Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

28 juni 2014 Van specifiek naar generiek beleid. 2 Aanleiding voor specifiek beleid Oververtegenwoordiging van jongeren (aantal keren hoger dan gemiddelde.
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jong geleerd, fout gedaan?
Jeugdcriminiteit Door: Luïs Vlaminck.
Informatie vaardigheden
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
het risk - needs - responsivity principe
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Focus op motivatie en communicatie
Presentatie Steunpunt Huiselijk Geweld Kennemerland
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Pedagogische theorieën
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Kind en omgeving Het individu in de context
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Ontwikkelingspsychologie
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Een ketenaanpak voor intrafamiliaal geweld
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Consumenten-gedrag Het gezin
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Lectoraat Verslavingskunde
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Risicotaxatie en risicomanagement
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2

Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Dit deel les: Je weet waarom risico taxatie belangrijk is voor het bovenstaande doel en wie in de jeugdstrafrechtketen daar op welke manier mee bezig is en je kunt het geleerde ook zelf toepassen in een voorbeeld

Risico taxatie

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Wat gaat er mis?

Belang van recidive beginsel Bonta et al, 2000

Mogelijk schadelijke effecten van sancties/interventies? Criminalisering en stigmatisering Deviantie training: het bij elkaar brengen van criminele jongeren werkt criminogeen In JJI’s (en gesloten jeugdzorg?): Victimisering (helaas te veel onderling geweld, zie boek ww in gesloten jeugdzorg) Hospitalisering (het is daar moeilijk om aan je ontwikkeltaken te werken)

Recidive onder jongeren prognoses/Recidive-monitor/Repris/index.aspx Statische risico factoren : Leeftijd, aantal delicten in het verleden, leeftijd eerste delict Deze zijn dus niet meer veranderbaar of beïnvloedbaar

Recidive onder jongeren Komt veel voor Meer dan bij volwassenen Is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven Terugdringen recidive is hoofddoel binnen de strafketen

Risico taxatie

Ontwikkeling risicotaxatie instrumenten 1 e generatie: Klinische blik 2 e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren 3 e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren 4 e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren en beschermende factoren 5 e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren en beschermende factoren en casemanagement

Met behulp van de LIJ systematiek Vooraan in de keten Politie: uitdraai van aanwezige statische factoren in de ict van de politie. Onderscheidt in Hoog en Laag risico Algemeen Risico profiel (ARR) met AUC van 0,70. eerdere politieregistraties in de volgende rollen: verdachte diefstal, verdachte geweldsdelict, verdachte overige delicten, betrokken, getuige, overige rollen; eerdere Halt-afdoeningen; zwaarte en aard van het huidige delict; geslacht; leeftijd tijdens het delict; culturele achtergrond. Dan besluit wat te doen

Categorieën politie ARR Percentage categorieën Recidivekans per categorie

Laag risico: Niks doen óf Halt afdoening 30% van de jeugdigen bij de politie vallen in de lage risico categorie Laag risico = 25% kans op recidive Laag risico en licht delict: Niks doen Laagrisico en Haltwaardig delict: Halt Halt is gericht op schade herstel dus bijv. bij alarmnummers bellen, vandalisme ed. Effect van Halt op recidive? Wat denken jullie?

Als er een midden of hoog risico is Midden en Hoog: Sociale factoren analyseren door school te bellen, ouders te spreken e.d. Zijn daar meer problemen: Grondig kijken, diepte interviews waarna je 127 vragen kunt beantwoorden in instrument (2b)

Hebben we hier een risicofactor te pakken?

Jeugd Volwassenen 1. Delictgeschiedenis 2. Huidige / laatste delict en delictpatroon 3. Huisvesting en wonen 4. Opleiding werk en leren 5. Inkomen en omgaan met geld 6. Relaties met partner, gezin en familie 7. Vrienden, kennissen en vrijetijdsbesteding 8. Druggebruik 9. Alcoholgebruik 10. Geestelijke gezondheid 11. Denkpatronen, gedrag en vaardigheden 12. Houding

Je kan persoon A toch niet met persoon B vergelijken Gelukkig zijn er mensen die precies weten wat je tegen recidive kunt doen….maar mevrouw helder is niet zo heldermaar mevrouw helder is niet zo helder

Waarom oververtegenwoordiging jonge marokkanen in JJI’s?

1.In Marokkaanse gezinnen komt meer kindermishandeling voor: vaak-zelf-thuis-mishandeld~a / 2. Lees de redenen waardoor er meer kindermishandeling is in Marokkaanse gezinnen 3.Jong zijn is een risicofactor: Meer kinderen vanuit Marokkaanse gezinnen 4.Stigmatisering?

Evalueren Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Deze les: Je weet waarom risico taxatie belangrijk is voor het bovenstaande doel en wie in de jeugdstrafrechtketen daar op welke manier mee bezig is en je kunt het geleerde ook zelf toepassen in een voorbeeld

Volgende week 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit: (opleiding, training inter- en supervisie)