Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Pedagogische kwaliteit BSO
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Opvoeden in de puberteit
Presentatie Ledenvergadering Rabobank
De waarde van cultuureducatie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Interculturele communicatie
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Casemanagement Groep Presentatie Hetty Ronner Pierre van Ham René van Laere 10 november 2009.
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Merendeel ouders voelt zich competent als opvoeder
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Een meerkeuzegeneratie of een meerkeuze-elite ?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie Bijeenkomst 1
Ouderbetrokkenheid.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
De kracht van positief opvoeden
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
6 interactievaardigheden
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Vrouwen en jongeren in Myanmar ondersteunen in het sterk en dapper zijn. Dat is wat Precious Stones doet.
Eindpresentatie module 5
Vluchtelingen en asielzoekers
1. Uitgangspunten van de behandeling
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Pedagogische relatie in VO en MBO
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
JEUGDzorg - voor wie?.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen)

inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven 0-16 jaar opvoedingsopgaven 0-16 jaar ontwikkelingsmodel bronnenlijst

36 % Van Yperen balans tussen opvoeding en ontwikkeling

emotioneel ontwikkelen Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competentie. Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competentie. Overdragen van waarden en normen.

Interactievaardigheden emotioneel ondersteunen respect voor autonomie structuur bieden en grenzen stellen Informatie en uitleg geven

overige vaardigheden ervaringen kind probleemoplossingsvaardigheden

0-2 jaar gehechtheidsrelatie 2-4 jaar kennisstructuren communicatieve vaardigheden 4-12 jaar toenemend vermogen maatschappelijke eis jaar zelfstandigheid

0-2 jaar sensitief en responsief 2-4 jaar emotionele steun structuur bieden 4-12 jaar omgang leeftijdgenoten Info geven jaar ondersteunen

Meij, H.(2011). De basis van opvoeding en ontwikkeling. Nederlands jeugd instituut

Dank u voor uw aandacht