Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of 2. 3. 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Realisatie kindcentrum
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Pastoraal op school.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Wat is Passend Onderwijs
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
In Christus is de kerk één !
Interculturele communicatie
Colloquium Iedereen Gezien?! op 19 maart 2004 te Houffalize door Didier Pollefeyt, K.U. Leuven Naar een hedendaagse identiteit voor de katholieke basisschool.
Een droom die wakker houdt kwalitatief pluralisme als keurmerk van het christelijk geïnspireerd onderwijs Lieven Boeve Faculteit Theologie en Religiewetenschappen.
identiteit specificiteit
§1 Nederland verzuilt.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
De kracht van interreligieuze ontmoeting Abraham & Ibrahim Op bezoek in een kerk, synagoge en moskee.
H8 Burgers en stoommachines §8.4 De emancipatiebewegingen Wat moet je weten aan het eind van de les Wat emanciperen is Waarom emancipatie mogelijk was.
Inleefdag Naam organisatie Naam leerlingen. De organisatie zelf  Algemeen (ligging, type organisatie, openingsuren, …)  Doelstellingen van de organisatie.
HOE ZIT HET MET ONZE ‘K’?. TELEVOTING TEST 7 vragen 10 seconden Resultaat op scherm.
Kwantitatief onderzoek naar levensbeschouwelijke identiteit
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Politieke stromingen De confessionelen
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Waarom Kerst? Gespreksspel
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
Partiële participatie: een nieuw perspectief voor het vak godsdienst en de katholieke dialoogschool? door F RANS H ITCHINSON, Ere-inspecteur-adviseur Rooms-katholieke.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De woorden van het onzevader zijn heilig: we moeten ze onderhouden zoals antieke spullen. Ze moeten goed bewaard blijven in precies dezelfde staat als.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Bs. Evenaar Identiteit en diversiteit. Casus Probleemstelling Nieuwe aandacht en belangstelling voor levensbeschouwing hard nodig, met name in de bovenbouw.
Een gerecontextualiseerde feestdag Pinksteren als voorbeeld: achtergrondinformatie Referenties tekst:
De katholieke dialoogschool
“eigenheid” & “diversiteit”
Dilemma’s.
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
Moderne vreemde talen in het basisonderwijs
Benchmark- onderzoek.
“een jihad voor liefde en vrede”
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? 4 mogelijke antwoorden 1. of

Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie evenementen%5COpen+Monumentendag+13+september Zondag+(OMD+thema+zorg)&siteid=1&rubriekid=278&url=/fotoalbum /evenementen.asp&artikelidhttp:// evenementen%5COpen+Monumentendag+13+september Zondag+(OMD+thema+zorg)&siteid=1&rubriekid=278&url=/fotoalbum /evenementen.asp&artikelid (toegang ) Antwoord 1: In mijn school moet er één ruimte zijn die duidelijk katholiek is. Deze ruimte wordt gekenmerkt door katholieke elementen en is gewijd.  Type school: Dialoogschool van het kerugmatische type  Strategie: Reconfessionalisering  Voordeel: duidelijke nadruk op de katholieke identiteit van de school  Gevaar: geen openheid voor andersgelovigen

Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie a.Didier Pollefeyt (19,12,2015) b. muur-die-van-sneeuw-wordt-gemaakt-image (toegang ) muur-die-van-sneeuw-wordt-gemaakt-image Antwoord 2: In mijn school worden er liefst langs elkaar ruimtes ingericht voor de verschillende levensbeschouwingen. Dit wordt weleens het Zaventemmodel genoemd waar er zowel een islamitische, katholieke, joodse, orthodoxe als protestantse gebedsruimte is en een meditatieruimte voor vrijzinnigen. (afbeelding a.) Als er te weinig ruimte is, kan er ook gedacht worden aan een ruimte met een aantal universele symbolen (aarde, vuur, …). (afbeelding b.)  Type school: Dialoogschool van het pluralistische type  Strategie: Christelijke Waardenopvoeding  Voordeel: aandacht voor verschil, uiting van respect, gastvrije ruimte  Gevaar: ontmoeting kan worden vermeden, alles wordt gelijk aan elkaar (relativisme), geen voorkeursoptie voor katholieke eigenheid a. b.

Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie (toegang ) Antwoord 3: Educatie krijgt voorrang. De ruimtes die we hebben moeten worden besteed aan onderwijs/lesgeven. Eventueel kan er wel een neutrale ruimte voorzien worden zonder verdere referenties.  Type school: Dialoogschool van het formeel-tolerante type  Strategie: Secularisering  Voordeel: Neutrale ruimte: iedereen kan er terecht  Nadeel: geen eigenheid, geen gastvrijheid, neutraliteit bestaat niet

Hoe ziet een sacrale ruimte eruit op een katholieke school of is deze niet nodig? Referentie (toegang ) Antwoord 4: In mijn school moet er een plaats zijn voor een ruimte waar er vanuit verschillende perspectieven kan stilgestaan worden bij geloof, zingeving en levensbeschouwing. Deze plaats wordt gekenmerkt door dynamische en open symbolen die christelijke godsontmoeting mogelijk maken maar ook mensen met andere geloofsovertuigingen gastvrij kunnen verwelkomen.  Type school: Dialoogschool van het recontextualiserende type  Strategie: Recontextualisering  Voordeel: Eigenheid in diversiteit: zowel aandacht voor katholieke identiteit als openheid voor andersgelovigen  Gevaar: wanneer is een ruimte gastvrij?, oppassen voor syncretisme (het mixen van symbolen van verschillende religies)