Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
De juiste koers! Een initiatief van de GSN Management Group BV.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Doelstellingen Formuleren
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Allochtonen in het hoger onderwijs
Informeel leren en….. social media
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Informatiesystemen in de Bouw
TEAMLEIDERSCHAP Multitasking als uitdaging Willem de Haas © Willem de Haas.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Is de vereniging auti-proof?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Hoe bereid je lessen voor?
Dossier Empowerment.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Zorgstandaard CVA/TIA
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Callcentermedewerkers.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Wat is coöperatief leren?
CRM vanuit het incidenten perspectief
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Doelen behalen met activiteiten
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
2de graad verzorging - voeding
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Ontwikkeling, wij als EBS
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper

Het SPEAKING-model Setting, scene (fysieke, sociale context) Participants (deelnemers) Ends (doelen) Act sequence ((taal-)handelingen) Key (toon) Instrumentalities (taal, kanaal/medium) Norms (normen, regels) Genre (tekst-/gesprekssoort)

Communicatiepatronen reeksen interacties op betrekkingsniveau tussen twee of meer mensen waarvan de aard en volgorde van de gedragingen tussen de deelnemers in hoge mate voorspelbaar zijn (Oomkes, p.114)

Onderzoek naar patronen in mondelinge interactie conversatie-analyse –beurtwisselingen –sequentiële organisatie –globale structuur –topic management interactionele sociolinguïstiek –effecten van gender, leeftijd, etniciteit, sociale identiteit, institutionele rol –ook aandacht voor psycho-sociale factoren (zelfbeeld, beleefdheid, dominantie, solidariteit)

Onderzoek in uiteenlopende contexten rechtszaal spreekkamer vergadering interview schoolklas

Interactiepatronen in de schoolklas Klassieke studies naar milieu- en seksespecifieke selectie in het onderwijs (b.v. Van der Kley, Wester & Zijlmans, 1980, zie Oomkes, p ) Moderne studies naar de relatie tussen verbale interactie en leren (b.v. Damhuis, R. (1995) Interaction and second language learning, Amsterdam: IFOTT)

Beurttype en milieu-specifieke selectie (Van der Kley et.al.) standaardbeurt (M) hulpbeurt doorvraagbeurt (M) correctiebeurt (M) wie-weet-het-beurt (G) demonstratiebeurt (G) herhalingsbeurt (S) controlebeurt (S) (Oomkes, p )

Verbale interactie en leren (Damhuis) interactie en tweede-taalverwerving participatie controle beurtwisseling topic of onderwerp

Onderzoeksopzet NT2 kleuters van 4 of 5 jaar 15 kleuterklassen met 4% tot 82% NT2- leerlingen Activiteit: kringgesprek, kleine groep, NT2- les Observatieperiode: begin, midden, eind schooljaar

Effecten van type activiteit Participatie: kleine groep meest gunstig, kringgesprek minst gunstig Controle:kleine groep meest gunstig, NT2- les minst gunstig

Effecten van observatiemoment en % NT2-leerlingen Geen duidelijke effecten van observatiemoment Hoe hoger het % NT2-leerlingen, hoe minder participatie en controle

Belang van onderzoek naar interactiepatronen in het onderwijs? theorievorming (generalisatie) praktisch belang (verbetering opbrengsten en deelname van specifieke groepen)