De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Vitamine G Voordracht Klankbordgroep beleid maart 2206 Vitamine G: effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid.
Bedrijfsverbetering met de Code
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Personen- en familierecht I: Algemene bepalingen en samenlevingsvormen
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Studietaak De studietaak staat centraal
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
het risk - needs - responsivity principe
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Nederlands Les 17 Herhaling van het hele jaar Leuk he.
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Werken met groepen jonge kinderen
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Informatie avond Groep 6 Nellie van Dongen
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Programma informatieavond groep 7
Motiveren: de ins en outs!
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Thalia Kruger Internationale kinderontvoering & belang van het kind Brussel, 16 mei 2017 Thalia Kruger
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Les Wanneer zwanger worden?
Laaggeletterdheid en de BPV
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Lespakket Opleidingen
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Milieu wet- en regelgeving
Welkom :-).
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Online workshop relatieverslaving en codependentie
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Herstellend handelen – hergo introductie
Sportparticipatie. Ondersteuning Watersportverbond bij jeugd(zeil)activiteiten ‘Best practice’ Kralingsche Zeilclub.
Transcript van de presentatie:

De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1

Leerdoel module Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Eerste deel: je snapt de grote lijn

Agenda vandaag 1.Introductie kern van deze module: de What Works beginselen en hun toepassing in de jeugdzorgketen ihkv het IVRK. 3. Hoe gaan we dat verder doen, reader, toets en alle praktische vragen (ook over de rest van de minor). 4. Deel 2: Risico taxatie

Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) Vier basisbeginselen: 1.het belang van het kind (art. 3) 2.het non-discriminatiebeginsel (art. 2) 3.het recht op leven, overleven en ontwikkeling van het kind (art. 6) 4.het recht van het kind op participatie (art. 12) Kennen:

Eerste dilemma: IVRK en de behoefte aan een veilige leefomgeving Eén oplossing is de gedachte dat het plegen van misdrijven ook het belang van jeugdigen niet is. Ook SW-ers (en TP en SJD?) dragen bij aan recidive vermindering.

Recidive onder jongeren Hoeveel % van de jongeren die vanwege een strafbaar feit een strafrechtelijke sanctie opgelegd hebben gekregen: Valt met ernstige recidive binnen een jaar in herhaling? Binnen 3 jaar in herhaling? prognoses/Recidive-monitor/Repris/index.aspx

Recidive onder jongeren Komt veel voor Meer dan bij volwassenen (Moffit en stoppen of volharden) Is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven Terugdringen recidive is hoofddoel binnen de strafketen

Hoe ziet de jeugdstrafrechtketen er uit? Allemaal werken ze met het LIJ, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over wat werkt: De What Works beginselen geoperationaliseerd in diverse methodes van werken Landelijk Instrumentarium Jeugdstrafrechtketen; het LIJ

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-intergriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Samenwerking, minor, module reader, toets e.a. praktische zaken Op tijd komen spreekt voor zich, eten en drinken gaat geluidloos als het stil moet zijn, praten en andere dingen doen graag buiten de les. Hadden jullie iets speciaals nodig? Over de minor: Vragen? Reader: vragen? Werken zeer zelfstandig. Vierdejaars minor op niveau 3. De lessen maken dat je de stof begrijpt, de stof moet je zelf leren.