)? - wie gaat over voordelige resultaten? - rol auditcommissie/rekeningcommissie - opheffen geheimhouding accountant jegens algemeen bestuur - accountant besteedt in ieder geval (als vaststaand onderwerp) aandacht aan de kwaliteit van de sturingsrelatie Scherp beleggen en aanwijzen van rollen Eigenaar, toezichthouder, opdrachtgever en zelfs opdrachtnemer Ook binnen de gemeente (ambtelijk en college): regisseurs.

6 kernpunten verbonden partijen Aandacht voor (vervolg): 5. Inrichting governance (besturen, beheersen, verantwoorden en toezicht houden) A. Beleidsterrein - begroting - tussenrapportages - jaarrekening - volgens een vast format (wat hebben we bereikt?, wat hebben we gedaan?, wat heeft het gekost?, welk risico’s zijn er en hebben zich voorgedaan? - tegelijk met uw eigen P&C-cyclus - zienswijze geven B. Afzonderlijk (bijvoorbeeld 1 keer per jaar): sturing en verantwoording verbonden partijen en invulling regierol 6. Schenk aandacht aan aspect vertrouwen - vaardigheden - welwillendheid - leiderschap - integriteit

Verbonden partijen: uitgangspunten Top 5 cruciale uitgangspunten: In een verbonden partij werkt u samen - balans tussen uw belang en gemeenschappelijk belang (‘gunfactor’) - periodiek evalueren samenwerking Verzelfstandigen/privatiseren: bewust op afstand zetten - balans tussen afstand houden en betrokken zijn (kaders stellen en toezicht houden) - periodiek evalueren verzelfstandiging/privatisering Verbonden partij is besturen in het kwadraat Laat het Algemeen bestuur niet verleiden tot medeverantwoordelijkheid en zorg ervoor dat altijd het Dagelijks bestuur kan worden aangesproken en dat de raad dat zo nodig ook doet. Rolinvulling, governance, communicatie en vertrouwen Gebrek aan goede structuur kan worden gecompenseerd, gebrek aan goede rolinvulling, goede governance, communicatie en vertrouwen niet. Naast een goede structuur en juiste roltoepassing (A) is het geheim: Goede governance (B) en vertrouwen (C) en de tijdige communicatie hierover. 10

Verbonden Partijen. Twee voeten in één sok Besturen en Vertrouwen Het thema voor de komende Jaren Bijlage

Stellingen Stelling 1: Een verbonden partij heeft onvoldoende democratische controle. Stelling 2: Hoe meer partijen in een verbonden partij, des te minder is de grip op een verbonden partij. Stelling 3: Er is voldoende aandacht voor vertrouwen tussen gemeenten en verbonden partijen. 12

Stelling 5: Kies bestuurders op basis van competenties Stellingen Stelling 4: Onafhankelijke auditcommissies zijn een uitstekend instrument voor een beter toezicht op verbonden partijen. Stelling 5: Kies bestuurders op basis van competenties Stelling 6: Gemeenteraden worden voldoende geïnformeerd over de gang van zaken bij verbonden partijen. 13

Samenvatting onderzoeksbevindingen (1) Verslaggeving Uit het onderzoek komt naar voren dat de verslaggeving door de gemeenten over de verbonden partijen niet uniform en transparant is. Er zijn grote verschillen waarneembaar tussen de wijze waarop de informatie met betrekking tot de verbonden partijen wordt gerapporteerd. Slechts een klein deel van de gemeenten rapporteert de balanswaarden, kapitaalverstrekkingen en overige financiële gegevens en risico’s consequent. Gemeenten hanteren geen eenduidige definitie van het begrip ‘verbonden partij’. De gegevens over de ontwikkeling van de financiële positie in 2014 zijn niet actueel (veelal gebaseerd op 2013) of ontbreken. De gegevens over het belang van de gemeente in de verbonden partij is niet eenduidig opgenomen (verschillende definities) of ontbreek volledig. De gegevens over de aard van de activiteiten van de verbonden partijen wordt heel divers beschreven (geen onderscheid tussen beleid en uitvoering). De gegevens over het type Gemeenschappelijke regeling ontbreekt veelal. Nagenoeg geen informatie over de wijze waarop de verbonden partijen hebben bijgedragen aan de realisatie van de gemeentelijk doelstellingen. Risicoprofiel van de verbonden partijen is veelal niet opgenomen en het begrip risico wordt heel divers ingevuld.

