Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Resultaatgericht Samenwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Sociale inclusie.
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
ROUW BIJ HET SYSTEEM Henny Groote Schaarsberg geestelijk verzorger
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Inhoud van deze synthese :
Sociale contacten en familierelaties
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Participatie in de praktijk
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Quality of CareResearch Programme > Prof. Guy Widdershoven Meer veerkracht, minder zorg? Department of Medical Humanities.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Hoe pedagogisch handelen?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
INTERACTIEF AANKOOP SYSTEEM PERCEEL: HULP BIJ HUISHOUDEN
Mondzorg - persoonsgericht
Collectieve transitie en veerkracht
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
HET HEFT IN EIGEN HANDEN HOUDEN Wouw-Amsterdam
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Vluchtelingen en asielzoekers
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
SRH METHODIEK Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
Opnieuw licht op de zaak
Lespakket Opleidingen
De week van de vrijwilliger
Werken aan een buurt voor iedereen
Basistekst : Talentontwikkeling
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector Participatie, Zorg en Ondersteuning Kenniscentrum Sociale Innovatie

Communicatie: orde scheppen in de chaos communicatie na vliegtuigcrash Traumatisch Hersenletsel, een persoonlijke ramp * grote impact op sociaal leven * verandert communicatieve handelen dramatisch

Wat leren we uit het onderzoek? Groot verlangen naar dialoog: Communiceren in de driehoekGroot verlangen naar dialoog: Communiceren in de driehoek BegripBegrip OndersteuningOndersteuning ContinuïteitContinuïteit

Regie: maken van keuzes Wonen, werken, leren, recreëren Eigen kracht ervaren In beweging komen Ruimte maken Vertrouwen en gelijkwaardigheid Vaardigheden om te Communiceren Uitwisseling van kennis en informatie Afstemming met elkaar Passende zorg en ondersteuning Sociaal netwerk Zingeving

Trialoog: communiceren in de driehoek Woorden vindenWoorden vinden Elkaar verstaanElkaar verstaan Gezamenlijk zoekenGezamenlijk zoeken persoon met hersenletsel belangrijke belangrijke naaste hulpverlener naaste hulpverlener

Werken aan de trialoog 1. Ruimte maken voor overleg 2. Werken aan vertrouwen en een gelijkwaardige relatie 3. Communicatieve vaardigheden (leren) toepassen 4. Kennisuitwisseling: professionele kennis (zoals informatie over de aandoening en de gevolgen ervan, of kennis van zorgvoorzieningen) en ervaringskennis 5. Afstemming met elkaar

Waar de trialoog aan bijdraagt (1) Persoonlijk herstel * In beweging komen: van een situatie waarin je vast zit in onmacht en afhankelijkheid weer zelf in beweging komen * Het zoveel mogelijk eigen regie in handen nemen, o.a. door het maken van eigen keuzes * Het ontdekken van eigen kracht (de mogelijkheden en onmogelijkheden) * Het zoeken, verkrijgen en behouden van zingevende activiteiten en relaties

Waar de trialoog aan bijdraagt (2) Sociaal herstel * Het verkrijgen en behouden van een passende woonplek, werk, leer- en ontspanningsmogelijkheden * Het behouden en onderhouden van sociale relaties; het ingebed zijn in een sociaal netwerk

Goede communicatie Draagt bij aan kwaliteit en inhoud van de trialoogDraagt bij aan kwaliteit en inhoud van de trialoog Is drager van goede zorgIs drager van goede zorg Helpt een samenwerkingsrelatie tot stand te brengenHelpt een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen Draagt bij aan herstelDraagt bij aan herstel Brengt begrip en erkenning tot uitdrukking (van lijden, van behoeftes, van mens-zijn)Brengt begrip en erkenning tot uitdrukking (van lijden, van behoeftes, van mens-zijn)

Goede communicatie Brengt betrokkenheid tot uitdrukkingBrengt betrokkenheid tot uitdrukking Brengt menselijke waardigheid tot uitdrukkingBrengt menselijke waardigheid tot uitdrukking Geeft bemoediging, hoop en steunGeeft bemoediging, hoop en steun Presentiebenadering (Baart, 2001) Zorgethiek (Van Heijst, 2007) Goede zorg (Wilken, 2010)