Samenvatting onderzoeksbevindingen (2) In de paragraaf Verbonden partijen is beperkte informatie opgenomen over de bijdrage van de gemeente aan de verbonden partij. Hierbij wordt geen onderscheidt gemaakt tussen een bijdrage in de uitvoeringskosten en het bedrag dat de verbonden partij in opdracht van de gemeente (gemandateerd of gedelegeerd) ter beschikking heeft voor de uitvoering van wettelijke en / of eigen gemeentelijke taken en of hierbij eventueel sprake is van een open einde-regeling. Analyse van de 340 verschillende soorten verbonden partijen In totaal 340 unieke verbonden partijen in Zuid-Holland. De 340 verbonden partijen zijn inclusief 81 stichtingen (= 24%). Vraag hierbij is of deze verbonden partijen formeel voldoen aan de definitie van een verbonden partij (bestuurlijk en financieel belang). Onder de 340 verbonden partijen zijn 13 ‘Centrumgemeenten’ opgenomen (= 4%). Dit zijn geen rechtspersonen. Gemeenten werken hierbij samen op basis van een dienstverleningsovereenkomst. 39 verbonden partijen (= 11%) zijn Nv's (met name nutsbedrijven). Nv's hebben in het algemeen een eigen RVC als toezichthoudend orgaan. Gemeenten zijn veel al minderheidsaandeelhouder. Financieel risico voor de gemeente is in het algemeen beperkt tot de waarde van het aandelenbelang.

Samenvatting onderzoeksbevindingen (3) In 32 verbonden partijen (= 9% van het totaal aantal verbonden partijen) nemen tenminste 10 gemeenten deel. 24 van deze grootte verbonden partijen zijn gemeenschappelijke regelingen, waaronder 13 wettelijk verplichte samenwerkingsverbanden (GGD, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s). In het algemeen kan worden gesteld dat er vanuit financieel risicoperspectief sprake is van risicospreiding bij het gezamenlijke uitvoeren van taken met meerdere gemeenten, wel is de individuele bestuurlijke invloed van een gemeente kleiner bij grotere samenwerkingsverbanden. In Zuid-Holland zijn 59 verbonden partijen houden zich bezighouden met gebiedsontwikkeling. Uit een nadere analyse komt naar voren dat er 46 ‘unieke’ gebiedsontwikkelings verbonden partijen zijn (door BV / CV structuur = ‘dubbel’). Bij zes gemeenschappelijke regelingen en vijf Vof’s moeten gemeenten bijdragen in het eventuele tekort van de gebiedsontwikkeling (= 3% van het totaal aantal verbonden partijen). Gemeenten hoeven in beginsel niet bij te dragen in een eventueel tekort van de gebiedsontwikkeling bij de BV / CV combinaties (= afhankelijk van de gemaakte afspraken tussen de gemeente en de verbonden partij). In Zuid-Holland zijn 104 gemeenschappelijke regelingen, waaronder 13 Centrumgemeenten. In 66 gemeenschappelijke regelingen nemen alleen Zuid-Hollandse gemeenten deel. In 18 gemeenschappelijke regelingen neemt ook de provincie Zuid-Holland deel. In vijf gemeenschappelijke regelingen nemen ook gemeenten uit andere provincies (Utrecht, Noord-Holland en Noord-Brabant) deel.

Sturingsrelatie Kwaliteit sturingsrelatie (risicogericht) C. Vertrouwen Trust rules B. Control-mechanismen (Governance) Sturen Beheersen Verantwoorden Toezicht houden Welwillendheid Leiderschap Integriteit Vaardigheid A. Organisatie: Doelstelling verbonden partij Duidelijke scheidslijn tussen beleid en uitvoering Heldere structuur: juridisch en organisatorisch Duidelijke rollen en competenties 17

Aanbevelingen voor ‘good governance’ bij verbonden partijen Uw vragen: Gesteld in: Welke juridische vorm past het beste? - Beleidsnota verbonden partijen - Periodieke (beleids)evaluaties - Periodieke evaluatie verbonden partijen - Paragrafen (begroting/jaarverslag) - Minimaal1 keer per jaar integraal bespreken alle verbonden partijen Welke organisatiestructuur past het beste? Welke mandaat- en bevoegdhedenstructuur is passend? Zijn de check en balances van de governance goed geregeld? Wie vervult welke rollen? Welke dubbele petten vormen een mogelijk risico? Zijn de verschillende competenties goed belegd en ingevuld?

Governance en vertrouwen communicatie communicatie Verantwoord vertrouwen Governance - sturen - beheersen - verantwoorden - toezicht houden Vertrouwen - vaardigheid - welwillendheid - integriteit (leiderschap en cultuur) Vermijdt: Controllitus: onzekerheid/ontevredenheid willen reduceren door als maar meer governance en informatie Vermijdt: Blind vertrouwen: ‘verzelfstandigen’: dan zijn we er niet meer van

Aanbevelingen voor ‘good governance’ bij verbonden partijen Uw vragen: Gesteld in: Wat willen wij bereiken/is bereikt? (doelstellingen) - Beleidsnota verbonden partijen - Periodieke (beleids)evaluaties - Periodieke evaluatie verbonden partijen - Paragrafen (begroting/jaarverslag) - Minimaal1 keer per jaar integraal bespreken alle verbonden partijen Wat gaan zij voor ons doen/hebben zij gedaan? (activiteiten) Welke kwaliteit willen wij van hen/is geleverd? Wat hebben wij er voor over? (Middelen/geld) Is de bedrijfsvoering in control? Welke risico’s lopen zij en vinden wij acceptabel (risicomanagement)? Welke toezichtinformatie is aanwezig? Welke informatie ontvangen wij?

Aanbevelingen voor ‘good governance’ bij verbonden partijen Uw vragen Gesteld in Wat is de cultuur van de relatie met de verbonden partij? - Beleidsnota verbonden partijen - Periodieke (beleids)evaluaties - Periodieke evaluatie verbonden partijen - Paragrafen (begroting/jaarverslag) - 1 keer per jaar integraal bespreken alle verbonden partijen Is de kennis en zijn de vaardigheden tussen de gemeente en de verbonden partij in evenwicht? Wordt door de gemeente en de verbonden partij geïnvesteerd in de relatie? Hoe is het met integriteit bij de verbonden partij (zijn er signalen, klachten etc.)? Zijn er signalen vanuit de klachten-, klokkenluiders-regeling, accountant of controller? Wat is de cultuur en leiderschapsstijl bij de verbonden partij?

Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee, and its network of member firms, each of which is a legally separate and independent entity. Please see www.deloitte.com/about for a detailed description of the legal structure of Deloitte Touche Tohmatsu Limited and its member firms.   Deloitte provides audit, tax, consulting, and financial advisory services to public and private clients spanning multiple industries. With a globally connected network of member firms in more than 150 countries and territories, Deloitte brings world-class capabilities and high-quality service to clients, delivering the insights they need to address their most complex business challenges. Deloitte’s more than 200,000 professionals are committed to becoming the standard of excellence. This communication is for internal distribution and use only among personnel of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, its member firms, and their related entities (collectively, the “Deloitte network”). None of the Deloitte network shall be responsible for any loss whatsoever sustained by any person who relies on this communication. 22